קונגו - מלחמות הכול בכול
top of page
  • לוטן דיקר

קונגו - מלחמות הכול בכול

אפריקה היא יבשת מדממת כבר עשורים רבים ונראה שהמצב לא הולך להשתנות. מזרח קונגו הענייה מדממת ממלחמות נגד מיליציות חמושות, למעלה ממאה כאלה שרוצחות מאות אלפי אנשים. מצד אחד - מדינה עשירה במשאבים יקרים, בייחוד מינרלים קריטיים לתהליך הפקת מכשירים טכנולוגיים, ומצד שני - ממשלה חלשה, שלא מצליחה להשתלט על הכנופיות החמושות.

הכול החל בשנת 1994, כאשר פרצה מלחמת אזרחים ברואנדה השכנה. התבצע שם טיהור אתני, שהבריח כשני מיליון אזרחים לקונגו, שהייתה אז שלווה. הם השתלבו בה היטב, אבל שמרו נאמנות למדינה שממנה הם באו. הם הצליחו להשיג כסף רב ונשק והחליטו להשתלט על מזרח המדינה, תוך כדי הדחת השלטון של מובוטו, הנשיא הנבחר. זה גרם למלחמת קונגו הראשונה, בין קבוצות חמושים שונות, שהביאה להחלפת השלטון.

לאחר הפלתו של השליט המושחת מובוטו, הייתה ציפייה לעידן של שלום ויציבות. ציפייה זו במהרה הוחלפה במלחמה עקובה מדם, אפילו יותר מהראשונה. קונגו רצתה להוציא את כל הזרים משטחה, אולם אוגנדה ורואנדה השכנות לא ראו זאת בעין יפה. קונגו עשירה מדי במחצבים מכדי לוותר עליה בקלות.

באוגוסט 1998 פרצה מלחמת אפריקה, בין מדינות שונות, שיצרו קואליציות בעד ונגד קונגו. המלחמה הייתה מלווה בפשעי מלחמה כמעט בלתי נתפסים ומאות אלפי הרוגים. למעלה מחמישה מיליון בני אדם נהרגו בקרבות. זאת הייתה אחת המלחמות הכי אכזריות במחצית השנייה של המאה העשרים.

המערב החליט להתערב ,משום שהמלחמה פגעה בכריית המחצבים והיא הופסקה. אולם, הממשל המרכזי הוא כה חלש, בייחוד לאחר האבדות העצומות, עד אשר במזרח המדינה הענקית החלו לצמוח ארגוני מורדים כמו עשבי פרא. קשה לממשלה חלשה לשלוט על מדינה, שגודלה כמערב אירופה וכוללת קרוב למאה מיליון תושבים בשטחים עצומים. שני שליש מהתושבים בקונגו חיים מתחת לקו העוני, מסכום של חמישה דולרים ליום, למרות שהיא יצואנית היהלומים הגדולה בעולם.

קונגו היא בעיקר סיפור של ניצול, של המדינות השכנות ומדינות המערב, שנהנה מתגמולים נמוכים כתוצאה מהשחיתות העצומה במדינה. תאגידים בינלאומיים עשירים לא נותנים תנאים נאותים לכורים שעובדים עבורם, מה שהופך את העסק לרווחי במיוחד.

רואנדה מואשמת בתמיכה במורדים על מנת לגרום לערעור והחלשת השלטון ושליטה במחצבים במזרח המדינה העשיר. מה שמרגיז במיוחד את השלטון העכשווי, שכבר מאיים במלחמה כוללת ואוגר נשק, תומכים וצבא.

קונגו היא אחת מהמדינות הגדולות והעשירות בעולם, נקרעת ממלחמות אזרחים ומלחמות אזוריות אין סופית, מעין לופ מדמם שאינו מפסיק. לא רואים כרגע מזור למצב המסוכן, אלא רק עוד גלי פליטים שברחו ויברחו מהמדינה המדממת.


ראה גם:



4 צפיות0 תגובות
bottom of page