ביקורת סרט: שירת סרטני הנהר, במאית: אוליביה ניומן, 2023
top of page
  • יונה

ביקורת סרט: שירת סרטני הנהר, במאית: אוליביה ניומן, 2023

הסרט "שירת סרטני הנהר" מביא את סיפורה של קאיה (דייזי אדגר ג'ונס) - קתרין קלארק, ילדה ונערה שחיה במשפחה קשה של אב מתעלל. תוך כדי כך מובא סיפורם של השקופים בחברה, אלה שצוחקים עליהם ומתעללים בהם ללא כול הצדקה ובלי שבכלל מכירים אותם. סרט מקסים ונוגע ללב, עם צילומים מדהימים וטבע מקסים.


הסרט למעשה מתחיל בטרגדיה, כאשר גופתו של צ'ייס אנדריוס (האריס דיקינסון), בחור מוכר ואהוב בעיירה בצפון קרוליינה נמצאת על ידי שני נערים. הגופה נמצאת מתחת למגדל שצופה אל השטח המיוער והיפה מסביב. נמצאו רק טביעות הרגלים של הנערים ולא שום דבר אחר. החשד נופל על קאיה, שנקראת בפי התושבים בזלזול "נערת הביצות".


את הייצוג המשפטי שלה לוקח על עצמו עורך דין מבוגר בשם טום מילטון (דיוויד סטראתיירן). תוך כדי המשפט אנו מתוודעים לחייה הקשים של קאיה. היא נולדה בצריף עלוב בלב הביצה בצפון קרוליינה וסיפורה מתחיל בעצם בשנת 1953. אביה אלכוהוליסט ומתעלל ומהמר על כספם. אימה בורחת ראשונה ואחריה אחיה ואחיותיה. האח האחרון הגיע אליה לפני שעזב ואמר שאם יהיה לה מאוד קשה, שתתחבא "במקום שבו סרטני הנהר שרים". כלומר - במקום כל כך מוסתר ואינטימי, שרק הם יודעים היכן הוא.


כאשר קאיה הייתה בערך בגיל שבע אביה עוזב גם הוא והיא נותרת לבדה. היא יוצאת בכל בוקר לאסוף מולים ומוכרת אותם לבעלי החנות בבארקלי קוב - זוג אפריקנים אמריקנים טובי לב, גם הם שקופים, שתמכו בה, קנו ממנה את המולים וגם נתנו לה נעליים ובגדים ודברים קטנים. אלה הם מייבל (מיכאל היאט) ו-"ג'מפין" מדיסון (סטרלינג מייסר ג'וניור). כך היא מלמדת את עצמה לשרוד בטבע ובתנאים הקשים בהם חיה.


יש לקאיה סירה בה היא שטה בביצה ואז היא פוגשת לראשונה את טייט ווקר (טיילור ג'ון סמית), מבוגר ממנה מעט, גם הוא קצת שונה ומיוחד. יש לו רק אבא, והוא מספר לקאיה כי היו לו אם ואחות שנהרגו בתאונת דרכים כשיצאו לקנות לו מתנה ליום הולדתו. מתברר לטייט כי קאיה איננה יודעת קרוא וכתוב והוא מלמד אותה והם קוראים את כול הספרים מהספרייה. היא יודעת לצייר ומכירה חיות ועופות מהביצה ומציירת אותם. הם מזהים נוצות של ציפורים. קאיה חשה אהובה וכבר לא בודדה איתו. אך, יום אחד טייט מודיע לה שהוא יוצא ללמוד בקולג' ויחזור ב-4 ביולי והם יראו ביחד את הזיקוקים. הוא מפר את הבטחתו ואינו חוזר וקאיה שוב חשה בודדת.


השנים חולפות ובערך בשנת 1968 קאיה מכירה בחור נאה, הקווארטרבק המקומי המוכר צ'ייס אנדריוס (האריס דיקינסון). הם מתחילים לצאת והיא חשה איתו לא כל כך בנוח, אך הוא מפיג את בדידותה ואף מציע לה נישואים. קאיה עושה לו שרשרת מצדף נדיר ונותנת לו. בינתיים טייט חוזר לבארקלי קוב לאחר סיום לימודיו, ורוצה לחזור לקאיה. היא לא משוכנעת, שכן עדיין יוצאת עם צ'ייס. היא מגלה באקראי שהוא מאורס למישהי אחרת ושיקר לה ולכן מסיימת את מערכת היחסים איתו וחוזרת לטייט.


טייט מציע לקאיה לנסות לשלוח את רישומי הטבע והכתבים שלה ולפרסם אותם בספר. היא מצליחה לעשות זאת, מרוויחה סכום כסף נאה, שעזר לה לגשת ולרשום את הבית על שמה. אחיה הגדול ג'ודי מגיע ומעדכן אותה כי אימם מתה לפני שיכלה לאחד את משפחתה וילדיה. הם נשארים בקשר הדוק.


צ'ייס לא מוותר על קאיה בקלות ויום אחד אף מנסה לאנוס אותה, אך היא נחלצת ממנו. היא מבקשת שישאיר אותה לבד ואם לא - תהרוג אותו. במקרה דייג עובר ושומע את איומה. צ'ייס מגיע לביתה של קאיה בהיעדרה ומשחית אותו בעודה צופה בו במחבוא בין השיחים. מספר ימים לאחר מכן צ'ייס נמצא מת בתחתית המגדל ממנו נפל. מאחר שיש במקום גיאות ושפל, הגיאות מחקה כל זכר לאדם שעשה לו את זה. גם במגדל לא מצאו טביעות אצבעות והשרשרת עם הקונכיה לא הייתה עליו אך גם לא נמצאה. קאיה מואשמת ברצח ועומדת למשפט.


אך, עורך הדין שלה מוכיח כי קאיה לא נמצאה באותו הזמן בעיר. היא נסעה למשא ומתן עם הוצאת ספרים בגרינוויל, הרחק מבארקלי קוב. בסופו של דבר היא יוצאת זכאית במשפטה.


קאיה נישאת לטייט והם חיים ביחד והיא ממשיכה להוציא לאור ספרי טבע מאויירים. היא ממשיכה לשוט בסירה בביצה. יום אחד קאיה מדמיינת שהיא רואה את אימה חוזרת לבקתה ומיד מתה וטייט מוצא אותה כך בסירתה. לאחר מספר ימים טייט בודק ביומניה ומוצא קטע שאומר, שלפעמים כדי להגן על הטרף צריך להרוג את הטורף. יש שם ציור של צ'ייס וגם שרשרת הקונכייה נמצאת שם. הוא זורק את השרשרת לביצה וממשיך לחיות כך את חייו.


סרט מקסים, נופים ציוריים ומדהימים. משחק טוב של כל השחקנים. השחקנית ריס וויתרספון קראה את הספר והחליטה להיות מפיקת הסרט. הסרט נוגע ללב ומראה כי גם לאנשים השקופים, שאנו לא שמים לב אליהם, יש חיים משלהם והם זקוקים לאהבה ולחמלה שלנו ויש להם הרבה מה לתרום לנו.





53 צפיות0 תגובות
bottom of page