ביקורת סרט ריאליטי: שיקום מהגיהינום: התבגרות מסויטת, במאית: ליסה וויליאמס, 2023
top of page
  • יונה

ביקורת סרט ריאליטי: שיקום מהגיהינום: התבגרות מסויטת, במאית: ליסה וויליאמס, 2023

עודכן: 6 בינו׳

סרט הריאליטי "שיקום מהגיהינום: התבגרות מסויטת" מטלטל וקשה לצפייה. מאידך, הוא סרט שצריך לצפות בו ולראות כיצד חייל לשעבר, ללא הכשרה מקצועית לטיפול בבני נוער בעייתיים, לוקח על עצמו משימה בלתי אפשרית וקשה מאוד לשקם אותם ולהחזירם לתלם בשיטות כמו בצבא.


סטיב קרטיסאנו, שהיה בעברו חייל והיום סוג של איש עסקים, גילה מקור לכסף ולפרנסה בכך שמצא נישה לא מטופלת וקשה, של בני נוער מורדים, לוקחים סמים, גונבים ופורקים כל עול. הוא הקים מחנות או קייטנות מיוחדות לבני הנוער האלה והבטיח כי השיטות שלו יעילות כדי לשקם אותם.


התקופה הייתה שנות השמונים, וננסי רייגן ערכה מסע פרסום נגד סמים. ההורים של הילדים הבעייתיים לא יכלו להתמודד איתם מחד ומאידך לא היה להם לאן לפנות. הם חיפשו טיפולים עבורם. באותו הזמן קרטיסאנו החל לפרסם את המחנה הטיפולי שלו בשם "קרן צ'לנג'ר", שבו הבטיח כי יקח את הנערים הללו, ובתשלום גבוה (16,000 דולאר לחודשיים) יעביר אותם סדנאות בטבע, בעיקר במדבר יוטה וזה אמור לעזור.


הנערים בדרך כלל נחטפו מבתיהם באישון לילה, לקחו אותם למחנה צ'לנג'ר במדבר יוטה. שם הם נאלצו לצעוד מאות קילומטרים עם אנשים, שבמידה ולא עמדו בדרישותיהם, נקטו באלימות כלפיהם. היה שם גבול מטושטש בין משמעת להתעללות. הם היכו אותם, נתנו להם לסחוב אבנים או דברים כבדים אחרים אם לא מילאו את הדרישות. אחרים גם נגררו על השטח הסלעי עד שממש פיסות עור ירדו מהם ולא היה גם טיפול רפואי מספק.


קרן צ'לנג'ר מאוד הצליחה, הרבה מעבר למצופה. מספר המדריכים הראשוני היה מועט לכן גייסו עוד אנשים שידריכו אותם, חסרי כל הדרכה או ידע והם פעלו רק לפי האינטואיציה שלהם, שלעיתים הייתה קשה ואף רצחנית. החניכים ישנו על האדמה, משכו עגלות יד בשטח סלעי, הרגו ובישלו חיות, לא הייתה להם שום פרטיות, שירותים או מקום להתרחץ והם היו מלוכלכים, מסריחים, ירדו המון במשקל, נפצעו, חרקים עקצו אותם ועוד סבל רב שסבלו.


קרטיסאנו טען כי התוכנית הצילה המון ילדים, אבל החניכים טענו כי הענישה הפכה להתעללות קשה. השיא היה כאשר אחת החניכות, בת 16 בשם קריסטן צ'ייס, מתה ממכת חום באחד המסעות. היא לא קיבלה עזרה בזמן וכאשר הגיעה לבית החולים זה היה מאוחר מדי.


היה משפט ובו קרטיסאנו הואשם בהתעללות בילדים וברצח ברשלנות, אך יצא זכאי. בסרט מופיעה הרבה אשתו של קרטיסאנו דבורה לי קאר ומנסה להצדיק את מעשי בעלה. עוד מי שמופיע הוא העוזר שלו לאנס "שיער סוס" ג'אגר, שהכיר את קרטיסאנו עוד בחיל האויר. הייתה להם דיעה דומה לגבי החינוך הקשוח שיעזור בסופו של דבר לבני הנוער הסוררים. הסרט בן 90 הדקות מביא הרבה ראיונות עם הנערים שמאז הפכו למבוגרים ומנסה לגלות מה באמת אירע באותם מחנות והאמת קשה מנשוא. זה היה כל כך פופולארי, שגם משפחות מאוד עשירות שלחו את ילדיהם, כולל ממשפחות ווינתרופ ורוקפלר.


בסופו של דבר המחנה הגיש בקשה לפשיטת רגל ונסגר. קרטיסאנו זוכה מאישומים פליליים, אך נתבע אזרחית מהורי הנערים. נאסר עליו לעבוד בהרבה מקומות בארצות הברית, אך הוא חיפש ומצא מקום בהוואי, איי הבתולה של ארצות הברית ובפורט ריקו והמחנה האחרון הוקם בסמואה. זה נעשה בשיטה אחרת ובשם אחר, הם הסתובבו בספינות וירדו לאיים, שם הצטיידו באוכל וחלק לאיים לא מיושבים. גם שם הייתה התעללות, הרעבה ואף פגיעות מיניות. לאחר שהוגנבה קלטת ובה האשמות רציניות עם הוכחות להתעללויות, תפסו את קורטיסאנו וסגרו את כול המחנות שלו.


בסרט מסתבר כי רוב המיזם נכשל ורוב הנערים ששבו לביתם, לאחר התאוששות חזרו לסורם. הסנדלר הולך יחף ושני ילדים של קרטיסאנו נכנסו למחנות הללו. בנו, שכילד היה ביישן ומופנם ושקט, גדל ונכנס לחבורה קשה שהשתמשו בסמים. הוא החל להשתמש, מה שנתן לו ביטחון עצמי רב והוא מרד בהוריו. קרטיסאנו הכניס אותו למחנה בסמואה, אך כאשר חזר הוא שב להתנהגותו הרעה, הסתבך ונכלא. בהתחלת הוריו שילמו והוציאו אותו מהכלא, אך זה לא עזר. עכשיו הוא בבית סוהר וכלוא לעוד שלוש שנים. ביתו, שגם מופיעה בסרט, הסתבכה עם אותה חבורה עם הסמים. היא נשלחה לאחד המחנות, וכשחזרה נתפסה על סמים, נכלאה ושם קיבלה טיפול משקם. היא יצאה מהכלא ונקייה כבר שנים רבות וניתן לומר שהשתקמה.


קרטיסאנו חלה בסרטן המעי הגס ונפטר מהתקף לב בשנת 2019.


הסרט חשוב מאוד ונותן מידע על היחסים בין ההורים לילדים. כנראה יש גם קצר בתקשורת ביניהם. יש כאלה שמצבם לא היה כזה רע, והמצב במחנות הרע את המצב. הרבה פעמים קשר טוב עם ההורים יכול למנוע ולפתור את הבעיה. במקום להעביר זאת לגורם שלישי, לנסות ולהבין מה עומד בבסיס ההתנהגות הרע של בני הנוער. ייתכן שלחלק מבני הנוער שנשלחו למחנות היו בעיות רבות שלא הובחנו בשל חוסר מקצועיות. חלק עם בעיות נפשיות חמורות שהורעו.


כישרון הפרסום של קרטיסאנו והכרתו את נפש בני הנוער עבדה על ההורים המיואשים. בסופו של דבר, מי שעזר להם באמת זה אנשי מקצוע שמבינים בנפש שלהם. לכן הסרט כה חשוב, יש לבדוק היטב לפני מציאת פתרונות קלים, שבסופו של דבר הם מסוכנים והרסניים.







37 צפיות0 תגובות
bottom of page