ביקורת סדרה: הרחק מהציביליזציה, ערוץ הטיולים, עונה 17, מפיקה: נטלי ווילקינסון, 2023
top of page
  • יונה

ביקורת סדרה: הרחק מהציביליזציה, ערוץ הטיולים, עונה 17, מפיקה: נטלי ווילקינסון, 2023

הסדרה "הרחק מהציביליזציה" של ערוץ הטיולים קיימת כבר מספר שנים. כעת עלתה עונה חדשה עם הטיילן בן פוגל המקסים. הוא מבקר אצל אנשים שנטשו הכול ועברו לצורת חיים אלטרנטיבית במקומות נידחים בעולם ובצורות חיים שונות ומשונות.


בעונה הזאת הוא מבקר באוסטרליה, אצל אלמנה מקסימה בת שמונים, שמצאה מקום בתוך יער עם בית ללא חלונות ודלתות, רק עם כלב. היא עברה לשם לאחר חיים קשים. היו לה שלושה ילדים מנישואים שהתפוררו ואז מאוחר יותר נולדה לה ילדה, שבגיל שבע עברה איתה למקום שגילתה. היא חייתה עם אימה כעשר שנים ואז עזבה. בזמן ביקורו של בן הבת מבקרת את אימה, אך גרה בין אנשים ויש לה עבודה קבועה.


בן נפגש עם בחור מוזר, שהסתבך עם החוק ואוהב להתאפר וללבוש בגדי נשים. הוא גר במדבר עם אנשים שונים כמוהו ושם מצא את מקומו ויוצר אמנות מיוחדת במינה ועוזר לאנשים שמתגוררים במקום. אחותו מגיעה לבקר ומספרת כי במקום לבלות בבית הסוהר, היא מצאה את המקום עבורו והעדיפה שיגור הרחק מהציביליזציה ושיהיה מרוצה ושמח בחייו.


המפגש הבא של בן הוא בנהר האורוגון עם אדם שהחליט שהוא חי חיים כמו שודד ים. הוא הגיע לאי מבודד שמגיעים אליו רק בסירת הקנו שלו. יש לו ילדים קודמים, אך הוא בקשר עם בנו, שחי עם אימו ומגיע לבקר. בשיחה איתו מספר הבן כי הוא אוהב את אביו וכאשר הוא איתו הוא חש את הטבע, ועם אימו חי בציביליזציה, לומד וחי חיים כמו כל בני גילו. גיבורנו מתלבש מיוחד, עם שיער פרוע וזקן מדובלל. גם הוא ברח מחיים קשים ומצא את המקום הזה וטוען שיש לו עוד מקומות אחרים אלטרנטיביים לגור שם.


טוסקנה הוא מקום יפהפה באיטליה. למקום נידח בטוסקנה הגיע זוג ושם נולדו ילדיהם. האישה מלונדון ולאחר שנכנסה לדיכאון נסעה לטוסקנה ושם הכירה את בעלה, שגם מצא מפלט לבעיותיו במקום. הם חיים בחווה ישנה מאוד ומתחזקים אותה. מגדלים ירקות, פרות ותרנגולות וחיים מעמל כפיהם. לשניהם היו חיים קשים והטבע הציל אותם. הזוג מקבל עזרה משכן בחקלאות, ובעיקר בדבש מהדבורים ומלמד אותם לערות דבש שקיים בשפע בכוורות. עם עזיבתו בן מקבל מהם צנצנת דבש.


בן מבקר גם בזמביה אצל זוג ושתי בנותיהם שעברו מאנגליה לבקתה בודדת על שפת נהר שורץ תנינים, היפופוטמים, אריות, נמרים ועוד חיות רבות של הג'ונגל. הם דואגים לחיות ולטבע הפראי, ודואגים שלא יהיו ציידים כמו בהתחלה כאשר הגיעו ואם הם רואים דברים חריגים, הם מדווחים לשלטונות. איתם נמצאים אנשי המקום שעוזרים להם להשתלב. הבנות מכירות את החיות ויודעות שצריך להיזהר. הם כבר עברו שיטפונות ושריפה שכילתה את ביתם, אך הם לא נואשו והתחילו מחדש. מטרתם לבנות עוד בקתות לאירוח אנשים שיגיעו למקום.


האיים האזוריים מהווים את מקום הפגישה הבאה של בן עם זוג מקסים, בנם התינוק ושני בניו של הבעל מאשתו הקודמת, שגרה במקום סמוך, אך מיושב ושם גם הבנים לומדים. הבעל קיבל שטח ומבנה ישן והרוס מאביו והוא שיפץ וסידר, יש להם צינור שמספק מים, יש חשמל ואוכל שמגיע מהטבע וממה שהם מגדלים. המקום קטן ובן נאלץ לגור באוהל. הוא עוזר בעבודות הקשות כשנמצא איתם, שכן העבודה רבה מאוד וצריך המון תחזוקה, ואם לא יעשו זאת כל הזמן, היער יכול להשתלט על המקום.


הסיפור המיוחד ביותר בעיני הוא על הזוג ובנם בן שבעת החודשים שצועדים למען מטרה חברתית וכבר אספו לאירגון כשלוש מאות אלף פאונד. הם צועדים על חוף הים בדורסט, אנגליה וכבר גמאו אלפי קילומטרים ונותרו להם עוד כ-1500 ק"מ. יש להם מכונית שנרכשה לא מזמן, שם הם שמים את חפציהם המועטים. האישה הייתה בהיריון בזמן הצעידה וכך גם ילדה את בנם, שחי חיים כאלה איתם מאז שנולד.


הסדרה מרתקת, שכן רואים כיצד אנשים מסתדרים הרחק מהציביליזציה ובמקומות יפהפיים אך קשים מאוד למחייה. הם דואגם לעצמם ולצרכיהם. הטבע הציל אותם מדיכאונות ומחיים קשים בין האנשים ונראה שהם מאושרים מבחירתם ומחייהם השונים.



bottom of page