ביקורת סדרה: דיאגנוזה, בהנחיית: ד"ר ליסה סנדרס, 2019 - 2020
top of page
  • יונה

ביקורת סדרה: דיאגנוזה, בהנחיית: ד"ר ליסה סנדרס, 2019 - 2020

הסדרה "דיאגנוזה" מעניינת מאוד ובנויה על חכמת ההמונים. זאת סדרה בלשית רפואית, שמבוססת על ד"ר ליסה סנדרס, שאנשים עם בעיות מיוחדות ונדירות ולא מאובחנות פונים אליה כדי שתעזור להם לאחר שתפרסם את מחלתם והסימפטומים שלהם ותקבל עצות מהקהל הרחב וניסיונו בנושא. היא פרסמה על כך טור בניו יורק טיימס והתכנית מבוססת על כך.


ד"ר סנדרס היא רופאה מומחית ויועצת ומתוך הפניות אליה היא יודעת לצמצם ולהתייחס רק לרלוונטיות ביותר. המקרים מגוונים ומעניינים, לחלק מהפציינטים מצאו פתרון והאחרים עדיין לא, אך יש להם דרך כיצד לפעול בהמשך. הסדרה בת שבעה פרקים.


הפרק הראשון מתייחס לאנג'ל פארקר, סטודנטית לסיעוד מלאס וגאס. היא הייתה ספורטאית, אך לפתע החלה לסבול מכאבי שרירים שמקשים את תנועותיה. יש לה חבר, אך היא פוחדת להתחייב וללדת ילדים במצבה. חוכמת ההמונים עוזרת לה מאוד. הרבה מאוד אנשים פנו וניסו לעזור, אך סטודנטית לרפואה מאיטליה פונה אל ד"ר סנדרס ואומרת שהיא מתעסקת בבדיקות גנים מטבוליות ומוכנה שאנג'ל תגיע ותיבדק אצלם ללא עלות. אנג'ל נוסעת לשם ונבדקת והם מוצאים לה פתרון בשינוי האכילה ולאכול פחות שומנים והכול יסתדר והיא תבריא.


הפרק השני מתאר ילדה בגיל שבע בשם סיידי שסובלת מהתעלפויות תדירות שיכולות להגיע גם ל-300 פעמים ביום. זה התחיל אצלה בגיל שש ומחמיר. אישפוז בבית החולים ובדיקות רבות שללו גידול במוח. הרופאים וגם חוכמת ההמונים הציעו כי זאת דלקת במוח של רסמוסן. הפתרון שהציעו היה לכרות חצי מוח, מה שיביא לבעיות רבות אחרות. ההורים של סיידי פנו לד"ר סנדרס לקבל חוות דעת שנייה, היא פנתה לחוכמת ההמונים ואחת מההצעות הייתה לטפל בהתקפים באמצעות גירוי אלקטרוני. צריך להשתיל לה מכשיר מיוחד שיעביר לה גירויים ויפתור את הבעייה. הם הגיעו לרופא מומחה שעשה זאת והבעייה נפתרה.


הפרק השלישי מעניין מאוד והוא עוסק בווילי רייס מואדו בניו מקסיקו, שהיה איש צבא בצעירותו ונלחם בעיראק ובמקומות שונים אחרים. כיום הוא בן 46 וסובל מאובדן זיכרון ושינויים במצב הרוח. לרופאים לא ברור ממה הוא סובל. ווילי היה אדם בריא, עד שבגיל 44 היה לו התקף ראשון ומאז מאוד השתנה, יש לו גידולים במוח, אובדן זיכרון, והוא פוחד שלא יגיע יום וישכח את משפחתו. הוא שומע פחות טוב ויש לו שינויים במצב הרוח. סטרואידים שקיבל לא עזרו לו. חכמת ההמונים העלתה מחלה שהם לא חשבו עליה - מחלת מלחמת המפרץ. ווילי כנראה נחשף לרעלים במלחמת המפרץ, אך כשהסתכלו על תיקו הצבאי, לא נרשם בו דבר. ווילי ואשתו הולכים להיפגש עם חייל שפנה לחכמת ההמונים ואובחן כחולה במחלת מלחמת המפרץ. הסימפטומים שלהם מאוד דומים. הוא הפנה אותו לבית חולים בו מטפלים במחלה של יוצאי צבא. כך כאשר יאבחנו את מחלתו ווילי יוכל לבקש פיצויים וסכומי כסף שיעזרו לו להתקיים.


הפרק הרביעי מתאר ילדה בת שש מוורמיליון בדרום דקוטה בשם קאמייה מורגן, שמתעלפת בפתאומיות וזה יכול לקרות לה גם 300 פעמים ביום. ההתעלפויות משפיעות על כל גופה, כולל הריאות, מה שמקשה על נשימתה. סיפורה החל בגיל 8 חודשים, שפתאום הייתה מתעלפת וכול הבדיקות יצאו תקינות. הן הופנו ל-NIH, המכון הלומי לבריאות, שגם ערכו לה המון בדיקות שבהתחלה הם לא רצו להעביר אליהם את התוצאות. כאשר זה עבר לד"ר סנדרס העניינים זזו והסתבר כי יש לקאמייה גן שבור ומשהו נדיר ביותר. ד"ר סנדרס פנתה לחוכמת ההמונים ומסתבר שיש אותה מוטציה בגן לאנשים שונים בעולם. הדבר הפך לפריצת דרך להתחיל במחקר אנושי כדי לאבחן ולטפל במוטציה הזאת.כנראה בעתיד ימצאו תרופה לבעייה.


הפרק החמישי מתאר את לאשי המבלין, נערה בת 18 מיוטה, שכל דבר שנכנס לגופה - נוזלים או מזון, היא מיד מקיאה. היא נבדקה לבולימיה וזה נשלל. בדיקת העבר שלה העלתה כי בשת 2014 היא והמשפחה נסעו לטיול בקוסטה ריקה ושם נשך אותה דביבון. מיד כשחזרה החלה תופעת ההקאות. בהתחלה חשבו שזאת כלבת, אך הטיפול בכך רק החמיר את המצב. פנייה של ד"ר סנדרס לחוכמת ההמונים ולאחר שכול האפשרויות נבדקו כנראה שזאת מחלה כרונית. היא נפגשה עם מישהי שהיו לה סימפטומים דומים ובספורט והדרכה התנהגותית זה מאוד השתפר וכמעט עבר. היא כנראה תעשה דברים דומים.


הפרק השישי מתאר את מאט לי, צעיר כבן עשרים שמתעלף לעיתים קרובות וזה מסוכן כי גורם לליבו לעצור לרגע. הוא תאר כיצד הכול החל כשהיה בן 19, כאשר פתאום חש תחושת דז'ה וו והתעלף. הוא אושפז וכול הבדיקות לא עזרו לגלות ממה הוא סובל. ד"ר סנדרס פנתה לחוכמת ההמונים והיו מספר אפשרויות שנבדקו ונשללו. לאחר שהושתל לו עוקב לב, התגלתה עצירת לב של 6 שניות וזה היה כאשר עלה לו הלחץ והמתח. היו לו בעיות בילדותו והוחלט להפנותו לפסיכיאטר בבית החולים ג'ון הופקינס והוא התחיל בטיפול קוגניטיבי התנהגותי. זה עזר לו מאוד ומאז לא היו עוד התקפים.


הפרק השביעי והאחרון עוסק בשני מקרים דומים אך גם שונים. המקרה הראשון של רופא שיניים בן 61 בשם ג'ו מוולינגפורד, שלפתע קיבל שיתוק בחצי גופו התחתון ולא ברורה הסיבה. זה התחיל בדקירות ברגליו עד שזה הפך לחוסר תחושה ושיתוק. לאחר בירורים ובדיקות מסתבר כי היו לג'ו שתי בעיות: סרטן שבו הוא טופל בתרופה בשם איברוטיניב ואז השיתוק. פנייה של ד"ר סנדרס לחוכמת ההמונים העלתה, כי אחת מתופעות הלוואי של התרופה הזאת היא שיתוק וזה קרה למספר אנשים שפנו לתכנית. התרופה הופסקה והוחלפה באחרת והתחושות החלו לשוב לרגליו של ג'ו. מאחר ומדובר בעצבים, זה עלול לקחת זמן ממושך, אך ההתחלה אופטימית ומדי פעם יש תחושות נוספות ברגליו.

המקרה השני הוא של אן, בת 42 מאותו העיר, שלוקה בשיתוק בחצי גופה הימני, שנעלם לאחר זמן, אך חוזר בחזרה. בסביבות גיל 40 היא החלה לחוש כאב בחזה והבחינה כי יש לה שיתוק בפניה ובכל חצי גופה הימני. בדיקות רבות לא העלו דבר. השיתוק בא והלך. לאחר פנייה לחוכמת ההמונים עלו שתי אפשרויות: מחלת ליים, שנגרמת מקרציות והתוצאות לבדיקות יצאו שליליות. האפשרות השנייה הייתה הפרעה נוירולוגית תפקודית ויש רופא שיכול לעזור לה. אן, שהתייאשה מהרופאים, עדיין מנסה למצוא פתרונות בעצמה, אך אם לא תסתדר, תפנה לד"ר שניידר שמוכן לבדוק אותה ולהגיע לאבחנה.




bottom of page