top of page
יונה

ביקורת סרט: לאדוני באהבה, בימוי: ג'יימס קלאוול, 1967

שפע סרטים על בתי ספר בעייתיים ומורים שמשנים בכוח אישיותם את התלמידים הסוררים היה קיים ועדיין מתקיים במשך עשרות שנים.


הסרט "לאדוני באהבה" אינו הסרט הראשון ואף אינו האחרון בז'אנר, אך הפך למפורסם ואהוב בקרב הצופים בעיקר בזכות השחקן המופלא סידני פואטיה ושיר הנושא מהסרט "לאדוני באהבה" ששרה הזמרת לולו.


הסרט "לאדוני באהבה" יצא בשנת 1967, כלומר - לפני כ-55 שנים. כעת, כמחווה למלאת שנה למותו בינואר 2022 של סידני פואטיה המופלא, מעלים ב-YES את הסרט.


בצפייה בסרט כיום, חשים את הזמן שעבר: התסרוקות הנפוחות, הלבוש השונה, המורה שמגיע לבוש בחליפה לבית הספר, המכוניות, הטלפונים, מכונת הכתיבה ועוד.


אך, מה שלא השתנה הוא המשחק המשובח של כל השחקנים ובראשם - של המורה מארק ת'אקרי - הלוא הוא סידני פואטיה, המורה האולטימטיבי. גם השיר "לאדוני באהבה" ששרה הזמרת לולו והפך ללהיט גדול בזמנו, ערב מאוד לאוזן עד היום.


סיפור הסרט "לאדוני באהבה" כבר מוכר: בית ספר לבני נוער שלא הצליחו להיקלט באף בית ספר אחר ומתקבצים בבית הספר שנמצא במזרח לונדון הענייה. כול המורים והמנהל בעלי רצון טוב ונכונות לעזור להם, אך הם לא תמיד מוכנים לעזור לעצמם. כולם בעלי רקע קשה ומשפחות לא פשוטות, והדבר מורגש גם בבית הספר.


התלמידים הצליחו לגרש את המחנך הקודם שלהם, שלא עמד בהתגרותם כלפיו. מארק ת'אקרי (סידני פואטייה) הוא למעשה מהנדס, שסיים את לימודיו. הוא כהה עור וההתייחסות כלפיו שונה רק מצבע עורו. הוא לא מוצא עבודה ומוצא את עצמו ממש רעב ללחם. הוא מגיש בקשה ללמד בבית הספר, למרות חוסר ניסיונו בהוראה ומתקבל לכיתה קשה מאוד. אך, מי כמוהו - יפה תואר, גבוה וכריזמטי ברמות מטורפות, יכול לעמוד מולו ולהתגבר עליו? יש לו אינטואיציה טובה מאוד והוא, שהיה עני כל ימיו, והצליח להתגבר על הקשיים, יכול להבין את התלמידים יותר מכל אחד אחר.


התלמידים רואים אותו ומנסים לכלות עליו את זממם ושגם הוא יעזוב. הם עושים רעש, מחליפים מקומות, זורקים דברים ואפילו מנסרים את רגל השולחן שלו וכאשר הוא נשען עליו השולחן נשבר והוא כמעט נופל. ת'אקרי חושב מה הוא יוכל לעשות על מנת לשנות את המצב. הוא מגיע למסקנה, שזאת השנה האחרונה של התלמידים הללו בבית הספר ואז יצאו לעולם ללא כול כישורים. הוא מחליט ללמד אותם דברים שונים ולהתייחס אליהם כמבוגרים. הוא עונה על כל שאלותיהם, גם אם הן שאלות מתחכמות וחצופות, מלמד אותם להכין מאכלים פשוטים, כמו: סלט ודברים דומים. הבנים, שמתנגדים ואומרים שזה לבנות, מקבלים תשובה, שלפעמים ימצאו את עצמם לבד וללא כסף ויצטרכו להסתפק במועט, וזה מה שהוא מלמד אותם. הוא משמש דוגמה של אדם שנולד בגינאה הבריטית במחסור ובקושי, אך התגבר על הקשיים. הוא נקי ומתוקתק, עם שפה משובחת ומהנדס במקצועו שהפך למורה.


ת'אקרי לוקח את תלמידיו לביקור במוזיאון, מקום שהם לא הכירו ומעולם לא היו שם ומאז פעם בשבוע היה לוקח אותם למקומות שונים. הוא מצליח לאחד אותם, וכשאימו של אחד התלמידים נפטרה, הוא מופתע לראות כשהגיע ללויה, את כל הכיתה עם זר פרחים.


מי שהכי התנגדו לו היו ברט דנהם (כריסטיאן רוברטס) ופמלה דייר (ג'ודי גיסון). הם הציקו והפריעו עד שנרגעו לאחר טיפול מיוחד של ת'אקרי. היה להם מורה לספורט שהתעמר בעיקר בתלמיד שמנמן בשם באקלי, הוא כפה עליו לקפוץ על ה"חמור" ובאקלי שבר אותו תוך כדי הקפיצה וגם נחבט. ת'אקרי התלונן והמורה הפסיק ללמד אותם והוא הפך גם למורה לספורט שלהם. בשיעור הספורט ברט התעקש שהוא רוצה להתאגרף עם ת'אקרי והראה שהוא מתמצא בספורט הזה, אך המורה הכניע אותו. בכך הוא החל לרכוש לו הערכה, בייחוד שת'אקרי הציע לו להיות מדריך לאיגרוף בתור עבודה.


אימה של פמלה הגיעה לבית הספר להתלונן כי ביתה אינה מתנהגת כשורה ונעלמת וביקשה מת'אקרי שישוחח איתה. הוא עושה זאת והיא מתעצבנת ויוצאת. אך, היא מאוד מכבדת ומחבבת אותו. התלמידים מזמינים את ת'אקרי לנשף הסיום שלהם ופמלה מבקשת לרקוד איתו. בנשף התלמידים מביעים את הערכתם אליו בשיר "לאדוני באהבה" אותו שרה הזמרת לולו והוא גם מקבל מהם מתנה - ספל וברכות.


ת'אקרי מצא עבודה כמהנדס שלישי ונתן תשובה חיובית. אך, לאחר הצלחתו הרבה בבית הספר, הוא ניגש לכיתתו ופגש תלמידים שהוא אמור ללמד בשנה הבאה וראה שהם כמו תלמידיו הקודמים בתחילת השנה. באותו הרגע גמלה בו ההחלטה והוא קורע את ההזמנה לעבודה למהנדס ומחליט להישאר בבית הספר.



ראה גם:



Comments


bottom of page