"גרשווין – גרסת המהפכה"
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

"גרשווין – גרסת המהפכה"

עודכן: 29 בפבר׳

3 במרץ היכל אמנויות הבמה בהרצליה 

6 במרץ האופרה הישראלית, ת"א

25 במרץ חיפה 


תזמורת המהפכה, בניהולם האמנותי של זהר שרון ורועי אופנהיים, העלתה בבכורה במסגרת ׳סדרת המהפכה׳ באופרה הישראלית את המופע ׳גרשווין – גרסת המהפכה׳. זוהי חגיגה של יצירתו של גרשווין בשלוש מערכות - כל מערכה מציגה זווית אמנותית ייחודית של יוצר ישראלי המתכתב עם כמה מהיצירות והשירים המפורסמים ביותר של המלחין היהודי-אמריקאי ג׳ורג׳ גרשווין - מחשובי יוצרי המוסיקה הקלאסית והמוסיקה הפופולרית בארצות הברית בתקופתו אשר ב-39 שנות חייו הטביע את חותמו בעולם המוסיקה של ארה״ב בפרט, ובעולם בכלל.


את היצירות והעיבודים לשירים בכל אחת מהמערכות יצרו כמה מהיוצרים והמבצעים הישראלים הוירטואוזים, הייחודיים והבולטים ביותר בעולם המוסיקה בישראל ובעולם - מאיה בלזיצמן (צ׳לו ושירה), יונתן אלבלק (גיטרה חשמלית ושירה) וגיא מינטוס (פסנתר ושירה). 


גרשווין חיבר מוסיקה פופולרית שכללה פזמונים, מוסיקה למחזות-זמר ולסרטים, ובכך היה לאחד הגורמים המרכזיים ביצירת "ספר השירים האמריקאי הגדול", אותם שירים קליטים שזכו לעשרות ביצועים ועיבודים במהלך השנים ושרובם היו לסטנדרטים של ג'אז. בד בבד, הוא היה גם מלחין של מוסיקה קלאסית, וחיבר יצירות לתזמורת, קונצ'רטי ואף אופרה (׳פורגי ובס׳). בהיותו חסר השכלה מוסיקלית תיאורטית מסודרת, פיתח סגנון עצמאי וייחודי, ששאב מהמסורת הקלאסית כמו גם ממוסיקה אמריקאית פופולרית, כגון: רגטיים, ג'אז, בלוז, האופרטות של גילברט וסאליבן ומוזיקת כליזמרים. 


גרשווין יצר מספר תקדימים בתולדות המוסיקה - הוא היה הראשון ששילב מוסיקה פופולרית וקלאסית במסגרת יצירה קונצרטית ״קלאסית״ ב"רפסודיה בכחול" (1927). הוא הראשון שזכה בפרס פוליצר עבור כתיבת מחזמר (Of Thee I Sing) ב-1931. הוא גם הראשון שחיבר אופרה אמריקאית מקורית ("פורגי ובס"), שלא רק שעסקה באפרו-אמריקאים, אלא שכל צוות הזמרים שלה היה אפרו-אמריקאי. התזמור של היצירה "אמריקאי בפריז", הכוללת צופרי מכוניות ככלי נגינה, היווה השראה לתזמור המודרני.


״אנחנו מוצאים בגרשווין מודל להשראה לעשייה היצירתית שלנו בתזמורת המהפכה״, אומרים זהר שרון ורועי אופנהיים, ומוסיפים: ״גרשווין ידע להלך בין המסורתי, הקונצרטנטי והקלאסי לבין המודרני, הג׳אזי והפופולרי, בין הלחנה וביצוע, וכל זאת תוך יכולת גם להיות חדשן ומהפכן וגם לשמור על קומוניקטיביות. אותן איכויות באות לידי ביטוי גם בפרופיל היצירתי והמקצועי של שלושת הסולנים והיוצרים אשר בחרנו שיובילו את המופע - במרכזו שלוש יצירות מקוריות לסולן ותזמורת שיתכתבו עם יצירותיו של גרשווין: רפסודיה בכחול, פורגי ובס, אי גוט רית’ם״.


שירים שיבוצעו במופע (על-ידי אסתר רדא, מאיה בלזיצמן, יונתן אלבלק וגיא מינטוס):

  • The man I love

  • They can't take that away from me

  • Fascinating rhythm

  • It ain't necessarily so

  • Let’s call the whole thing off

  • Summertime

  • A woman is a sometime thing

  • My man's gone now


מנצח: רועי אופנהיים  


מלחינים וסולנים:

צ׳לו ושירה - מאיה בלזיצמן

גיטרה חשמלית ושירה: יונתן אלבלק

פסנתר ושירה: גיא מינטוס


זמרת אורחת: אסתר רדא


עיצוב תאורה: אופיר בן חיים | עיצוב סאונד: ואל קוטלר


תזמורת המהפכה

מנהלים אמנותיים: זהר שרון ורועי אופנהיים

מפיק: דניאל רינג

 עומר לקנר - מנכ"ל


״גרשווין – גרסת המהפכה״

3.3, שעות 18:00 ו – 20:30, היכל אומנויות הבמה הרצליה 

6.3, 17:00 ו – 20:00, האופרה הישראלית ת"א 

25.3 שעה 20:30, אודיטוריום חיפה 


להזמנת כרטיסים


קרדיט:

גרשווין - גירסת המהפכה, צילום: משה ציטיאת


bottom of page