סינמטק תל-אביב בתוכנית דגל: "מ'אדם בעקבות גורלו' ועד ל'השור הזועם': הוליווד של שנות ה 70
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

סינמטק תל-אביב בתוכנית דגל: "מ'אדם בעקבות גורלו' ועד ל'השור הזועם': הוליווד של שנות ה 70

Easy Riders, Raging Bulls

החל מ 21 במאי בסינמטק תל-אביב ובסינמטק ירושלים


כחלק מאירועי שנת ה 50 להיווסדו של סינמטק תל-אביב, מציג הסינמטק תכנית דגל ובה יוקרנו 18 סרטים המייצגים את אחת התקופות המכוננות והמשפיעות בתולדות הקולנוע - הוליווד של שנות ה-70 או "הוליווד החדשה".

סרטי התקופה היו מאתגרים, בקונספט ובצורה, חדשניים באופן בו התמודדו עם נושאים מורכבים כמו מלחמת וייטנאם, בעיות נפשיות, סמים ומיניות, והיו שונים כל כך מהסרטים שנעשו עד אז תחת 'שיטת האולפנים' האמריקאית המסורתית. מושפעים מהסרטים שהגיעו למסכים מאירופה של שנות ה-60, הם פנו לקהל צעיר ומודע, הדור המורד שהתפכח מהמלחמה, שחיפש ייצוג על המסך הגדול לדילמות שהעסיקו אותו -האולפנים זיהו את הפוטנציאל הכלכלי והפיקו רבים מהסרטים החשובים של אותן שנים משמעותיות.

השינוי הגדול היה במי ששלט במסר ובנראות של הסרט. במקום מנהלי האולפנים השמרנים מי שלקח את השליטה היו במאים חדשים צעירים עם חזון אמנותי, שדברו בשפה קולנועית חופשית ואינטנסיבית, עסקו לעומק בשאלות של מוסר ושייכות, היו אנטי-ממסדיים בגישתם, והיו הקול שהצעירים רצו לשמוע. זה גם הקהל שמנהלי האולפנים רצו להגיע אליו. וכך נוצרה סינרגיה שהביאה ליצירתם של סרטים משמעותיים, מובלים על ידי יוצר.

את התוכנית יפתח הסרט שנחשב למחולל התקופה, זה שהתניע את הוליווד החדשה ב-1969 'אדם בעקבות גורלו' – בכורת הבימוי של דניס הופר. על אופנועי הארלי דיוידסון ולצלילי Born to Be Wild רוכבים הופר ופיטר פונדה אל תוך מרחבי אמריקה המתקשה לקבל את רוח החופש שהם מביאים איתם, והרבה סמים מסוגים שונים. ג'ק ניקולסון מככב בתפקיד עורך דין מרובע שמוצא עצמו בסיטואציה לא מוכרת בחברתם של ההיפים המשוחררים. דניס הופר, בשיער ארוך וסנדלים קבל פרס ליצירת ביכורים בפסטיבל קאן. פונדה, הופר וטרי סאת'רן היו מועמדים לאוסקר לתסריט מקורי, וג'ק ניקולסון קבל מועמדות לאוסקר על תפקידו כשחקן משנה. הסרט היה הצייטגייסט. הוא הופק ב -400 אלף דולר והכניס 60 מיליון דולר. החל העידן החדש.

הסרט השני בתכנית הוא 'בוני וקלייד' מ-1967. אנחנו חוזרים לסרט שנחשב כמבשר של הקולנוע האמריקאי החדש, שנעשה כשנה לאחר נפילתה של שיטת האולפנים וביטולו של קוד הצנזורה ששלט בהפקות מאז שנות

ה -30. וורן ביטי שרכש את הזכויות לתסריט מצא שותף וחבר לדרך בארתור פן, והצילומים יצאו לדרך. פן ביים סצנות מלאות תנופה ואלימות, שהיתה חריגה לזמנה, הרבה דם אדום מילא את המסך, והשילוב של טונים קומיים בסצנות האלימות זעזעו צופים רבים. הביקורת המצויינת שקבל הסרט ממבקרת הקולנוע האגדית פולין קייל תרמה להצלחתו ההולכת וגדלה, שהסתכמה ב -10 מועמדויות לאוסקר ושתי זכיות, לשחקנית משנה וצילום.

התוכנית תסתיים עם יצירת המופת שחותמת את הדור של שנות ה- 70 סרטו של מרטין סקורסזה 'השור הזועם' . אחת הסיבות לקיומה של התכנית במועד זה היא יציאתו של העותק הדיגיטלי החדש והמשוחזר של הסרט. הסרט מספר את סיפורו האמיתי של המתאגרף ג'ייק לה מוטה בגילומו המופתי של רוברט דה נירו שהטביע עצמו בתוך הדמות, כולל אחת מהתמורות הפיזיות המפורסמות ביותר בקולנוע – הוא העלה עשרות קילוגרמים במשקלו כדי לגלם את המתאגרף החבוט בימיו המאוחרים. סקורסזה הגיע בתום גמילה מהתמכרות חמורה לקוקאין, ואמר שביים את הסרט כאילו הוא יהיה האחרון שיעשה, דה נירו, שזכה באוסקר על תפקידו, ושאר הצוות נתנו את נשמתם להפקה בצורה דומה, וביחד עשו את יצירת המופת הזו שחותמת את הדור של שנות ה -70 ושל הקולנוע האמריקאי הבועט שהתפוצץ על המסך.

התכנית משובצת כרונולוגית, מתוך החשיבות והמשמעות שיש לציר הזמן וההתפתחות של התקופה על התפישה של היצירות. הפעם הוחלט להשאיר מחוץ לתכנית כמה מהסרטים האייקוניים ביותר והחשובים בתולדות הקולנוע כמו 'אפוקליפסה עכשיו', 'צ'יינהטאון', 'הסנדק' ואחרים, כדי לתת מקום לסרטים אחרים שלא הוקרנו זמן רב בסינמטקים. כמו כן לצערנו יש כמה וכמה סרטים שרצינו לכלול אך לא הצלחנו לאתר עותק באיכות הקרנה סבירה. נקווה שבעתיד נגיע גם לאלה.

להלן רשימת הסרטים שיוקרנו בתוכנית : 'אדם בעקבות גורלו', 'בוני וקלייד', 'השור הזועם', 'קאובוי של חצות', 'הם יורים גם בסוסים', 'רסיסי חיים', 'נערת הטלפון והבלש', 'הקשר הצרפתי', 'רחובות זועמים', 'שביל הזעם', 'אמריקן גרפיטי', 'השיחה', 'אחר צהריים של פורענות', 'גבר ללא חת', 'יום רביעי הגדול', 'מ.א.ש' , 'השיבה הביתה' ו 'כל הג'אז הזה'.


לפרטים נוספים על התכנית והסרטים, ולרכישת כרטיסים – כאן


21-31 במאי בסינמטק תל-אביב וירושלים


קרדיט:

התמונה העליונה: השור הזועם, PARK CIRCUS AND MGM

התמונה התחתונה, אדם בעקבות גורלו, SONY PICTURES



6 צפיות0 תגובות
bottom of page