"אעירה שחר" - מופעי שירת הבקשות בבית הקונפדרציה בירושלים
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

"אעירה שחר" - מופעי שירת הבקשות בבית הקונפדרציה בירושלים

בהשתתפות מיטב האמנים והפייטנים:

יחיאל נהרי, רפאל ברזני, דניאל נעים, איתן רבני, נתנאל כהן, יהודה ועקנין, דניאל בן עמי,

אלעד גבאי, יאיר דלאל


יגל הרוש, אנסמבל שיר ידידות והמוזיקאי אביב בכר


רוני איש-רן וחברי "אורפאנין"

19–22 ביוני 2023

בית הקונפדרציה בירושלים יקיים זו השנה השלישית ברצף את סדרת מופעי שירת הבקשות "אעירה שחר", בתאריכים 22-19 ביוני, 2023.

המופעים, שיוקדשו למסורות החאלבית (סורית) - ירושלמית, המרוקאית, הבבלית והטורקית, מאפשרים לקהל הרחב לחוות את המנהג העתיק של "שירת הבקשות", בהשתתפות אמנים ופייטנים ובעריכתו של המוזיקאי רוני איש-רן.

המנהל האמנותי של בית הקונפדרציה, אפי בניה: "זוהי השנה השלישית ברציפות בה אנו מקדישים סדרה ייחודית לשירת הבקשות, ואנו מקווים להפוך זאת למסורת קבועה. אנו גאים לחשוף לקהל הרחב את תורת הפיוט העתיקה והמסתורית הזו, ולאפשר לו ליהנות מחוויה רוחנית-מוזיקלית מיוחדת במינה."

שירת הבקשות היא אחד המנהגים המיוחדים בעולם הפיוט, והתפשטה מצפת לקהילות נוספות במזרח ובצפון אפריקה החל מהמאה ה-16. היא נערכת מדי שבת בעונת החורף, אז מתכנסים האנשים בבתי הכנסת באישון ליל למשך ארבע שעות רצופות של שירת פיוטים. שירת הבקשות נועדה לבקשת ברכה וישועה, לשבח ולהלל את ה', ובחלקה הגדול אף עוסקת גם ביום השבת על מעלותיו וסגולותיו. היא מהווה מעין הקדמה והכנה לתפילת השחרית הפותחת את היום, ונחשבת לאירוע רוחני-מוזיקלי ייחודי, מרגש ומרומם נפש. בקרב קהילות אחדות נמשך המנהג במתכונתו המקורית גם כיום, אז מתמלאים בתי הכנסת בקהל רב המגיע על מנת לחוות משהו מהקסם, מהאווירה ומההתעלות הנפשית והרוחנית.

מופע הפתיחה בסדרה, "כעפעפי שחר", יוקדש למסורת החאלבית-ירושלמית ויתקיים ב- 19.6.23 בהשתתפות יחיאל נהרי, רפאל ברזני, דניאל נעים, איתן רבני, נתנאל כהן, יהודה ועקנין, דניאל בן עמי ורוני איש-רן במועדון זאפה בירושלים (פתיחת דלתות: 19:30, תחילת מופע: 21:30).

שירת הבקשות החאלבית הגיעה לירושלים בשלהי המאה ה-19. המנהג הלך והתפשט בקרב כלל עדות המזרח וכיום הוא מכונה בפי חלק מהאנשים בשם שירת הבקשות ה-"ירושלמית". על פי המנהג, קהל המשתתפים נחלק לשתי קבוצות הישובות זו מול זו ומונהגות כל אחת על ידי הפייטן הראשי שלה. הפייטנים מחלקים את תפקידי הסולו הרבים בין חברי קבוצתם והם האחראים להובלת שירה שוטפת ומסודרת. אירוע הבקשות נוצר תוך כדי התרחשותו ורב בו הנסתר על הגלוי –וזה אולי מה ששומר אותו חי ורלוונטי במשך מאות שנים ומושך אליו קהל רב. באירוע תשתתף קבוצת פייטנים אשר גדלו על מסורת שירת הבקשות ואף מובילים אותה בבתי כנסת שונים בירושלים ומחוצה לה: יחיאל נהרי, רפאל ברזני, דניאל נעים, איתן רבני, נתנאל כהן, יהודה ועקנין, דניאל בן עמי, רוני איש-רן. בליוויי כלי נגינה הם יביאו אל הבמה משהו מהחוויה מרוממת הרוח והסוחפת של המנהג העתיק.

המופע השני בסדרה, "ידד שינת עיני", יוקדש למסורת המרוקאית ויתקיים ב- 20.6.23 בהשתתפות יגל הרוש, אנסמבל שיר ידידות והמוזיקאי אביב בכר, בשעה 20:30 בבית הקונפדרציה.

שירת הבקשות של יהודי מרוקו היא אחד ממאגרי הפיוטים והלחנים העשירים ביותר הקיימים במסורת ישראל. בלילות שבת בתקופת החורף מתכנסת חבורת פייטנים ומשוררים ומבצעת משירי האהבה והגעגועים היפים ביותר שנכתבו בעברית, עד זריחת השמש. יגל הרוש ואנסמבל שיר ידידות חוברים למוזיקאי אביב בכר ומגישים פרשנות חדשה לפיוטים העתיקים. המופע מבקש להפוך את הקהל, ולו לרגעים, לחלק בלתי נפרד מההרכב, ואת חלל המופע - לבית תפילה.

המופע השלישי בסדרה, "יערת דבש", יוקדש למסורת הבבלית ויתקיים ב-21.6.23 בהשתתפות אלעד גבאי ויאיר דלאל, בשעה 20:30 בבית הקונפדרציה.

מסורת הפיוט של יהודי עיראק היא מסורת עשירה ועמוקה מבחינה טקסטואלית ומוזיקלית. היא כוללת פיוטים מימי הביניים, מרבי ישראל נג'ארה ובני דורו במאה ה-16 בצפת ועד לפיוטים מאוחרים יותר אשר נכתבו על ידי פייטני הקהילה במאות ה-17, ה-18 וה-19. רפרטואר הפיוטים הבבליים כולל פיוטים שנועדו לאירועי מעגלי השנה והחיים, ואחרים המבטאים כמיהה והשתוקקות רוחנית, הנקראים "בקשות". המוזיקאי והפייטן הירושלמי אלעד גבאי, אשר גדל על ברכי הפיוט הבבלי, יארח את המוזיקאי יאיר דלאל, מחלוצי המוזיקה העיראקית ומוזיקת העולם בתרבות הישראלית, ובליווי חבורה ייחודית של מוזיקאים בעלי שם יבצעו מבחר של פיוטי בבל.

מופע הסיום של הסדרה, "אדון עולם ישועתי", יוקדש למסורת הטורקית ויתקיים ב-22.6.23 בהשתתפות רוני איש-רן וחברי "אורפאנין", בשעה 20:30 בבית הקונפדרציה.

לקהילות היהודיות בדרום-מזרח טורקיה מסורת פיוטית ומוזיקלית המשלבת אלמנטים מהתרבות המוזיקלית הטורקית, מהמוזיקה של תושבי האזור הכורדים וכן השפעות ממסורת יהודי חאלב. בני קהילות אלו התיישבו בשכונת נחלאות בירושלים, שם התערו בקרב בני העדות השונות ואימצו את נוסח התפילה והפיוט הנהוג בשכונה ומכונה בשם "ירושלמי". רוני איש-רן וחברי "אורפאנין" יציגו מקבץ מפיוטי יהודי האזור, תוך שיטוט בין הסגנונות המוזיקליים השונים אשר התאגדו יחד למסורת אחת מגוונת וייחודית. המופע מבקש גם להזדהות עם כאב תושבי האזור בטורקיה, אשר חוו השנה אסון קשה ברעידת האדמה ההרסנית, ואשר במשך מאות שנים חלקו עם יהודי האזור תרבות משותפת של שפה, אוכל ומוזיקה עמוקה ומרגשת.

הסדרה מתקיימת בתמיכת משרד התרבות והספורט, מינהל התרבות ועיריית ירושלים, האגף לתרבות.


מחיר כרטיס: 80/70 ש"ח

רכישת כרטיסים: בימות 6226*

למידע נוסף:

"בית הקונפדרציה" בפייסבוק

אתר בית הקונפדרציה:

טל' 02-5399360, שלוחה 5

קרדיט:

התמונה מימין: _צילום יעל אילן רוני איש-רן

התמונה באמצע: Photo by Avishag Shaar-Yashuv (12) המסורת המרוקאית. אביב בכר צילום

התמונה משמאל: המסורת הבבלית. יאיר דלאל. צילום צילם פטר ויט


bottom of page