סדרת מזרח מערב באופרה הישראלית מציגה : מיתרי הלבנט
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

סדרת מזרח מערב באופרה הישראלית מציגה : מיתרי הלבנט

מפגש מיוחד בין מאסטרו תום כהן (ניצוח ומנדולינה), תזמורת ירושלים מזרח ומערב ושלושה סולנים של כלי מיתר:

איציק ריקן, בגלמה ובוזוקי

אביב בכר, קופוז, טנבור וגיטרה

עופר מזרחי, גיטרת הלוויתן

שלישי | 23.5.23 | 20:00 | בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בתל אביב


הקונצרט השלישי בסדרה מזמין את הקהל למסע מוסיקלי חד פעמי שמתחיל במרחב שבין מסופוטמיה והמזרח התיכון הקדומים, ומתחקה אחרי צליל מיתר מהדהד. בקונצרט יתארחו שלושה נגני מיתר ישראליים מובילים, כל אחד בתחומו. כל אחד מהם מנגן על כלי בעל סיפור מופלא מאין כמותו. כל אחד מביא אתו מטען עצום של מסורות עתיקות וטכניקות מכשפות.

על סוללת הסולנים הזו (וכמובן על התזמורת כולה) ינצח מאסטרו תום כהן עצמו, אשר החל את דרכו כנגן מנדולינה, בטרם הפך למנצח נודע בארץ ובעולם. בין הקטעים שיבצע כהן נכלל גם קונצ'רטו מקורי למנדולינה ולתזמורת שכתבה המלחינה נמי מלומד, מי שיצירותיה מככבות בסרטי קולנוע וסדרות בינלאומיות מצליחות.

הסולנים שייקחו חלק בקונצרט הם:

איציק ריקן הוא יוצר ומוסיקאי אהוד שהחל את דרכו כבר בגיל צעיר עם כמה מהזמרים האהובים בישראל כמו זהבה בן, עומר אדם, עידן עמדי ורבים אחרים. בקונצרט הזה יביא ריקן אל הבמה כלי מיתר שאופייניים מאד למוסיקה הטורקית והיוונית שאהובות כל כך בישראל – הבגלמה והבוזוקי. בגלמה – כלי זה הגיע אל המזרח התיכון מאסיה התיכונה במהלך מסעות הכיבוש של המונגולים בימי הביניים. הכלי עשוי עץ והוא בעל שלושה מיתרי מתכת כפולים בוזוקי - אחרי הגעת הבגלמה אל המזרח התיכון, שונה מבנה תיבת התהודה שלה, הוספו לה סריגים (ומאוחר יותר עוד זוג מיתרים) וכך נולד הבוזוקי, הכלי המזוהה ביותר עם המוסיקה היוונית.

אביב בכר יצא למסע מוסיקלי בעקבות הסקרנות הגדולה שלו לכלי מיתר מיוחדים, וכך הוא הגיע לכלים אקזוטיים במיוחד המגיעים מאזור קירגיזסטן ואיראן:

קופוז – אחד מסמליה הלאומיים של קירגיזסטן והכלי המזוהה ביותר איתה, בנוי מפיסה אחת של עץ משמש ושלושה מיתרים.

טנבור – כלי המשמש לנגינה של מוזיקה מקודשת בלבד ולכן בעל רפרטואר ייחודי. מוצאו בפרס, שם התפתח כבן דוד רחוק של העוד, והוא פופולרי עד היום במוזיקה העממית והקלאסית של מערב איראן.

עופר מזרחי הוא אחד השמות הבולטים בסצנת הג'אז הישראלית שזכה לכינוי "הנדריקס התימני". ניגן בעבר עם עידן רייכל, אסתר ראדה, זהבה בן והקים טריו מיתרים עם הצ'לנית מאיו שבירו והבסיסט דוד מיכאלי:

גיטרת לווייתן – כלי מקורי שעיצב ופיתח עופר מזרחי בעצמו, המשקף לא רק את הרעיונות המוזיקליים שלו, אלא גם את ההשפעות שספג לאורך חייו


סדרת מזרח מערב באופרה הישראלית עם תזמורת ירושלים מזרח ומערב: מיתרי הלבנט

ניהול מוסיקלי, ניצוח ומנדולינה: מאסטרו תום כהן

בגלמה ובוזוקי: איציק ריקן

קופוז, טנבור וגיטרה: אביב בכר

גיטרת הלוויתן: עופר מזרחי

יום ג' 23.5.23 20:00 בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') שד' שאול המלך 19 תל אביב מחירי כרטיסים: 120 – 180 כרטיסים בקופת האופרה בטל' 03-6927777

קרדיט:


התמונה משמאל: תום כהן, צילום: דניאל קמינסקי

התמונה באמצע: אביב בכר, צילום: זוהרון

התמונה מימין: איציק ריקן, צילום: פיני קריספל




34 צפיות0 תגובות
bottom of page