הפיראטים: קפטן אברי הידוע בשמו הנרי אברי
top of page
  • לוטן

הפיראטים: קפטן אברי הידוע בשמו הנרי אברי

אחד מהפיראטים המפורסמים ביותר בהיסטוריה, חי בתקופת הזהב שלהם. קשה להפריד בין המציאות לדמיון, אבל בכל זאת ננסה. הנרי אברי נולד ככל הנראה ב-1659 למרות שלא נמצאה הוכחה חד משמעית לתאריך זה, ותאריך מותו לא ידוע. בשיאו היה נחשב למלך הפיראטים, אדם שהוד מלכותו כתב עליו מכתבים מלכותיים לגנרלים שלו על מנת שיעצרו את הארכי פושע.


יש המכנים את הנרי אברי מלך הפיראטים. הוא היה אולי האדם היחיד שיכול היה לאחד את הכוחות השונים של שודדי הים בקאריביים. מצחיק לחשוב, שאחת מהדמויות הספרותיות ביותר, שהיוו השראה לאין סוף דמויות כמו קפטן ג'ק ספארו ואי המטמון, היה בסך הכול קצין בצי הסוחר הבריטי וכל הקריירה שלו הסתכמה במשך שנתיים בלבד.


הנרי אברי נולד בכפר קטן באנגליה ההררית, לצמד הורים שרק את שם אביו אנו יודעים - ג'ון. ישנו ויכוח האם היה ממזר או לא, האם אימו הייתה נשואה לאביו. הביוגרף הראשון שלו, כמה עשרות שנים לאחר היעלמותו, כתב שהוא נולד בשנת 1653. כל הפרטים על תחילת חייו מעורפלים במקרה הטוב. יש הטוענים, שאביו היה קצין בצי הבריטי, אחרים טוענים שהיה השיכור של העיירה ואפילו שמו נתון לוויכוח, האם היה זה כינוי או שמו האמיתי.


פרטים מתחיל להתברר מהרגע שאברי הצטרף לצי המלכותי בילדותו המוקדמת. ישנם מסמכים המעידים שהיה מלח בזמן מלחמת תשע השנים, שניהלה אנגליה כנגד לואי ה-14 מלך צרפת. יש לציין שהוא היה קצין מצטיין, שאת רוב הונו חסך והעביר למשפחתו. הוא השתתף בקרבות הקשים ביותר והשתחרר בסביבות 1690, שהוא עטור תהילה. בימיו האחרונים בצי הוא פיקד על ספינה שהיו בה 90 תותחים, הספק מרשים לאדם שהגיע ללא רקע אצילי.


חיי היבשה לא התאימו לאברי הצעיר. אנו לא יודעים מדוע פשט רגל ולכן הצטרף לסחר עבדים באוקיינוס האטלנטי. הוא עשה זאת בצורה לא חוקית במשך שמונה שנים ונחשב ליעיל ואכזרי במיוחד. בעוד שסחר עבדים לא חוקי לא עניין איש, העובדה שהוא לקח בשבי סוחרי עבדים אנגליים וגנב את עבדיהם, העלתה את חמת הרשויות.


בשל עברו כקצין בחיל הים האנגלי, אברי נבחר על ידי משקיעים מלונדון להוביל אוניות מלחמה מבריטניה לספרד. הן היו אמורות להימכר בכסף רב ולשפר את מצב הכלכלה האנגלית. אולם, לאחר שהשכר איחר לבוא, הוא ניצל את ההזדמנות ומרד בשאר הקצינים. הוא וחבריו השתלטו על הספינות והשתמשו בהן לצורך מעשי פיראטיות. הוא עבר לספינות סוחר, אולם השתדל להימנע מפגיעה בספינות אנגליות, משום שידע שזה עלול להרגיז את הצי הכי חזק באותם ימים.


הרווח הגדול ביותר שהשיג בחייו ורוב תהילתו, נעשה כאשר הוא שדד את שיירת המוגול של מלך הודו. ארבע ספינותיו חברו יחד עם חמישה פיראטים נוספים באוקיינוס ההודי, במטרה לתפוס את הספינות עם המטען היקר ביותר בעולם כולו, שהיה מיועד לאנשי עסקים עשירים באירופה. לאחר קרבות עם מאות חיילים הודים ועבדים חמושים, נותרו מעט מאוד פיראטים בחיים. הוא הצליח לשדוד 600 טונות של סחורה, כולל זהב ובשמים נדירים. גניבה זו נכנסה לתוך ההיסטוריה ההודית.


במושגים של היום נשדדו על ידי הפיראטים מיליארדי דולרים. לבסוף, לאחר שרוקנו את הצוות מכל רכושו, נשלחו הספינות עם אנשיהן ללא בגדים וזהב. זה השוד הגדול ביותר בהיסטוריה ובכך אברי ואנשיו הפכו להיות האנשים העשירים ביותר בעולם.


השוד הביא למשבר עצום בין הודו ובריטניה, עד כדי הפסקת הסחר ביניהם. כדי לשלם פיצויים, משום שכל חברי הצוות היו אנגלים, נאלצה בריטניה להטיל מס מיוחד על האזרחים על מנת לתקן את היחסים. בנוסף, במשך שנים רבות תושבים מקומיים פגעו בספינות סחר בריטיות כנקמה על השוד הגדול.


הבריטים, שזעמו על הקפטן ואנשיו, הציעו פרסים גדולים על ראשיהם. אברי פיזר את צוותו ונתן לכל אחד סכום כסף גדול. הוא בילה את ערוב ימיו בבריחה ובהסתתרות אצל מושלים מושחתים ואנשי עסקים, ששמחו לארח אותו. הוא מעולם לא נתפס ולכן איש לא יודע מה עלה בגורלו, שכן הוא הסתתר והתחמק מהרשויות.


שנים לאחר מכן נכתבו על אברי עשרות ספרים ומחזות. לצד שחור הזקן, הוא נחשב לפיראט המפורסם ביותר בעולם, שהיווה השראה למאות הרפתקנים לאורך הדורות. העובדה שלא נתפס ולא החזיר את הונו, רק הגדילה את המיתוס שנוצר סביבו.



7 צפיות0 תגובות
bottom of page