הפיראטים: מרי ריד - שודדת הים שנלחמה כמו הגברים
top of page
  • לוטן דיקר

הפיראטים: מרי ריד - שודדת הים שנלחמה כמו הגברים

מעט ידוע על חייה וקורותיה של אחת משודדות הים הנועזות ביותר שחיו בשבעת הימים. היא בעיקר מוזכרת בחיבור אודות חייה, שרבים מעריכים שאותם כתב דניאל דפו. דפו, מחבר רובינזון קרוזו, לא הקפיד על דיוק היסטורי. כך, שייתכן שהאמת היא פחות רומנטית ונועזת. בכלל זאת תקופה בה לדיוק היסטורי לא הייתה הרבה משמעות.


מרי ריד ככל הנראה נולדה ב-1685, למשפחה ענייה מאוד. אביה קיבל קצבאות מאנשים שונים, שהוא מלביש אותה בבגדי ילד, משום שלנשים באותם זמנים היה משקל מועט. היא לקחה את טראומת הילדות לכל אורך חייה וההתחזתה לגבר, כאשר הצטרפה לצי הבריטי. היא אף השתתפה במלחמה נגד הצרפתים והספרדים במשך כמה שנים , אולם האהבה גרמה לה לערוק מהצי ולעבור להולנד.


ריד התאהבה במלח צעיר והחליטה לברוח מהחיים הקשים על הספינה. היא התאהבה בו, אך לא הביאה ילדים לעולם. הם חיו יחדיו מספר שנים, פתחו פונדק מצליח ואף מסעדה. אולם, לאחר מותו הפתאומי בגיל צעיר ממחלה, היא החליטה שהיא לא מסוגלת להישאר במולדתו.


ריד התחפשה שוב לגבר והצטרפה לצי ההולנדי. התוכנית שלה הייתה להגיע ליבשת החדשה אמריקה ושם לחפש את מזלה. אולם, במהלך המסע שודדים השתלטו על הספינה והכריחו את כולם להצטרף לשורותיהם. כפיראטית היא הצליחה לשמור על זהותה הסודית, אולם היא התאהבה בקפטן, שבליל אוהבים הוא גילה את מינה. יש שמועות שהיה לה רומן עם אן בוני, פיראטית מפורסמת נוספת.


במהלך שנים רבות ריד הפכה לשודדת אמיצה, שחטפה עשרות ספינות ושדדה אותם. היא נלחמה והייתה אכזרית כמו מקביליה הגברים והתפרסמה בסיפורים ושירים. אולם, לבסוף הם נתפסו על ידי הצי הבריטי, שלקח בשבי את כל הפיראטים בספינה לאחר קרב ארוך.


ריד גילתה שהיא בהיריון כדי לחמוק מעונש המוות, כאשר כל הגברים נתלו. לאחר מספר שנים היא מתה מקדחת שהייתה נפוצה באותה תקופה.


כאישה, סיפורה של ריד התפרסם בכל העיתונים של אותה התקופה ולבסוף הסופר הידוע דניאל דפו הכניס אותה אל הנצח.



15 צפיות0 תגובות
bottom of page