הפיראטים: נשים פיראטיות - המקצוע הכי גברי שיש
top of page
  • לוטן דיקר

הפיראטים: נשים פיראטיות - המקצוע הכי גברי שיש

עודכן: 4 באוק׳ 2023

פיראטיות, מקצוע שנשלט על ידי גברים, תפסה את חלקן של נשים שהתריסו מול הנורמות החברתיות, יצאו לימים הבוגדניים וחצבו לעצמן נישה בהיסטוריה הימית. נשות הפיראט האלה לא היו רק בצד; רבות הובילו צוותים, עסקו בקרבות ימיים עזים, והפכו לאגדות בזכות עצמן.


הפיראטיות היה עולם שבסיסו היה פטריארכלי. נשים מהמעמד הפשוט לרוב נשלטו על ידי הבעלים שלהם ולא דמיינו על הרפתקאות מעבר לים. למרות הרצון לתת נופך פמיניסטי להיסטוריה, חייבים לציין שהרוב המוחלט היה גברי. הן היוצאות דופן, ממש חלק מהכלל. דווקא במקצוע הנלוז ביותר, היו רבים שאם ראו אישה חזקה ומוכשרת, הסכימו לתת לה לפקד על שודדים. משום שהם חיו מחוץ למוסכמות החברתיות וכללי החברה המסורתית לא חלו עליהם, מתוך אינטרס הם הסכימו לקדם כל מי שמוכשר ואלו היו מוכשרות במיוחד.

גם הרשויות באותה תקופה לא סלחו להן והן זכו לענישה המקבילה לזו של גבר. רובן לא חזרו בחיים לבתיהן וזכו להקים משפחה, אבל דורות רבים המשיכו וממשיכים לספר את מעלליהן הנועזים.


אנו מציגים טעימה קטנה מקבוצה של נשים אמיצות, אבל גם אכזריות, ששלטו בשבעת הימים לתקופה קצרה.


1. אן בוני ומרי קראו:

שתיים מהפיראטיות האימתניות ביותר בקריביים של תחילת המאה ה-18. שתי הנשים, בתחילה מחופשות לגברים, הצטרפו לצוותים ולבסוף הפליגו עם קליקו ג'ק הידוע לשמצה, פיראט שהיה גם רוצח המונים. מעלליהן הפכו לאגדיים, במיוחד לאחר לכידתן, כאשר הן נלחמו בחירוף נפש, בעוד שרבים מעמיתיהן הגברים לא.


2. צ'ינג שי:

במקור פרוצה בקנטון, צ'ינג שי עלתה בסולם הדרגות כדי לפקד על צי הדגל האדום העצום בסין. גאונותה הימית וקוד ההתנהגות המחמיר שלה הפכו אותה לדמות מכובדת ומפחידה בים סין הדרומי. בשיאה, היא פיקדה על למעלה מ-300 ספינות והצליחה לנהל משא ומתן על חנינה לה ולפיראטים שלה. עד היום נחשבת לפיראטית הבכירה ביותר מבין הגברים והנשים שהיו בים האסייתי.


3. גרייס או'מאלי (Gráinne Mhaol):

"מלכת הפיראטים" האירית של המאה ה-16. היא שלטה על המים מסביב למערב אירלנד. היא לא רק פיקדה על הצי שלה, אלא גם עסקה בדיפלומטיה, ובמיוחד נפגשה עם המלכה אליזבת הראשונה. היא זכתה לכבוד וחששו מפניה, בגלל האסטרטגיה הימית שלה, שהובילה מרידות נגד השלטון האנגלי. לבסוף סיימה את חייה כאישה עם בעל וילדים.


4. פאני קמפבל:

סיפור הפיראטית האמריקאי הזה הוא סיפור של רומנטיקה ונקמה. לאחר שאהובה נחטף, היא יצאה לים כדי לחלץ אותו. בדרך היא כבשה ספינה, הובילה צוות, ועסקה בפשיטות באיים הקאריביים והייתה לא פחות אכזרית ממקביליה הגברים. עד היום נחשבת לגיבורת תרבות וסרטים כסמל כאישה נועזת.


5. שרלוט דה ברי:

בעוד שקיומה בפועל נותר במחלוקת, סיפורים מהמאה ה-17 מציירים אותה כשודדת ים עזה. סיפורים מגוללים את הרפתקאותיה, החל מכך שאילצו אותה להינשא, הובלת מרד כנגד מקביליה הגברים ועד למסעות הפיראטיות הנקמניים שלה.



23 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page