המתאגרף היהודי ששמר על כבודו עד לסוף - לאונה אפרתי ( 26 במאי 1915 - 16 באפריל 1945)
top of page
  • לוטן דיקר

המתאגרף היהודי ששמר על כבודו עד לסוף - לאונה אפרתי ( 26 במאי 1915 - 16 באפריל 1945)

איש לא ציפה, שהאיש הצנום במשקל 57 קילוגרמים יהיה כוכב עולה בקרבות אגרוף. לאונה אפרתי, אשר נולד ברומא בשכונה יהודית, נלחם בבריונים בשכונה, לאונה נולד בשנת 1915, אבל מעולם לא למד קרוא וכתוב. בגיל 17 לקח את הצעד הבא בקריירה שלו והצטרף למועדון מקצועי והגיע עד לקרב מול אלוף העולם, אבל הפסיד בשל שיפוט מגמתי ואנטישמי.


מההפסד על התואר הוא מעולם לא התאושש והתחיל לשקוע בקרבות סתמיים, שברקע המלחמה באירופה עומדת בפתח. ב-1938 הוא הגיע לארצות הברית ושם חשב שבמרכז האגרוף העולמי הוא יתניע את הקריירה מחדש. אולם, רצף של אירועים טראגיים הביא אותו חזרה לאיטליה, ומשם היישר לאושוויץ בירקנאו.


באיטליה היה אסור ליהודים להתאגרף, הפשיזם כבר הפנה את חוקי הגזע כנגד הקהילה. בארצות הברית לא הפנימו את גודל הסכנה ולכן גירשו אזרחים בעלי תעודת זהות איטלקית חזרה למולדתם, לא משנה המוצא שלהם. לאונה ומשפחתו וניסו להסתיר את זהותם, אולם בשל הלשנה הם נתפסו ונשלחו למחנות. ברכבת הוא השליח את בנו הפעוט על מנת שיוכל להציל את חייו ואכן הוא ניצל ומאוחר יותר אף עלה לישראל.


באושוויץ היו מספר אנשי אס אס שהיו חובבי אגרוף וארגנו קרבות בין האסירים בימי ראשון. המטרה לא הייתה ספורטיבית, אלא ארגון הימורים, שהיו שווים כסף רב. אפרתי נאלץ להילחם כנגד יריבים אימתניים במשקלים גדולים בהרבה, תמורת כל ניצחון הוא קיבל תוספת של מזון ואת היכולת לחיות יום נוסף.


ניצחון על יריב פולני בשנת 1943, גרם לתסכול רב אצל שומרי המחנה, שהימרו נגד אפרתי והפסידו כספים רבים. הם החליטו לנקום, הם מצאו את אחיו, בשם מרקו והחלו להכות אותו נמרצות עד זוב דם. אפרתי לא חשב ועשה שגיאה פטלית, הוא יצא להגן על אחיו, מה שגרם למותו והירצחו. זה היה באפריל 1945. הוא נשלח למשרפה ובכך הסתיימה בגיל 28 קריירה מפוארת, שהייתה יכולה להיות גדולה הרבה יותר.



19 צפיות0 תגובות
bottom of page