ביקורת סרט: חיבור פשוט, במאי: מארק ווב, 2017
top of page
  • יונה

ביקורת סרט: חיבור פשוט, במאי: מארק ווב, 2017

הסרט "חיבור פשוט" הוא סרט מקסים, שמעורר את בעיית הילדים המחוננים וכיצד להתנהג איתם. גונבת את ההצגה מרי אדלר (מקנה גרייס) המקסימה בתפקיד לא קל לילדה בגילה.


מרי אדלר היא ילדה מחוננת במתמטיקה "אחת למיליון". אימה התאבדה כשהייתה תינוקת והיא הושארה בבית דודה פרנק אדלר (כריס אוונס) כדי שיגדל אותה לפי בקשתה המפורשת של אימה לפני מותה. פרנק, שהיה פרופסור לפילוסופיה, מגדל אותה בחינוך ביתי. הוא עזב את עבודתו באוניברסיטה וכעת עובד בתיקון סירות תוך כדי טיפול מסור בילדה. הם מתגוררים בעיירה הקטנה ליד טמפה בפלורידה. מרי, למרות היוה בת שבע בלבד, מתמכרת ללימוד המתמטיקה המסובכת וכבר מרותקת למשוואות דיפרנציאליות.


יום אחד פרנק מחליט כי הוא כבר לימד את מרי כמיטב יכולתו והיא תיכנס לבית הספר היסודי במקום. מרי מתחילה ללמוד שם ומורתה (ג'ני סלייט) מבינה מהר מאוד שמרי מתקדמת הרבה יותר מבני גילה האחרים. היא מביאה את המידע למנהלת בית הספר, שמזמינה אותה ואת פרנק מציעה להם ללמוד בבית הספר למחוננים שנמצא באיזור. פרנק, שרוצה לתת למרי ילדות רגילה, מסרב לכך ומבקש להשאירה בבית הספר הנוכחי.


אז נכנסת לתמונה אוולין (לינדזי דאנקן), אימו של פרנק ושל דיאן, אימה של מרי וסבתה של מרי. גם היא מתמטיקאית בעצמה, והיא דאגה שבתה המנוחה תקבל חינוך מיוחד לילדים מחוננים ובכך בידלה אותה מהסביבה ומילדים בני גילה. היא מבקשת לקחת את מרי תחת חסותה ולגדלה לפי הבנתה. פרנק מסרב לכך ומבקש להמשיך לגדל את מרי ולתת לה ילדות רגילה ומאושרת בחברת ילדים. החברה הכי טובה של מרי ופרנק היא השכנה לידם, רוברטה טיילור (אוקטביה ספנסר). היא אישה כהת עור, שאוהבת אהבה עזה את מרי ופעם בשבוע מארחת אותה בביתה.


מרי מתחילה לשתלב במקום, ואף מביאה את פרד, החתול בעל העין האחת, כדי להראותו בכיתה ולספר עליו. היא גם מגנה על חבר לכיתה מפני תלמיד מבוגר ממנו באוטובוס ההסעה.


מסתבר שדיאן, שהייתה מתמטיקאית גאונה, הקדישה את חייה לפתרון בעייה מתמטית מסובכת בשם נאוויאר - סטוקס. כאשר הגיעה עם התינוקת לבית אחיה פרנק בדיכאון ועם רצון להתאבד, עליו לא סיפרה לאחרים, היא ביקשה שיגדל את ביתה וייתן לה חיים נורמליים וילדות מאושרת.


אוולין מבקשת לקחת את מרי תחת חסותה ומאחר שפרנק מסרב, היא הולכת לבית המשפט. יש לו עורך דין מעולה בשם גרג קולן (קלן פאלמר), כהה עור, שמציג טיעונים מעולים. אך, הוא הכיר את שופט, שנוטה יותר לפסוק למען אנשים עשירים, ולכן הוא מציע לפרנק לקבל את הצעת הפשרה שהוצעה, להכניס את מרי לאומנה, ללמוד בבית הספר למחוננים, לקבל ביקורים ממנו מדי פעם, ובגיל 12 מרי תוכל להחליט עם מי היא רוצה לחיות. ההורים האומנים מתגוררים רק כחצי שעה מביתו של פרנק.


מרי הוכנסה לאומנה למרות רצונה והיא אף סירבה לראות את פרנק. יום אחד בוני, מורתה לשעבר של מרי, רואה תמונה בבית הספר של פרד החתול שמועמד לאימוץ. היא מספרת על כך לפרנק והוא מבין כי אוולין, שהיא אלרגית לחתולים, מעורבת בכך. הוא מגיע לבית המחסה לחיות ומציל את פרד ועוד מספר חתולים, שעמדו לקבל זריקת רעל.


פרנק מגיע לבית האומנה של מרי, ושם מגלה כי אוולין מפקחת על חינוכה. הוא מאוד מתרגז, לוקח את מרי והיא עדיין כועסת עליו, אך בסוף מגלה שמאוד התגעגעה אליו ולחתול פרד. הוא מגלה כי החתול אצלו ומבקש לסדר את העניינים עם אוולין. הוא מגלה לה כי למעשה ביתה דיאן פתרה את בעיית נאוויאר - סטוקס, אך ביקשה שהפיתרון יישמר עד לאחר מותה של אוולין. פרנק מציע לאוולין לפרסם את עבודתה של דיאן בתנאי שהוא ימשיך לגדל את מרי בלי התנגדותה. היא מסכימה בלית ברירה.


מרי חוזרת לרשותו של פרנק, חוזרת לבית הספר הציבורי ושם מתחברת עם ילדים והיא מאושרת, ובמקביל גם לומדת בקולג' מתמטיקה.


כאמור הסרט מביא את הדילמה של הילדים המחוננים, האם לגדלם עם בני גילם בתוספת לימודים נוספים באוניברסיטה או במסגרות מקדמות אחרות, או להקדיש אותם אך ורק ללימודים בתחום כישרונם. המשחק מעולה.





69 צפיות0 תגובות
bottom of page