ביקורת סרט: במערב אין כל חדש, במאי: אדוארד ברגר, 2022
top of page
  • לוטן דיקר

ביקורת סרט: במערב אין כל חדש, במאי: אדוארד ברגר, 2022

מעט מאוד ספרים נכנסו למעמד קנוני והם עדיין רלוונטיים כפי שהיו בתקופה שהם יצאו. כזה הוא סרטו החדש של הבמאי אדוארד ברגר, שמבוסס על הספר "במערב אין כל חדש" של הסופר אריק מריה רמרק.

הספר של אריך מריה רמרק "במערב אין כל חדש" הוא מופת אנטי מלחמתי, שיצא בשנת 1929 ומספר על פלוגת חיילים גרמנים, חדורי התלהבות ומוטיבציה, שמוצאים את עצמם נחתכים לחתיכות בחזית המערבית בזמן מלחמת העולם הראשונה. השאלה הנשאלת היא, כיצד קבוצת גברים צעירים מלאי התלהבות מהדור המבוגר, שהבטיח להם תהילה ופרסום, נתקלת במציאות כאוטית ובלתי אפשרית, בחפירות מלאות בחולדות ובנוסף גם גופות נרקבות.

העיבוד הגרמני מפתיע, מלא בביקורת כלפי מלחמה ומיליטריזם בכלל ולא חוסך מהצופים מראות קשים אבסורדיים של מפקדים מבוגרים, שמוכנים להקריב את הצעירים עבור כמה סנטימטרים של שטח חסר חשיבות. זאת הפגנת עוצמה גם מבחינת האפקטים המרהיבים, המשחק והסאב טקסט, שעולה מתוך השוחות.

הסרט "במערב אין כל חדש" הוא שחזור חד פעמי של מלחמת העולם הראשונה. אחד הסרטים היותר יפים שיצאו על התקופה. בדומה לספר, הוא עוקב אחרי חיילים נלחמים בחזית המערבית נגד צרפת, ובייחוד אחרי פול בוימר (פליקס קאמרר), חייל מלא מוטיבציה לחיים, עם רצון להילחם, שאיבד את האמונה שלו והחדווה במערכת.

הסרט "במערב אין כל חדש" מראה את מעגל האלימות, שהחיילים הם רק חלק קטן במערכת עצומה, שאוכל את החיילים שמגיעים. חשים את הדגש כיצד הם חסרי חשיבות, משמעות כלשהי, והניצול העצום שלהם.

הסאונד אפקט בסרט "במערב אין כל חדש" הוא מהמציאותיים שנראו בקולנוע. לכן, מומלץ מאוד לראות אותו בקולנוע כל עוד הוא מוצג שם. הסצנות המרהיבות מהוות מעין ריקוד בלתי נפסק של מוות ואלימות חסרת שליטה ומעצורים.

הסרט "במערב אין כל חדש" הוא אחד מהסרטים הטובים ביותר שהפיקה נטפליקס. ללא ספק, זהו ניצחון גדול יחסית להרבה מאוד סרטים שהשקיעה בהם כספים רבים.

ככל הנראה הסרט "במערב אין כל חדש", ישחק תפקיד חשוב בטקס האוסקר הקרוב בזכות האלמנטים החזקים שלו. מאז "להציל את טוראי ראיין" לא נראה סרט מלחמה כה אינטנסיבי ומושקע, ריאליסטי ונוקב, שמחזיר את המלחמה הגדולה ההיא לקדמת המסך.

הסרט "במערב אין כל חדש" הוא אחד מהסרטים שיהיה מעניין לעקוב אחריו בטקסי הפרסים הקרובים. האם הוא יהפוך את נטפליקס ליצרנית פסלונים שהיא כה שואפת להיות?


ראה גם:

bottom of page