סרטים מהעבר: מלחמת העולמות, בימוי: סטיבן שפילברג, 2005
top of page
  • לוטן דיקר

סרטים מהעבר: מלחמת העולמות, בימוי: סטיבן שפילברג, 2005

בשנת 1898 הופיע בחנויות הספרים בלונדון ספר מהפכני בשם "מלחמת העולמות". הוא עסק בפלישה של יצורים מהחלל וההרס העצום שהם גורמים לבני האדם. ה"ג וולס, הקדים את זמנו, ויצר קלאסיקה על זמנית שנתנה דחיפה עצומה לכל ספרי המדע הבדיוני.


ארבעים ושתיים שנים אחריו, אורסון וולס עיבד את הספר לתסכית רדיו, שהצליח לזרוע פאניקה ונלקח על ידי בני התקופה ברצינות רבה. לאחר מכן הגיעו עיבודים נוספים, שהצליחו להחיות את הקלאסיקה.


ב-2005 הבמאי סטיבן שפילברג החליט לחתום את שמו על עיבוד נוסף לספר, שמסרב לנוח כבר יותר ממאה שנה. שפילברג, שעסק רבות במפגשים עם חייזרים, החל מאי טי הילדותי ועד ל"מפגשים מהסוג השלישי", החליט לתת זווית קודרת לרצון הבלתי נלאה שלנו לגלות חיים במקומות אחרים.


הסרט היה חלק מתהליך התבגרות של שפילברג, שהחל עם "להציל את טוראי ראיין" המצוין ו"רשימת שינדלר" הנצחית. ב"מלחמת העולמות" יש אלימות ברוטאלית ומראות ששפילברג הצעיר לא היה מעז לחשוף לקהל הצופים.


הזווית של שפילברג אישית יותר. היא עוסקת בפועל צווארון לבן בשם ריי פרייר (טום קרוז), שהוא אדם קטנוני ומתייחס לסביבתו בבוז וזלזול. אשתו רייצ'ל פרייר (דקוטה פנינג) התגרשה ממנו וילדיו לא יכולים לסבול את הנוכחות שלו. הם מגיעים לסופ"ש, ובעיקר מפריעים אחד לשני. הגורל מתהפך ומה שנראה כבילוי כיפי ונורמטיבי הופך לסיוט מתמשך.


סערה חשמלית פושטת בגלובוס, וגורמת להרס ובלבול בכל העולם. מה שמתחיל בחשד להתקפת טרור, מתגלה כמשהו מסוכן הרבה יותר. חייזרים גדולים ומרושעים צצים מהאדמה ומתחילים בהשמדה שיטתית של בני האדם. ריי וילדיו מתחילים מסע הישרדותי ונמלטים על נפשם מיצורי הענק שמשמידים ערים בלייזר ותימרות עשן.


המסע ההישרדותי קשה לצפייה, וגם במרחק של למעלה מ-15 שנה הזוועות נמצאות בכל פינה. החייזרים הופכים את בני האדם למטחנות בשר, והאימה לא נחסכת גם מהילדה הצעירה במשפחה. נראה ששפילברג, החליט בסרט לזרוק לעבר הצופה את כל הברוטאליות שסרט קיץ יכול לאפשר. לצד המראות הקשים, יש גם רגעים אנושיים מנחמים והרבה מתח ואימה מקפיצים ואיכותיים.


טום קרוז נותן בסרט את אחד מתפקידיו האיכותיים ביותר ולמי שיש קיבה חזקה צפוי בידור על סף השלמות. ב"מלחמת העולמות" יש הכול, באינטנסיביות רבה ובאפקטים ויזואליים שגם היום נראים לא רע בכלל. יש גם טוויסטים בעלילה, אסונות והרבה דם שמתפרץ מדי פעם ואפשר לומר ש"מלחמת העולמות" הוא אחד מהסרטים הטובים של תחילת המאה ה-21.


חבל שהסוף פשטני ולא מתוחכם. הוא מגיע לפתע, ללא קשר לעלילה והורס את הקשר הנפלא שנוצר בין הסרט לצופיו. למרות הבגידה באמון, אפשר לומר שהסרט עומד במבחן הזמן ועדיין מומלץ לצפייה לדור שלא צפה בו.




38 צפיות0 תגובות
bottom of page