השושנה הלבנה- היהודייה שלימדה את הנאצים לקח בשחקים במלחמת העולם השנייה
top of page
  • לוטן דיקר

השושנה הלבנה- היהודייה שלימדה את הנאצים לקח בשחקים במלחמת העולם השנייה

הצבא האדום, הכיל בתוכו אין סוף סיפורים מרתקים ומרגשים הקשורים למלחמת העולם השניה. בזמן שיהודי אירופה וברית המועצות הוצעדו אל בורות הירי, טייסת בלונדינית יהודיה קטנה ושברירית, הפילה אלופי הפלות נאצים בשרשרת. את ההפלות שלה היא התעקשה לפגוש באופן אישי, שיראו שגם נשים ויהודים מסוגלים לחיה הנאצית.

לידיה ליטבאק, נולדה למשפחה יהודית קשת יום בשנת 1921. אביה נלקח לבית כלא סובייטי באשמת בגידה והיא החליטה לעזור בפרנסת המשפחה. מגיל צעיר המטוסים המעטים שטסו בשמי רוסיה ריתקו אותה והיא החליטה כנגד כל הסיכויים לטוס בשמים.

בשל היותה אישה ויהודייה, היא נדחתה מלימודי הטיסה פעם אחרי פעם, אולם עקשנותה השתלמה. בגיל 15 היא התגלתה כטייסת מחוננת ועד לתחילת מלחמת העולם השניה היא הסמיכה 45 טייסים. הסובייטים אסרו על נשים להמריא בתחילת המלחמה, אולם בשל החלטה אישית של יוזף סטאלין, בשל המצב הגרוע של חיל האוויר הרוסי, הוא החליט להקים טייסת לנשים בלבד.

ליטבאק החליטה להתנדב באופן מידי. היא הוצבה ללא רחמים בחזית הבוערת ביותר: סטלינגראד המופצצת. בשבוע הראשון שלה הפילה שלושה אלופי הפלות, כולל הנס פול, שהפיל 71 מטוסים רוסיים. למרות נחיתות עצומה מבחינת תעופתית, הטייסת הצליחה למשוך את הנאצים לגובה נמוך, ושם בזכות יכולת פנומנלית, הצליחה להתל בהם ולהגיע מאחוריהם ומשם לצלוף בהם.

למרות שהייתה לוחמת וטייסת מובילה, היא עדיין הרגישה כמו ילדה. היא קישטה את מגוריה ומגורי הצוות בפרחים ריחניים, ותלתה על המטוס שלה זר שושנים לבנות ריחניות. בתחילה הגברים לעגו לה ואף סיכנו אותה, כאשר באחת מהטיסות התגלה עכברוש ליד המנוע, אך בזמן התמרון היא הצליחה לתפוס ולזרוק אותו מהקוקפיט לפני שגרם לנזק.

ליטבאק הייתה מוכשרת מרוב הגברים, ולמרות זאת הייתה נחמדה ומאירת פנים. התעמולה הרוסית זיהתה את הכוכבת, והיא הפכה במהירות לנערת פוסטרים ופרצופה קישט את בתי הקולנוע. היא התאהבה בטייס רוסי מפורסם, אולם הוא נהרג בתאונת מטוס וליטבאק שקעה במרה שחורה. באותו זמן הנאצים סימנו אותה כמטרה עליונה ושעון החול שלה החל להיגמר.

בשנת 1943 הגיעו מהשמיים שמונה מטוסים רוסיים, וירו לעבר ליטבאק כמויות של כדורים. לשושנה הלבנה לא היה סיכוי, ומטוסה צנח. היא הפכה לאגדה בגיל 22, לאחר שהפילה 16 מטוסים יותר מכל אישה בהיסטוריה.

משום שמטוסה לא נמצא, היו שמועות שנפלה בשבי. לשבויים לא נתנו תארים ומדליות, ולכן נשלל ממנה התואר גיבורת ברית המועצות. בשנת 1990 הוענק לה התואר. יש הטוענים שנהרגה ויש הטוענים שניצלה את ההזמנות וחיה בזהות בדויה בגרמניה. כך או כך, היא הפכה לאגדה.



bottom of page