ביקורת סידרה: הניק, במאי: סטיבן סודרברג, 2014 - 2015
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

ביקורת סידרה: הניק, במאי: סטיבן סודרברג, 2014 - 2015


הסדרה הניק (THE KNICKׂ) היא סדרה על בית חולים בשנת 1900, טרום המצאת האנטיביוטיקה והרפואה המודרנית. הסדרה לא פשוטה לצפייה למי שרגיש לראות המון דם ואיברים של אנשים במצבים שונים. אך, היא משחזרת היטב את הרפואה בתחילת המאה ה-20 באחד מבתי החולים בניו יורק - הניקרבוקר, שלא באמת היה קיים, אך בעזרתו ניתן לקבל את התמונה של המצב הרפואי באותה התקופה.


הסדרה כוללת 2 עונות ואף חשבו על עונה שלישית, שלא צולמה. היא אף קיבלה ייעוץ מארכיון ברנס, מה שהפך את הסדרה לאמינה ומדויקת לתקופתה. גם השחקנים מעולים ובראשם קלייב אוון כד"ר ג'ון תאקרי כמנתח הראשי בבית החולים. אדם מבריק ומנתח נדיר, שאף גילה תגליות בתחום לאחר מחקריו הרבים. אך, הוא מכור לקוקאין ולאופיום, אותם הוא משיג בצ'יינה טאון.


הסדרה מתחילה בטרגדיה, כאשר הרופאים מנתחים אישה בהריון עם שליית פתח, והניתוח נכשל. האישה והתינוק מתים, מה ששובר את ד"ר כריסטיאנסן (מאט פרואר), שהיה המנתח הראשי והוא מתאבד. אך, הוא ממשיך להופיע בפלשבקים של תאקרי לאחר שהשתמש בסמים.


יש בסדרה התחלה של היגיינה, כאשר לפני כול ניתוח הם שוטפים היטב את ידיהם, אך בניתוח עצמו עובדים ללא כפפות וללא מסכת פנים. בצמוד לחדר הניתוח יש טריבונות בהן יושב הקהל המתעניין בניתוח ללא מחיצות, כך שחדרי הניתוח בכלל לא סטריליים.


החשמל מגיע לבית החולים, אך לא עובד כתקנו. לכן, באמצע ניתוח פציינט עולה באש, וכאשר אחות מנסה לכבות את האש בעזרת דלי מים, היא מתחשמלת ומתה.


בסדרה מדגישים את הגזענות. ד"ר אלג'רנון אדוורדס, שהוא אפריקני אמריקני, מגיע לבית החולים במטרה להתמנות למשנה לד"ר תאקרי, שהוא המנתח הראשי. למרות כישוריו וניסיונו, שהם טובים ורבים מהמנתחים האחרים, הוא נתקל בהתנגדויות מעמיתיו המנתחים ואף מהחולים. אך, הוא לא מוותר וממשיך בדרכו ואף עוזר להם בתחומים שהוא מתמצא בהם טוב מהאחרים. אדוורדס שם לב לחולים אפריקנים אמריקניים שסורבו בבית חולים, ומקים מרפאה פרטית וסודית במרתף, שם גם נתנו לו חדר.


את הדם מנקזים בעזרת מנואלה ידנית לבקבוקי זכוכית. מראים את ההתחלה של מכשירי הרנטגן, כאשר הם מתפעלים שרואים בתוך הדם. אך, זה מאוד חדשני ויקר ורק קשרים של הרמן בארו (ג'רמי בוב) יאפשרו את הכנסת המכשיר לבית החולים.


גם ד"ר אדוורדס מלמד אותם דברים חדשניים שהוא מומחה בהם ולמד בעבר בפריס ובמקומות אחרים ממומחים ידועי שם. הם לומדים תוך כדי עבודה ומיישמים מאוחר יותר.


הרפואה לא מתמקדת בבתי החולים בלבד ומגיעים אליהם בלית ברירה. כך הספר הוא גם רופא לעת מצוא, וכובסת שיודעת לתפור במומחיות הופכת לעוזרת של ד"ר אדוארדס בניתוחיו כאשר עוזרת לו לתפור את החולים לאחר הניתוח.


המימון לבית החולים בעייתי, והרמן בארו חש זאת על בשרו. הוא מנסה להשיג כספים מלקוחות עשירים ותורמים, אך הוא גונב מהכספים הללו ונכנס לחובות לאחר שהסתבך עם אנשי המאפיה.


עולם הרפואה שינה לחלוטין מאז את פניו ומצפייה בסדרה אפשר לברך שאנחנו נמצאים בתקופה הנוכחית ולא בתחילת המאה ה-20. אך, זה מרתק לראות כיצד התנהלו אז בצורה ריאליסטית.




bottom of page