top of page
  • לוטן דיקר

ביקורת סדרה: קדושים וזרים, 2015

בשנים האחרונות האמריקאים מתחילים להתמודד עם שד עצום בעברם ,שזוכה לפחות כותרות מבעיות גזעיות אחרות שעולות בארצות הברית והוא היחס לילידים הקרויים בטעות אינדיאנים. המתיישבים הלבנים נישלו אותם מאדמותיהם, הרגו ורצחו רבבות מהם והפגינו התנשאות וגזענות רבה.


גם הקולנוע בשנות החמישים והשישים ראה בהם לא יותר מפראים שיש לתרבת אותם, דמויות אדומות שרצות על המסך ומפריעות לבוקרים האמיצים בדרכם לכיבוש המערב. הוליווד באווירת התקינות הפוליטית של השנים האחרונות, החליטה לשנות את היחס וקדושים וזרים זו סנונית בכיוון הנכון.


הסדרה בת שני הפרקים, עוסקת בקבוצת צליינים שמגיעה ב-1620 אל חופי אמריקה, ומקימה התיישבות במקום הקרוי קייפ קוד בשם מלך אנגליה. הסדרה מתארת את ההתמודדות הכפולה שלהם, מצד אחד עם התרבות החדשה שפגשו הילידית ומצד שני ניסיונות נואשים לשרוד בסביבה חדשה ועוינת.


האירועים המתוארים ב"קדושים וזרים", הם אמיתיים ונשענים במידה רבה על עובדות היסטוריות. יש כאן ניסיון כנה, להציג תמונה מאוזנת ואנושית על התנגשות בין ערכים מנוגדים ודתות שהבסיס שלהם כה שונה. הדגש הוא בעיקר אנושי, ההתלבטויות והמאבקים בין החסד הנוצרי וההכרח לחיות בדרך הטובה ביותר בתקופה של קור ואדמה בוגדנית שהם לא יודעים איך לעבד אותה.


כיצד החשדנות הטבעית כלפי הילידים, שמשתקפים בהתחלה כעובדים אלילים שיש לנצלם, מתחלפת למעין שותפות גורל שלא תחזיק מעמד באזורים אחרים באמריקה.


כוחה של הסדרה הוא בייצוג האנושי השלה והיצמדות שלה לעובדות ולשחזור היסטורי מרשים למדי. יש כאן פרק היסטורי משוחזר היטב, שנותן מבט שונה על המציאות של תחילת התיישבות בצפון אמריקה הגדולה, בימים של טרום הפיכתם למושבות ומעצמה.


גם מי שלא מחובר לאתוס האמריקאי, יכול למצוא כאן סדרה מעניינת, שלא מצליחה להתעלות אמנם לגבהים של דרמה ומתח, אבל מצליחה לשמור על עניין סביר לכל אורכה.


מאוחר יותר, ככל שמתיישבים לבנים המשיכו להגיע לחופיה של אמריקה היחס כלפי הילידים הידרדר עד כדי טבח והדרה, אבל נעים לזכור שלמשך תקופה קצרה בהיסטוריה דברים נעשו אחרת.




bottom of page