ביקורת סדרה: לא רציונאלי, יצרה: אריקה ליסאן מיטמאן, 2024
top of page
  • יונה

ביקורת סדרה: לא רציונאלי, יצרה: אריקה ליסאן מיטמאן, 2024

עודכן: 20 בפבר׳

פרופסור דן אריאלי, מחבר הספר "לא רציונאלי ולא במקרה" כאשר כתב את ספרו לא דמיין כי יום אחד הוא יהפוך לדרמת מתח סוחפת, שבן דמותו בסדרה המרתקת פרופסור אלק מרסר (ג'סי ל. מרטין) יעזור לאפ בי איי לפתור תעלומות שונות, כולל רצח בעזרת כישוריו העולמיים לניתוח של ההתנהגות האנושית.


הסדרה מזכירה את "שקר לי" שיצאה לפני מספר שנים וגם שם היה מומחה לגילוי מתי האדם דובר אמת ומתי הוא משקר.


פרופסור אלק מרסר עובד ביחד עם גרושתו מריסה (מהרה היל), בלשית במשטרה, עם אחותו קיילי (טרווינה ספרינגר), מומחית למחשבים ולסבית מוצהרת ועוד שני תלמידים - פיבי (מולי קונץ ורוזוואן (אראש דמקסי), שחוקרים ועוזרים לו במה שצריך.


לכול אורך הסדרה הפרקים מתחילים בתעלומה ובסוף הכול מתברר ומתגלים האשמים. אך, מה שמשותף בסדרה זוהי פציעתו הקשה של מרסר, שנפצע בפיצוץ בו נכווה בכול גופו וגם בפניו. הם חושבים שגילו את האשם, וואס בנינג (בן כותון), אך מסתבר כי היה לו מפעיל בשם מתיאס, שלא ברור מיהו.


פרופסור מרסר לא משתמש באקדח, שכן הוא יודע היטב כיצד לשכנע אנשים לוותר על תוכניותיהם הזדוניות. כבר בהתחלה ישנו קטע בו פושע לוקח אישה ותינוקת כבנות ערובה ומרסר משכנע אותו כי אין לו לאן להימלט והוא נכנע ומוסר את האקדח.


מרסר מצליח להגיע לחקר האמת גם כאשר הדברים נראים ברורים אפילו לי שאשם. גבר שהיה בטוח כי רצח בחורה ואף הסגיר את עצמו, איננו אשם משום שמישהו אחר רצח אותה ושיכנע אותו בתחבולות כי הוא עשה זאת ומרסר מגלה את האמת. עיתונאית שהורעלה מבקשת את עזרת מרסר לפני שמצבה יחמיר או שהיא תמות מצליחה לגלות בעזרת מרסר כי העוזר שלה הוא שאשם, והיא אפילו לא חשדה בו...


גם כשנקרא לחקור התרסקות של מטוס, שחשדו כי הטייס עשה זאת בכוונה, העניין התברר כי החברה אשמה בהזנחה פושעת והטייס כלל לא אשם. נערה מבית לא מבוסס נחטפה ובקשו עבורה כופר עצום נחשדה כאשמה, אך מסתבר שהיו להם חברים טובים עשירים מאוד שהיו מעורבים בעניין.


מרסר מגיע אפילו ללאס וגאס בעקבות בקשתה של תלמידתו לשעבר שהפכה לשחקנית פוקר על כך שבטורניר חשוב יש רמאות. הוא והתלמידים שלו הגיעו למקום ואכן בשיטות שונות גילו כי אכן יש רמאות. הם מצליחים להתגבר על כך והתלמידה זוכה בטורניר והרכזת של הטורניר מואשמת בכך שניסתה להטות את התוצאות.


מרסר מטפל גם בתביעה בנושא ציור מאוד יקר שכנראה זויף והוא מגלה את האמת. היו לו גם חקירות שמאוד השפיעו עליו, כמו של בחורה שנכוותה קשה כמוהו והחבר שלה נהרג. הוא מגלה מה קרה ומעודד את הבחורה שהייתה מאוד מדוכאת. גם חבר לשעבר שלו הסתבך ואף נרצח משום שפנה לתחום של מכירת תרופות מזויפות. מסתבר שהאמת מאוד מסובכת וכמובן שהוא מגלה אותה. לא הכול הוא כמו שנראה.


הפרק האחרון לעונה הנוכחית הוא על וס בנינג שברח מהכלא ומגיע למרסר. הוא מבקש את עזרתו לאחר שמסתבר שיש לו בת ומתיאס, זה שרודף אחריו, נשבע לרצוח אותה. מרסר עוזר לו, אך בנינג נהרג ומתיאס, שלא ברור מיהו, בורח. גם החבר של מריסה, גרושתו של מרסר, נפצע או נהרג, כרגע לא ברור מה קרה. העונה הראשונה מסתיימת עם מתח ורצון לדעת כיצד ייפתרו העניינים הלא פתורים.


לא ברור עדיין מתי תהיה העונה השנייה, אך אנחנו מצפים לה.






bottom of page