ביקורת סדרה: המשוחרר, יוצרת: טרייסי מקמילן, 2023
top of page
  • יונה

ביקורת סדרה: המשוחרר, יוצרת: טרייסי מקמילן, 2023

עודכן: 22 ביוני 2023

הסדרה "המשוחרר" בת 8 פרקים בלבד. כרגע יש עונה אחת, בתקווה שתהיה עונה נוספת. סדרה מעניינת, שעוסקת בנושאים לא קלים, שלמעשה נוגעים להרבה אנשים ותורמים למחשבה על חייהם ועל שיפורם.


פייג' אלכסנדר (קרי וושינגטון), אם חד הורית לפין (פאלי ראקוטוהאוואנה), היא יועצת לענייני זוגיות, אך נאבקת בנושאים הללו בעצמה, למרות שלא מודה בכך. היא כהת עור, כאשר אביה אדווין אלכסנדר (דלרוי לינדו) הוא כהה עור ואימה נדין (ברנדה סטרונג) בהירה מאוד ובלונדינית. פין נראה לבן לחלוטין וזה מפריע במעט לזהותו כאדם בן לכהת עור.


הסדרה מתחילה כאשר אדווין, אביה של פייג', יוצא מן הכלא לאחר 17 שנה, בשל היותו סוחר סמים. אחרי שבילה שנים ארוכות מאחורי הסורגים, גם לפני העונש הנוכחי, אדווין נחוש הפעם לחזור למוטב ולעולם לא לשוב לכלא. פייג' עברה בעצמה חיים בכלל לא פשוטים. בילדותה אביה רוב הזמן שהה בכלא ואימה הלבנה הייתה עובדת מין ואלכוהוליסטית ולא יכלה לגדלה, ולכן היא נלקחה למשפחות אומנות. למזלה הייתה משפחה אחת מאוד מוצלחת שגידלה אותה באהבה וטיפחה אותה והיא מתייחסת אליהם כאם ואב לכל דבר. משם יש לה אחות שגדלה איתה, לא ביולוגית, בשם אסתי נלסון (ג'י יאנג האן). הן בקשרים מאוד טובים.


בסרט נראה כיצד גם אם החיים קשים ובלתי אפשריים, האדם יכול לבחור כיצד עתידו יראה. אדווין, שגדל בדרום ארצות הברית, באלבמה, ובפרק 8 נראה את ביתו, את הנזירה מהכנסייה, שתספר על החיים של השחורים ועל ההתעללות הקשה באימו, שבעקבותיה הם עזבו את המקום. הוא הפך, בסופו של דבר, לסוחר סמים ונכנס ויצא מבתי הסוהר, כנראה גם משום שלא הייתה לו דוגמה חיובית ללמוד ממנה.


פייג' לעומתו, שגדלה, אמנם בבית משפחה אומנת, אך קיבלה אהבה, הפכה למטפלת ולקואוצ'רית מבוקשת, עם אינסטגרם שהמון נכנסים אליו. היא אמנם מגדלת לבד את בנה היחיד, אבל נראה שהיא קונה בית מכספה וכנראה זאת על מנת שיהיה לה מקום קבוע ובטוח להתגורר בו.


יחסיה עם גברים לא פשוטים. היא אוהבת רק גברים לבנים ויוצאת עם כאלה שאין לה סיכוי ועתיד איתם, כמו עם ביל (טים דיילי), שהוא גבר נשוי, שהונה אותה שהוא עומד להתגרש ולא מתכוון לכך. היא מכירה את מל (מארקה ריצ'רדסון), החונך של אביה לאחר שחרורו מהכלא. גבר שחור, נחמד ונעים, מלא התחשבות ואהבה אליה. זאת הפעם הראשונה שהיא יוצאת עם גבר כהה עור ונחמד אליה, אך היא בוגדת בו עם ביל ועוזבת אותו.


אדווין מתחיל את צעדיו הראשונים מחוץ לכלא ומנסה למצוא עבודה. הוא מיד יוצר קשרים טובים עם פין והם מתיידדים ומאוד אוהבים האחד את השני. העבודה הראשונה שלו במסעדה מופסקת עם היוודע דבר שהותו בכלא. הוא מתחיל עבודה חדשה שמיועדת לאסירים משוחררים, אך היחס לעובדים מחפיר, אין שם כמעט הפסקות והאחראי רודה בעובדים. הוא מתעמת איתו ועוזב.


אדווין מקים מיזם חדש של מכירת גלידה על עגלת אופניים ובשל הקסם האישי שלו מאוד מצליח. הוא גם מציל כלב שנשכח במכונית והדבר מצולם והוא הופך לגיבור ומופיע בחדשות.


אדווין מתגורר אצל פייג' ונותן לה עצות חכמות כיצד להתנהג. היא עורכת ארוחת ערב ובה משתתפים גם המשפחה המאמצת שלה וגם נדין, אימה, ום רבים ביניהם מי גידל אותה טוב יותר. אדווין מלמד את פין לנהוג במכוניתו הישנה, אותה הפקיד אצל חבר ולא נוהג משום שאין לו רישיון נהיגה.


לשם הוצאת הרישיון עליו להוציא תעודת זהות ולכן הוא זקוק לתעודת הלידה שלו. הפרק הכי מעניין הוא פרק 8, הנסיעה שלהם לאלבמה. המקום היה רע לכהי העור וכך זה עד היום. אדווין מגיע לתעודת הלידה שלו, אך הפקיד מסרב לתת לו אותה אם לא יראה את תעודת הזהות. הוא מראה לו את האישור של השחרור מהכלא, אך זה לא מספק אותו ואדווין נאלץ ללכת בבושת פנים.


פייג' מקבלת הודעה שהיא הוזמנה לתת הרצאה ב-TED והיא מאוד מתרגשת., אך במקרה פין מבקש מאדווין שינהג במכונית ושוטר עוצר אותם ומכניס שוב את אדווין לכלא מאחר ונהג ללא רישיון. פין מודיע לאימו כי אדווין שוב בכלא בדיוק לפני ההרצאה. היא מסרבת לשחררו ובהרצאה היא נסערת ומתוודה כי אביה נכנס לכלא ומספרת על חייה וההרצאה הזאת הופכת לוויראלית.


בסופו של דבר מל משחרר את אדווין בערבות. בכלא הוא חשב כי עליו להתחיל להיות עצמאי, לגור לבדו ולהתחיל להרוויח כסף. הוא מגיע לפייג', לאחר שרצתה לשחררו מהכלא והתברר שהוא כבר השתחרר. היא מזמינה אותו להמשיך להתגורר אצלה, אך הוא מסרב. זאת התחלה חדשה למשפחה של חופש, אחריות ואהבה.


הסדרה מתבססת על חייה של טרייסי מקמילן, יוצרת הסדרה, שסיפורה של פייג' הוא למעשה הסיפור של עצמה. יש בסדרה גם הומור. אדווין, האסיר המשוחרר, שהוא אביה, מתברר כאדם בעל קסם אישי רב. הוא מצליח להשפיע לחיוב על חייה וגם על חייו של בנה המופנם פין ולגרום לו לצאת מסגירותו ולהיות יותר חברותי. הבעיות של פייג' היו תמיד קיימות, אך כעת היא מתחילה להיות יותר מודעת אליהן. היא עוזרת לאחרים, אך בעמה לא קיבלה טיפול נחוץ בהיותה צעירה. הסדרה מראה גם את פייג' כילדה, אותה מגלמת ג'ורדן מקינטוש. היא מדמיינת את עצמה במצבי לחץ וחושבת איך הייתה אז מתנהגת. היא לפעמים מתעמתת איתה, עד שבסוף הן מתפייסות והופכות לאחת.


הסדרה מראה גם כיצד החברה לא מוכנה לקבל אליה אנשים שהוקעו ממנה וישבו בכלא. אדווין באמת מבקש להשתנות, אבל מקשים עליו בכל צעד ושעל. הוא לא יכול להוציא רשיון נהיגה כי אין לו תעודת לידה והוא לא יכול לקבל עותק של תעודת הלידה כי אין לו רישיון נהיגה. אך, יש לו תמיד מצב רוח טוב והוא מפלרטט עם נשים בהצלחה גדולה. אדווין מאוד אוהב את פין, ואפילו מוכן להסתכן בגללו, כמו במקרה של הנסיעה ברכב ללא רישיון נהיגה, כאשר הוא מודע לכך שאם ייתפס - ישוב לכלא.


סדרה חכמה ומרגשת, שניתן להזדהות עימה. אנחנו מחכים לעונה שנייה.










bottom of page