ביקורת סדרה: המובסים, 2020
top of page
  • לוטן דיקר

ביקורת סדרה: המובסים, 2020

הדור הגרמני הנוכחי אינו מסכים לסטריאוטיפים המערביים בכל הקשור לשלטון הנאצי. הוא מנסה לכפות נרטיב שונה, שמראה את העם הגרמני לא כמשתף פעולה, אלא כקורבן. "המובסים", הסדרה החדשה, מביאה את התפיסה הזו לקצה.

"המובסים" עוקבת אחרי תקופה שבה ברלין הייתה מחולקת בין ארבע המעצמות. היא מתארת כיצד הגרמנים סבלו מאוד, החל מאונס ועד רצח שביצעו הרוסים, ואפילו האמריקאים. הסדרה מציירת את הגרמנים כקורבנות, הזוועות שהם היו צריכים לעבור והמחיר של השלטון הנאצי גבה מחיר רב גם מהם.

המסגרת של הסדרה היא חקירת רצח של שני חיילים אמריקאים, אולם זאת רק התפאורה. "המובסים" היא סדרה אפלה מאוד, איטית, משוחקת נפלא, אבל מציגה את הרע שבאדם ולא את ההרואיות של אחרי המלחמה. לי היה קשה לראות את הביקורת המרומזת של הגרמנים על הכובשים, וכמעט התנערות ממה שהיה לפני התקופה הזאת, אבל הזווית מבעד עיני היוצרים הצעירים היא מעניינת. הרצון להראות שהגרמנים שילמו מחיר, שהכיבוש היה עם כוונות טובות, אבל גרם להרבה יותר נזק מתועלת, והגיע הזמן גם לדבר על מה שקרה פוסט המלחמה לגרמנים.

אין כאן טובים ורעים, אלא רק תקווה מעומעמת למחר טוב יותר. יש הרבה מסתורין, טוויסטים, אלימות ברוטאלית ותככים פוליטיים מתערבבים פנימה. התוצאה היא מצוינת, מעניינת וסוחפת, אבל מאוד מטרידה לפרקים ואפילו מייאשת בשל האפקטיביות שלה.

מבין התכנים הגרמניים שנטפליקס מציעה, "המובסים", לטעמי, היא אחת מהטובות שבהן. היא מאוד ריאליסטית ועמוקה, משוחקת היטב ומציעה שחזור כמעט פנומנלי של ברלין המופצצת. מצד שני היא צדקנית מדי ועושה הנחות לזווית הגרמנית, אבל כסדרה היא עושה את העבודה.



bottom of page