top of page
פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

סינמטק תל אביב מציין :100 שנה ל- "נוספרטו: סימפוניית אימה", הבמאי פרידריך וילהלם מורנאו

סרט הערפדים הראשון והאייקוני בהקרנה מיוחדת עם פסקול חי של D.J אליוט (שרון בן עזר)

אירוע מרתק וסוחף, שמטשטש את הקווים בין הקרנה להופעה

5.3.22

סינמטק תל אביב


סינמטק תל אביב יציין באירוע מיוחד את יום ההולדת ה- 100 ל "נוספרטו- סימפוניית האימה", סרט הערפדים הראשון שנוצר ב- 1922 על ידי הבמאי הגרמני פרידריך וילהלם מורנאו, הפך לסרט קאלט ומבוסס על הרומן "דרקולה" מאת הסופר האירי ברם סטוקר.

את ההקרנה תלווה המוסיקאית D.J אליוט (שרון בן עזר) שהלחינה פסקול חדש לסרט האילם הקלאסי.

האירוע יתקיים במוצ"ש ה-5.3.22 שעה 21:00


הפסקול שיצרה אליוט נע בין מוסיקה קלאסית, טכנו וארט רוק, והוא מלא חמלה, בעתה וקסם. אליוט מנגנת בלייב בכל הכלים: סמפלרים שמופעלים בתנועות ידיים, גיטרה שנבנתה מחדש בכדי להגיע לסאונד ייחודי, אפקטים ועמדת דיג'יי. תנועות הידיים ששולטות על הצלילים והכלים שניבנו במיוחד לפרויקט חוברים לכדי מופע מרתק וסוחף, שמטשטש את הקווים בין הקרנה להופעה.

אליוט, לשעבר סולנית להקת "פוליאנה פרנק", מלחינה פסקולים כבר כ-15 שנה, "אבל 'נוספרטו' קרוב ללבה במיוחד

נוספרטו- הנחשב ליצירת מופת שימש השראה לעשרות סרטים שנוצרו אחריו. עיבודו של מורנאו ל"דרקולה" מביא סרט אימה אקספרסיוניסטי, פיוטי ומסוגנן להפליא על האיש שאינו יכול למות.

מורנאו שילב שלמות טכנית ביחד עם נושא בעייתי מבחינה פסיכולוגית וזאת, באמצעות ניתוק של ההיבט הטכני הכרוך בהפעלת המצלמה, שנשארה כמעט תמיד במצב סטטי, תוך יצירת תחושת אימה ופחד בקרב הצופה.

החדשנות האמנותית של מורנאו התבטאה בעיצוב המהפכני של דמות הערפד, הן מבחינת צורתו החיצונית הכוללת קרחת, גפיים ארוכות, עיניים שקועות בתוך גוון פנים חיוור, והן מבחינת התנהגותו המלנכולית המבטאת בדידות ויאוש.

לאחר הפצת הסרט נתבעו המפיקים על ידי אלמנתו של ברם סטוקר בגין הפרת זכויות יוצרים. בית המשפט קבע כי יש להשמיד את כל עותקי הסרט, אך למרבה המזל ההפצה בעולם כבר החלה נותר עותק ממנו אשר שוכפל במהלך השנים.

היום -100 שנים לאחר היווצרו מקבל הסרט רלוונטיות מפתיעה מאחר והוא עוסק בחיים בזמן מגיפה: העיר המוגפת, שעל דלתותיה מסמנים את בתי החולים, שברחובותיה צועדים רק קברנים נושאי ארונות, ההמון שרודף אחרי השעיר לעזאזל שהוחלט שהוא האשם, וההבנה שהשלטונות חסרי אונים מול המתרחש, ושהישועה תבוא רק מגבורה והקרבה אישית- מצמררים בעכשוויותם.


"נוספרטו: סימפוניית אימה" בבימויו של פרידריך וילהלם מורנאו -הקרנה מיוחדת עם פסקול חי של D.J אליוט (שרון בן עזר)

5.3.22, סינמטק ת"א, הארבעה 5 תל אביב. לפרטים ורכישה - כאן


קרדיט:

התמונה הימנית - נוספרטו סימפוניית אימה, צילום: MURNAU STIFTUNG

התמונה האמצעית - נוספרטו סימפוניית אימה, צילום: MURNAU STIFTUNG

התמונה השמאלית - נוספרטו סימפוניית אימה, צילום: MURNAU STIFTUNG




コメント


bottom of page