top of page
פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

סינמטק ירושלים - תוכנית מיוחדת עם אולפני "מוספילם" קונצרן הקולנוע הרוסי הגדול

סינמטק ירושלים

תוכנית מיוחדת עם אולפני "מוספילם"

קונצרן הקולנוע הרוסי הגדול

11 סרטים העוסקים בניצחון על הנאצים בקולנוע הרוסי

החל מהסרטים הראשונים שהופקו לאחר המלחמה בסוף שנות ה 50 ועד הקולנוע העכשווי


"בלדה לחייל", "העגורים עפים", "נעורי איבן", "עליה לשמים", צא וראה", "כוכב", "נמר לבן", "הדרך לברלין" ונוספים.

27 ביוני – 15 ביולי בסינמטק ירושלים


סינמטק ירושלים ממשיך השנה את שיתוף הפעולה עם אולפני מוספילם (Мосфильм)- קונצרן הקולנוע הרוסי הגדול, ויקרין בתאריכים 27 ביוני – 15 ביולי 11 סרטים בנושא הניצחון על מדינות הציר במלה"ע השנייה כפי שמשתקף בקולנוע הרוסי, שהופקו במהלך שבעת העשורים האחרונים בידי האולפן.


התוכנית מתאפשרת הודות לשיתוף הפעולה בין הסינמטק ואולפני "מוספילם" והידידות עם הבמאי קארן שחנזארוב העומד בראש האולפנים .


אולפני "מוספילם" הוקמו ב- 1924 בעקבות איחוד והלאמה של שני אולפנים פרטיים שנוסדו לפני מהפכת 1917. במהלך תשעת העשורים האחרונים הובילו האולפנים את העשייה הקולנועית הסובייטית והרוסית, והיו בית לכמה וכמה מאסטרים גדולים.


תוכנית הרטרוספקטיבה כוללת כמה מהקלאסיקות הגדולות בתולדות הקולנוע הרוסי ומסרטיהם של גדולי במאי ברה"מ בעשורים אלה. המשותף להן הוא ההבנה כי המלחמה אינה רק אירוע היסטורי משמעותי, אלא חור שחור ערכי ומצפוני שדורש התבוננות והכרעה, והן מנסחות זאת באמצעים קולנועיים ששובים את הלב והמחשבה.

הצפייה בסרטים אלה מאפשרת להתבונן בהישגי הקולנוע הסובייטי והרוסי בעשורים אלו. הנושא אמנם דומה, אך הגישה הקולנועית מגוונת. הסרטים הראשונים שהופקו לאחר המלחמה, בסוף שנות החמישים, "בלדה לחייל" או "העגורים עפים" הם ביטוי מעולה של הריאליזם הסובייטי. הם מציגים דיוקנאות של גיבורים המקריבים את הפרטי לטובת הלאומי. גם אם המסר הפטריוטי נאיבי לפרקים, השפה הקולנועית מעולה וכובשת לגמרי את העין והלב. מעט יוצא דופן לסרטי התקופה הוא "נעורי איבן" של טרקובסקי (1962), שכמו הקדים את זמנו בגישתו הפסיכולוגיסטית והמאופקת. בשנות השבעים הסגנון כבר אפי, עם צילומי צבע עזים וסצינות מלחמה רבות-ניצבים. המימד הפטריוטי, שמלווה את כל סרטי הסדרה, לא דועך, אך לצידו ניתן יותר מקום לחייהם הפרטיים של הגיבורים וקורבנם. סרטי שנות השמונים כמו "עליה לשמים" או "צא וראה" מתבוננים באימת המלחמה בשילוב של יראה וקדושה, ובסגנון קולנועי הרבה יותר אקספרסיבי. הקולנוע העכשווי, "כוכב" (2002), "נמר לבן" (2015) או "הדרך לברלין" (2017) מתרגם את המלחמה לאקשיונרים מלוטשים ומודרניים, אך גם אלו אינם חסרים מסרים פוליטיים רלוונטים.


הסרטים המוצגים הינם לאחר תהליך רסטורציה, באיכות HD ובתרגום לעברית

מחיר כרטיס: 40 ₪ / 4 כרטיסים ב-100


לינק לתוכנית הפסטיבל: https://jer-cin.org.il/he/taxonomy/term/1704


קרדיט:

הסרט צא וראה, אולפני מוספילם


צפייה 10 תגובות

Comments


bottom of page