top of page
פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

במלאת 125 שנה לרומן "דרקולה" :עשרה ימים של סרטי ערפדים ומפגש ספרותי קולנועי אחד

הערפדים מגיעים לסינמטק תל אביב!

במלאת 125 שנה לרומן "דרקולה" :

עשרה ימים של סרטי ערפדים ומפגש ספרותי קולנועי אחד

סינמטק תל אביב

16-6 במאי 2022


125 שנים עברו מאז ב-במאי 1897 פרסם הסופר האירי בראם סטוקר את "דרקולה" אחד הרומנים המכוננים של התרבות המודרנית, רומן חדשני לאותם הימים, לא רק מבחינת הנושא שהושפע מאגדות עם של מזרח אירופה, אלא גם בסגנון ופורמט :רומן מכתבים משולב ביומן מסע, המציג נקודות מבט שונות של גיבורים שונים.

לא בכדי קופולה בגרסתו לרומן משנת 1992 קושר בין התפתחות הקולנוע והבידור להמונים ללידתו של הספר.

סינמטק תל אביב יחגוג בתאריכים 6-16 במאי 2022 יום הולדת 125 ללידתו של הערפד ה"ספרותי" במבחר הקרנות של כמה מהסרטים הבולטים בז'אנר, לצד מפגש של מועדון הסרט המופרע המוקדש לצד הקומי-מקברי של הערפדים.

השילוב האטרקטיבי בין חיי נצח (מיוסרים) לארוטיקה הפך את הערפדים למפלצת המועדפת על הקהל ועל יוצרי הקולנוע ועד היום נוצרו ברחבי העולם אלפי סרטים וסדרות טלוויזיה על ערפדים.

הסרטים שיוקרנו הם: "צלו של ערפד" המתאר את מאחורי הקלעים של צילומי "נוספרטו" שאירוע לציון יום הולדתו ה-100 התקיים בסינמטק תל אביב בחודש מרץ האחרון, "דרקולה" האיקוני עם בלה לוגוסי של טוד בראוניינג, "דרקולה" של קופולה מהעיבודים המוצלחים והנאמנים לספר שקושר את האירועים בו גם למגפת האיידס של השנים ההן, "מרטין" של ג'ורג' רומרו, ניסיון מרתק לשלב בין ז'אנר הרוצחים הסדרתיים לעולם הערפדים, "ראיון עם ערפד" עיבוד לספר של אן רייס, סופרת שהתעמקה בעולם של חיי הנצח המיוסרים ו"מצאת החמה עד צאת הנשמה", המהתלה המדממת של רודריגז וטרנטינו אחת הקומדיות השחורות המכוננות של שנות השמונים עם הכוכבים הצעירים דאז ג'ורג' קלוני, הארווי קייטל, ג'ולייט לואיס, קוונטין טרנטינו וסלמה הייק.

בנוסף במסגרת מועדון הסרט המופרע יוקרן הסרט צללים אפלים בבימויו של טים ברטון ויתקייםמפגש חד פעמי ושותת דם בהנחייתו של במאי הקולנוע אלון גור אריה ובמהלכו יסופר על סרטי ערפדים שלקחו את עצמם ברצינות גדולה מידי, והביאו על עצמם אינסוף קומדיות ופרודיות.

מצ"ב תקצירי הסרטים:

6.5.22 -צלו של ערפד (ארה"ב 2000) ( SHADOW OF A VAMPIRE )בימוי: א. אליאס מריג' ( E. Elias Merhige )משחק: ג'ון מלקוביץ', ווילם דפו, קתרין מקורמק.

"נוספראטו", סרט הערפדים הקלאסי, ויש אומרים הגדול מכולם, נעשה בגרמניה ב- 1922 בידי פ. וו. מורנאו, והשחקן מקס שרק, ששיחק את הערפד הרוזן אורלוק, היה משכנע להפליא בתפקיד. "צלו של הערפד" מספר את סיפור עשיית "נוספראטו" ומציע הסבר מקורי להופעה המיוחדת של שרק: הוא באמת היה ערפד. השנה היא 1921 ומורנאו אחוז דיבוק. הוא רוצה שהסרט יהיה אותנטי לחלוטין וגורר את הצוות והשחקנים לטירה מתפוררת בצ'כוסלובקיה. שם פוגש הצוות המופתע את שרק, שחקן שהלך צעד אחד רחוק מדי עם שיטת המשחק של סטניסלבסקי. שרק הוא באמת ערפד, שהגיע להסכם עם מורנאו: הוא יופיע בסרט, וייתן את ההופעה הריאליסטית והמצמררת שמורנאו כל כך חושק בה, ובתמורה ישתה את דמה של השחקנית הראשית בסצנה האחרונה. האובססיה של מורנאו הולכת וגדלה, ובמקביל גם התאבון של שרק. וכשמניין הגופות הולך ועולה, מורנאו נאבק לסיים את הסרט לפני ששרק מחסל את כל אנשי הצוות שלו.

7.5.22 מפגש מועדון הסרט המופרע עם אלון גור אריה והסרט "צללים אפלים"

מפגש חד פעמי ושותת דם במהלכו יסופר על סרטי ערפדים שלקחו את עצמם ברצינות גדולה מידי, והביאו על עצמם אינסוף קומדיות ופרודיות. נעשה סדר בהבדל בינם לזומבים, אנשי זאב, פרנקנשטיין, רוחות רפאים וסתם מישהו שלא התקלח. נעצור בקומדיות ערפדים ומפלצות מימי הסרט האילם דרך אבוט וקוסטלו, "סלח לי אתה נושך את צווארי" למל ברוקס, באפי ומפלצת של מלון. איך מזהים ערפד? מה לעשות אם תפגשו אחד? ולמה צריך לשאול שלוש שאלות כדי שתגיעו למפגש ממש שווה?. לא לפספס.

במסגרת זו הסרט: צללים אפלים ( Dark Shadows) (ארה"ב 2012), בימוי: טים ברטון ( Tim Burton) משחק: ג'וני דפ, מישל פייפר, הלנה בונהם קרטר, אווה גרין, קלואי מורץ.

לכל משפחה יש שדים פרטיים וטים ברטון יודע את זה. לכן הוא מגייס את ג'וני דפ והלנה בונהאם קרטר ליצירת עוד פריט קולנועי לאוסף הגותי הפרטי שלו. דפ הוא ברנבס קולינס, ילד שמגיע לאמריקה במאה ה-18 והופך לשליט הבלתי מעורער של העיירה קולינספורט. הטעות הפטאלית שלו מגיעה כשהוא מעצבן מכשפה שמקללת אותו, הופכת אותו לערפד וטומנת אותו באדמה. מאתיים שנה תקוע קולינס בקברו, ומצליח לקום רק בשנת 1972. הוא חוזר לאחוזתו ההרוסה ומגלה שצאצאיו לא יצאו מי יודע מה...שמחים.

7.5.22 דרקולה (Dracula )1931, בימוי: טוד בראונינג (9Tod Browning משחק: בלה לוגוסי, הלן צ'נדלר, אדוארד ואן סלואן

סרט האימה האלמותי של טוד בראונינג ("פריקס") על פי ספרו המפורסם של בראם סטוקר על הנסיך הטרנסילבני צמא הדם, בכיכובו של בלה לוגוסי. נשיכת צוואר מרווה לימי חורף סגריריים. אחד מהסרטים הקלאסיים של חברת יוניברסל שהתמחתה בשנות השלושים ביצירת סרטי אימה שהפכו עם השנים לאבני יסוד לכל הז'אנר.

7.5.22 דרקולה (ארה"ב 1992), 9BRAM STOKER'S DRACULA), בימוי: פרנסיס פורד קופולה (Francis Ford Coppola) משחק: גארי אולדמן, וינונה ריידר, קיאנו ריבס

האגדה על הנסיך-ערפד מטרנסילבניה בטיפולו הראוותני והאולטימטיבי של פרנסיס פורד קופולה. גארי אולדמן הוא דרקולה המבקש אחר ורידיה של וינונה ריידר בלונדון של המאה ה-19, בשעה ששלוש יפהפיות העובדות בשירותו (ביניהן מיכאלה ברקו) מסתפקות בדמו של ארוסה הצעיר (קיאנו ריבס), הלכוד אי שם בטרנסילבניה בתוך טירתו של הערפד. סוללת הכוכבים כוללת גם את אנתוני הופקינס וטום ווייטס, צילומי הסרט המרהיבים והאפקטים הקולנועיים הרבים הופכים אותו לחזיון מרשים. (130 דקות. אנגלית, תרגום לעברית)

9.5.22 מרטין (ארה"ב 1978) (MARTIN) בימוי: ג'ורג' רומרו (George A. Romero) משחק: ג'ון אמפלס, לינקולן מאאזל, טום סביני

אמנם רומרו מפורסם בזכות סרטי הזומבים שלו שקיבעו את דמות הזומבי בתרבות העולמות, אבל מרטין היה הסרט האהוב עליו מכולם ובצדק. זהו סרט אימה פסיכולוגי מתוחכם. מרטין בן ה-17 מאמין שהוא למעשה ערפד בן 84. נכון, אין לו ניבים, אך סכיני גילוח יעבדו באותה מידה, בהנחה שאתה מחפש להקיז דם מאנשים (לצרכיי שתייה כמובן). בתסכולו, מרטין נוסע להתגורר עם דודו הקשיש בפיטסבורג, שהבטיח להשמיד אותו ובכך להציל את נשמתו. אך תאבונו של מרטין אינו יודע שובע ועד מהרה הוא מבין שזו הייתה טעות.

12.5.22 ראיון עם ערפד (ארה"ב 1994) (INTERVIEW WITH THE VAMPIRE) בימוי: ניל ג'ורדן 9Neil Jordan)משחק: טום קרוז, בראד פיט, כריסטיאן סלייטר

עיבוד אפל לספר הפולחן של אן רייס שיוצא מתוך הנחה בסיסית שהערפדים קיימים וחיים בינינו (והם יצורים מיוסרים למדי). העלילה מתרחשת על פני כמאתיים שנה, מרגע שבו לסטאט הערפד (קרוז) נושך את לואיס דה פוינט דה לאק (פיט) והופך אותו לאחד מבני האלמוות. הסרט מחזיר למיתוס הערפד את האלמנט ההומוסקסואלי שנעדר ממנו מאז עבר הערפד מהספרות לקולנוע.

13.5.22 מצאת החמה עד צאת הנשמה From Dusk Till Dawn)) (ארה"ב 1996), בימוי: רוברט רודריגז( Robert Rodriguez) משחק: ג'ורג' קלוני, הארווי קייטל, ג'ולייט לואיס, קוונטין טרנטינו, סלמה הייק

שני אחים היוצאים למסע של פשע לאחר שחרורם מהכלא ביצירה פוסט מודרנית מופרעת של רוברט רודריגז ("דספרדו") על פי תסריט של קוונטין טרנטינו שגם מככב בתור אחד משני האחים לצד ג'ורג' קלוני. השניים בורחים למקסיקו למועדון לילה נידח הנושא את השם המפוקפק Twisted Titty שם הם נאלצים לעשות יד אחת עם חטופיהם כדי לצאת בחיים מהמקום השורץ קליינטים צמאי דם.

16.5.22 הרעב (בריטניה 1983) ( (THE HUNGER, בימוי: טוני סקוט ( Tony (Scott, משחק: קתרין דנב, דייויד בואי, סוזן סרנדון

סיפור ערפדים על פי המיתולוגיה המוכרת. גבר ואשה יכולים לזכות בחיי נצח בתנאי שישתו את דם אהוביהם. הסרט עוסק בעיקר בחרדה מפני המוות וכיליון הגוף. העלילה מתחילה בדיסקוטק ניו יורקי שבו זוג ערפדים שנפגשו במאה ה18-, סובלים מ"חרפת רעב" (על רקע ההופעה של "באוהואז" עם השיר "בלה לוגוסי מת"). הגבר זקוק לדם צעיר באופן דחוף כי גופו עובר הזדקנות מואצת. סרטו של טוני סקוט (אחיו של הבמאי רידלי סקוט) הוא סרט פולחן המעוצב בסגנון מנייריסטי, תערובת של קיטש ובארוק. (99 דקות. אנגלית, תרגום לעברית).

מחיר כרטיס: 40 ₪

לפרטים נוספים ולרכישת כרטיסים: כאן

סינמטק ת"א, הארבעה 5 תל אביב.

קרדיט:

התמונה מימין: צללים אפלים, באדיבות : SONY PICTURES ENTERTAINMEMT

התמונה האמצעית: הרעב, באדיבות: PARK CIRCUS

התמונה משמאל: דרקולה, באדיבות : SONY PICTURES ENTERTAINMEMT


Comments


bottom of page