top of page
פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

אלה חלק מהסרטים שיוקרנו בסינמטק ירושלים בקולנוע הרוסי הגדול

הסרטים יוצגו בין התאריכים - 27 ביוני – 15 ביולי בסינמטק ירושלים



בלדה לחייל (ברה"מ 1959)

בימוי: גריגורי צ'וקראיי

משחק: משחק: ולדימיר איבשוב, ז'אנה פרוחורנקו

דרך כפרית מאובקת ובראשה אשה לבושת שחורים. זוהי אם שכולה המצפה לשובו של בנה מן המלחמה. כך נפתח "בלדה לחייל", ומכאן הוא מחזיר אותנו אל סיפורו של הבן, חייל צעיר שזכה לחזור בשיא המלחמה מן החזית כדי לפגוש לרגע חטוף את אמו. סביב המסע הביתה הזה יוצר צ'וקראיי דיוקן של ברה"מ בזמן המלחמה – דיוקן אמיתי, טבול ברגשי אהבה לאם, למולדת ולאהובה. צ'וקראיי, בסיוע עבודת מצלמה מפוארת, נע כאן בין סגנונות קולנועיים שונים: אקספרסיוניזם, מונטאז' וריאליזם סוציאליסטי והתוצאה מצליחה לענג את העין והלב גם יחד. (88 דקות. רוסית, תרגום לעברית).


קרדיט:

בלדה לחייל, אולפני מוספילם

נעורי איבן (ברה”מ 1962)

בימוי: אנדרי טארקובסקי

משחק: קוליה בורלייב, ב. ז’אריקוב, ואלרי זובקוב

סרט פסיכולוגי, לירי ויפיפה העוקב אחר ילד בן 12, העוסק באיסוף ידיעות מעבר לקווי האויב הנאצי. כמו בכל הסרטים שנעשו בבריה”מ על ימי מלה”ע השניה, גם כאן יש שיר הלל לאדם הסובייטי. אך טארקובסקי מעז לפסוע צעד אחד קדימה ולבחון את גיבוריו לא רק כבובות פטריוטיות אלא כאנשים בשר ודם. איבן הוא לכאורה ילד עשוי ללא חת אך סיוטיו וחלומותיו (מלאכת מחשבת של עבודת מצלמה ועריכה), מציגים ילד שהנסיבות השליכוהו בעל כורחו אל מוראות המלחמה. פרס ‘אריה הזהב’ של פסטיבל ונציה 1962. (95 דקות. רוסית, תרגום לעברית).


קרדיט:

נעורי איבן, אולפני מוספילם

שלג חם (ברה"מ 1972)

בימוי: גבריל אגיאזרוב

משחק: גאורגי ז'ז'יונוב, אנטולי קוזנצוב

נובמבר 1942. בשיא הקרב על סטלינגרד, מצליחים הכוחות הסובייטים לכתר את הארמיה הנאצית ששולטת על העיר. יחידות נ"ט אדומות מתחפרות בקווי החזית במטרה למנוע את ניסיונות התגבור ושבירת הכיתור. "שלג חם" מתאר את המערכה במבט משולב. משקל מסוים ניתן לקור הרוח של מפקד הגזרה הסובייטי, אך עיקר הסרט מסופר בחפירות המושלגות, בדרכי הבוץ, מבעד לכוונות. זהו סרט על מלחמה, על מחוייבות והקרבה ללא קץ, יש בו מימד של פטריוטיות נמלצת, אך אקורד הסיום נדמה מעט אירוני, אפילו חתרני. (105 דקות. רוסית, תרגום לעברית).


כוכב (רוסיה 2002)

בימוי: ניקולאי לבדב

משחק: איגור פטרנקו, אלכסיי קרבצ'נקו

כדי למנוע מתקפת נגד גרמנית, שולחת המפקדה הרוסית חולית סיור אל מעבר לקווי האויב, כדי לזהות בזמן את ריכוזי הכוחות ומועד ההתקפה. החוליה, המכונה בקשר "כוכב", מורכבת מחבורה של לוחמי עילית, שיותר מאשר כשרון, מאפיינים אותה מחוייבות ואמונה בצדקת הדרך. ב"כוכב" מיישם הבמאי ניקולאי לבדב הרבה מהשכלולים שהמציאו סרטי המלחמה ההוליוודיים. סופו הדרמטי מאשש את מסריו הפטריוטיים, אבל כדי להגיע מצליח הסרט להתגבש לאקשיונר יעיל, מהיר ומותח. (88 דקות. רוסית וגרמנית, תרגום לעברית).


קרדיט:

כוכב, אולפני מוספילם

הם נלחמו עבור מולדתם (ברה"מ 1975)

בימוי: סרגיי בונדרצ'וק

משחק: וסילי שוקשין, ויצ'סלב טיחונוב

יולי 1942. הגייסות הגרמניים שוטפים את הערבה האוקראינית בדרכם לסטלינגרד. הסובייטים מגנים על גשרי נהר הדון כדי לאפשר את נסיגת כוחותיהם ולעכב את האויב. למרות שיש כאן קרבות, עם אש ועשן והרוגים ופצועים, נדמה שזה לא העיקר. החיילים אינם צעירים ואינם גיבורים והמלחמה שהם חולפים בתוכה היא מכשיר עינויים שמחלץ מהם עוצמות נטולת תפארת: סבלנות, כח עמידה, וסתם רצון לחיות. בונדרצ'וק מעצב זאת ביד אמן, כמו מין שיר או קינה כשהמצלמה משוטטת בנוף הפסטורלי הנשטף באור שורף של מלחמה. (137 דקות. רוסית, תרגום לעברית).


קרדיט:

הם נלחמו עבור מולדתם, אולפני מוספילם


6 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page