תערוכה חדשה בגלריה חנקין בחולון
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

תערוכה חדשה בגלריה חנקין בחולון

בוגרות המסלול לאומנות של מכללת תלפיות מתכתבות עם נשות המקרא


"נשים מתכתבות: טקסט, תמונה וספרי אמן"

חנה, מרים, רחל ורות וגם דינה, עדה וצילה- ביצירות שונות בהיבט החזותי ובניתוח המימד הטקסטואלי


מנחות ואוצרות: דר' דליה רות הלפרין, קולט זיו

י"ד תמוז תשפ"א – כ"א תמוז תשפ"א

27.7.21 - 23.6.21


גלריה חנקין בחולון תציג בתאריכים 27.7.21 - 23.6.21 את התערוכה "נשים מתכתבות: טקסט, תמונה וספרי אמן" שבה יוצגו עבודותיהן של בוגרות המסלול לאומנות במכללת תלפיות.


מנחות ואוצרות: דר' דליה רות הלפרין, קולט זיו


הבוגרות המציגות: ענבל אורן - רונית אייזן-שור - נועה בן סעדון - אור-חן דבח - נעמי חבשוש - גילת חדד - מורן חסון - שני כהן - נעה מונטין - שיראל ניצן - חן סלמון - הדר פוליטיס - הודיה פנדל - מעין פרנקל - חרות שפירא.

העבודות מתכתבות עם דמויות נשים מהתנ"ך כאשר ההתכתבות עושה שימוש בקליגרפיה - אשר שולבה במסגרת ספר, שהוא עצמו מדיום בעל היסטוריה ענפה המתבטאת באפיונים אזוריים לכל פזורה יהודית ובקשרים לתרבות הסובבת.


הקליגרפיה העברית ותרבות הספר העברי שימשו כמצעים צורניים, חומריים וכאופן פעולה שאפשרו התכתבות של נשים צעירות מודרניות עם נשים המופיעות בתנ"ך. מתוך היטמעות בצורת הכתב ובתוכנו וצורת הספר והמבנה שלו – חיפשו הבוגרות את זיקתן למסורות קדומות ואת זהותן בזמן העכשווי. לאחר בחירת דמות נשית, כל סטודנטית חקרה טקסטואלית וויזואלית את הדמות שלה ופיתחה ספר אמן אישי הכולל גם העמדת טקסט ותמונה.


מספר דמויות נשיות חזרו ועלו בבחירת הבוגרות: חנה, מרים, רחל ורות אך גם דמויות כדינה, עדה וצילה. אף שיש דמויות שנבחרו על ידי מספר בוגרות כל יצירה שונה הן בהיבט החזותי והן בניתוח המימד הטקסטואלי.

העבודות המוצגות בתערוכה הן:


מורן חסון עוסקת ברחל ומבוצעת במגזרות נייר, מדיום ששימש גם אומנות נשית יהודית בדורות עברו וכיום. בעבודה מספר דפים במגזרת המחברים מסורות חזותיות הקשורות ברחל וסיפורים עכשוויים על אמא שלה רחל.

רונית אייזן-שור יצרה בעבודתה קופסא תלת-ממדית, מעין תיאטרון שדה, המעמיד מחדש של משפט דינה ודורש מהצופה לשפוט את תוצאות חייה של דינה. העמדה זו מתכתבת עם נושא כאוב ועכשווי של הצורך של נשים להתמודד עם שיפוט עוין גם כאשר הן קורבנות של תקיפה.

אור-חן דבח עוסקת בשתי נשותיו של למך - עדה וצילה. מסופר על נשים אלו ששימשו את למך לשתי מטרות שונות, אחת לרביה ואחת לתענוגות. בפיצול הקיים במדרש בין שתי פונקציות אלו מהדהדת גם דילמה מודרנית של חיפצון נשים למטרות שונות.

•שתי עבודות על חנה, של נועה בן סעדון ושני כהן, עוסקות בתפילה ובציפייה לילד. בעבודה של נועה בן סעדון יוצר טקסט המועמד בצורה שאופן כתיבתו יוצר צורות חזותיות המתקשרות לתוכן תפילת חנה והצפייה לילד. בעוד עמודים אלו נפתחים כספר, בעבודתה של שני כהן נוצרות אותיות הפורחות באוויר.

גילת חדד עוסקת בדמות חנה ומעמידה אותה לצד אסתר ורחל בחדר סגור במסגרת מיצג וידיאו, הכולל גם טקסט. בעבודתה משולבים צילומים אישיים, עמוד גוויל טקסט ווידיאו ללא קול.

ענבל אורן העוסקת ברות כזרה שהפכה למייסדת שושלת מלכותית יוצרת כסא מלכות הבנוי כמדרגות של שטיח אותיות ועולה ונמשך דרך המשענת כסולם.

נעמי חבשוש עוסקת באסתר תוך התייחסות לאריגת שטיחים פרסית כמוטיב של העברה מכח נסתר לכח נגלה.

נעה מונטין משתמשת בחיבור מודרני בין מוניטור הלידה וטקסט קליגרפי בגדלים שונים, הכולל את תפילת האישה בשעת הלידה ופסוקים הנוגעים למרים, כדי להאיר את דמות מרים בהקשר של לידה והבאת חיים.

מעין פרנקל בונה את באר מרים בצורת ספר הנראה כבאר, עם טקסט שנלקח ממדרשים המתארים את חשיבותה של מרים לתהליך הגאולה ממצרים.

חן סלמון עוסקת בבתיה ובתנודתה מבית פרעה ליהדות תוך שימוש בשקפים ובשניות של התדמיות הנוצרות.

• הודיה פנדל עוסקת בשרה כדמות הכמהה לילד ובהקרבה הנדרשת לשם כך. היא קושרת את דמותה לפיוט "עת שערי רצון להפתח", פיוט לראש השנה הנוגע בניסיונו של אברהם ויצחק.

• חרות שפירא מתכתבת עם דמויות מרים וחנה באופן חזותי ובאופן של אודיו תוך נסיון להבין את תפילתן.

• שיראל ניצן מתכתבת גם היא עם מרים תוך שימוש בציור דרכו היא מנסה לבטא את כח ההנהגה של מרים להעלאת אופטימיות ובחירתה בהנהגה פנימית לחרות למרות מציאות שונה.

• הדר פוליטיס עוסקת בדמות יעל במסגרת ספר מאוייר המנסה להסביר את מעשה יעל לילדים.

בתערוכה מוצגים גם ספרי הסקיצה והרציונל של כל בוגרת.


גלריית חנקין

פתיחה: 23.6.2021

נעילה: 27.7.2021

כתובת: רח' חנקין 109, חולון

שעות פתיחה:

א'-ה' 13:00-10:00, 19:00-16:00

ו' 13:00-10:00

שבת 14:00-10:00

הכניסה ללא תשלום


קרדיט:


התמונה השמאלית: מכללת תלפיות, מורן אייזן-שור, צלם: דוריאן גוטליב

התמונה האמצעית: מכללת תלפיות, מורן חסון, צלם: דוריאן גוטליב

התמונה הימנית: מכללת תלפיות, אור-חן דבח, צלם: דוריאן גוטליב



bottom of page