תיאו ואן גוך - האח הפחות מפורסם של הצייר הגאון וינסנט ואן גוך
top of page
  • לוטן דיקר

תיאו ואן גוך - האח הפחות מפורסם של הצייר הגאון וינסנט ואן גוך

אחיו של ואן גוך, ,תיאו, הוא אחד מהאנשים שחיו בצללים, לא זכו כמעט לפרסום, אבל תרומתם הייתה עצומה. בעוד שאחיו, וינסנט ואן גוך, שסיפור חייו ידוע כמעט כל אדם בעולם המערבי, הוא נשאר חבוי.

וינסנט היה אדם מאתגר ומיוחד ועד היום פסיכיאטרים מצמידים לו אין סוף תארים נפשיים, על הפחדים, האובססיות, ושאר הבעיות. לצד זאת, הוא היה גאון חד פעמי ששינה את עולם האמנות לנצח.

תיאו ואן גוך נולד ב-1857 בכפר בהולנד ומראשית חייו עסק במסחר. היה לו חוש טבעי לעסקים והוא היה טוב בזה והצליח מאוד. כבר מגיל שש עשרה הוא הצליח להשתחל לעבודה כפקיד מסחר ומאז לא הפסיק להתקדם. הוא חי חיים רגילים, נשא אישה והיו לו ילדים. בזכות אחיו וינסנט הוא התוודע לעולם האמנות, פגש אמנים מפורסמים, כמו קלוד מונה. הוא הצליח בעבודתו, וחשף רבים לזרמים שהיו לא מוכרים עד אז.

תיאו היה מגדלור בחייו של אחיו, הוא הבין את רגישותו וסייע לו ככל יכולתו. הוא נתן לו כספים, פגש אותו באופן תכוף, והגיש לו סיוע נפשי. הוא היה האדם היחיד שוינסנט יכול לדבר איתו בכנות. הם החליפו מכתבים 651 בסך הכול, שתיאו שמר בקנאות. הוא עודד ונזף באחיו המפורסם, ניסה להניא אותו מההרס העצמי שלו. במשך שנתיים הם חיו ביחד, שם הם לא החליפו מכתבים, אז ידוע מעט על התקופה הזו.

ב- 1914 יצא ספר שהכיל את המכתבים בשם "מכתבים לתיאו", ספר מצליח שחשף את היחסים הרגישים בין השניים. שני סרטים נעשו על חייהם, "מכתב לתיאו" ו-"לאהוב את וינסנט", שהציגו את האח היציב והרגיש - תיאו ואחיו וינסנט, הפגיע שהתקשה להתמודד עם המציאות.

חודש אחרי שוינסנט ואן גוך התאבד, תיאו לקה במחלה ניוונית ונפטר בגיל 33 בלבד.

הם נקברו יחדיו, לא נפרדו בחייהם ובמותם. הם קשרו את גורלם יחדיו, ולמרות ששניהם לא זכו לראות את ההצלחה של עבודתם, הם זכו לחיי נצח בלבבותיהם של שוחרי אומנות בכל העולם.



233 צפיות0 תגובות
bottom of page