סלבדור דאלי - אמן, צייר, פסל - השפעתו על אמנות המאה העשרים
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

סלבדור דאלי - אמן, צייר, פסל - השפעתו על אמנות המאה העשרים

עודכן: 29 באוק׳ 2020


סלבדור דאלי (1904 – 1989) היה אמן גאון, מיוחד במינו והשפיע על תקופתו - המאה העשרים ועד לימינו אלה. הוא השפיע על אמנים רבים. הוא היה אמן בזרם הסוריאליסטי, שבו הציורים שונים מהגישה שהייתה קיימת, הם ציורים מיוחדים ושונים, חידתיים, ומציגים סיטואציות בלתי אפשריות ומסקרנות, כמו: שעונים נוזלים.

סלבדור דאלי נולד בספרד בעיר פיגרס בתחילת המאה העשרים, בשנת 1904 להוריו בני המעמד הבינוני. כבר מילדותו הצטייר כילד שונה, אחר ומוזר. גם בחיצוניותו, שהסבה אליו תשומת לב רבה עם פאות הלחיים, השפם המחודד ובגדים עתיקים, שהתאימו למאה התשע עשרה. אך, לאחר שהחל לפרסם את יצירותיו, עורר סקרנות והערכה גדולה. הצלחתו ופרסומו החלו עוד בימיו וממשיכים עד היום.


ציוריו הסוריאליסטים והמיוחדים הביעו גם את אישיותו השונה והאגוצנטרית. הוא אתגר את תת המודע של המתבוננים, שכן הציורים כללו רבדים רבים, גם גלויים, אך כאשר התעמקו ביצירותיו, ראו רבדים פנימיים עם מחשבה מיוחדת ועושר רב, שרק במחשבה ובעיון עמוק ראו אותם. הציורים הביעו את עולמו הפנימי. הוא אהב להתבודד ללא חברה אנושית. הוא היה אתיאיסט ולפיכך רבות מיצירותיו נוגעות הן בזמני אך גם בנצחי אצל בני האדם. יצירות אחרות היו גדולות וגרנדיוזיות ובאו לפאר אותו. הוא החליט שעליו להשאיר דברים מונומנטליים לעולם, שיישארו אחרי עזיבתו את העולם לשנים רבות, יזכו להערכה רבה ומיוחדת, בעיקר בשל האובססיות שלו ופחדיו מהמוות.

דאלי סלד מבני אנוש באופן כללי, אך בכול זאת הכיר את אשתו גאלה בשנת 1929, נישא לה בשנת 1934 והם נותרו נשואים עד למותה של אשתו בשנת 1982. הוא אהב אותה והיה נאמן לה לחלוטין. היא לוותה אותו והייתה הרוח מאחורי רבות מיצירותיו. לאחר מותה איבד את הטעם לחייו, עד שנפטר מהתקף לב בשנת 1989.


דאלי התיידד עם פבלו פיקסו ואף הושפע ממנו. הוא גם יצר קשר עם הבמאי לואיס בוניואל, שבזכות סרט שעזר לו ליצור, הכיר את רעייתו גאלה, שהייתה שחקנית בסרט. היא הייתה מבוגרת ממנו ב-11 שנים וכבר גרושה.


דאלי יצר לעיתים תמורת תשלום, אותו היה צריך למחייתו, אך כשייצרו גבר עליו, הוא יצר על מנת להרגיז ולעורר את כעסם של האנשים.


דאלי הותיר אחריו למעלה מ-1500 יצירות מפעימות, מיוחדות, יוצאות דופן ומעוררות מחשבה והשראה. היו לו מעריצים רבים. הוא השאיר בברצלונה את חותמו באופן בולט מאוד.

אתרים מומלצים: 

מוזיאון דאלי ליד ברצלונה בפיגרס

אחד מהאתרים המעניינים בספרד ובעולם כולו. ממוקם כ-60 ק"מ מחוץ לברצלונה, במקום בשם פיגרס, אשר בהחלט שווה את הנסיעה. הקונספט שעומד מאחורי המוזיאון הוא,  שהזמן הולך ואוזל ואין לאדם שום שליטה עליו. במוזיאון קיימת אווירה גותית ומאיימת, טבולה בסקס ומסתוריות. הכניסה מוזרה ומסתורית, ישנו בניין גבוה עם ביצים, ועליו פסלים של נשים. האולם החיצוני מעוצב בצורה מיוחדת, עם פסלים של נשים ערומות. בתוך המוזיאון נמצא מגוון עצום של עבודותיו מתקופות שונות, בחוסר סדר מוחלט. פסלים, מסמרים, הכול ערבוב מיוחד וחד פעמי. גם ביקור בקברו, שנמצא בקצה המוזיאון הוא רגע מיוחד. 


הכתובת:

: Teatre-Museu Dalí Plaça Gala-Salvador Dalí, 5 Figueres


אפשר להגיע מרכבת היוצאת פעם בשעה מתחנת פאסז` דה גרסיה (Passeig de Gràcia). פתוח כל יום מ10:30 עד 17:45 .

מוזיאון דאלי בברלין 

מוזיאון קטן ומיוחד, שהחל כמקום של תערוכה נודדת והפך למוזיאון. במקום אלפי מיצגים של האמן וביקרו בו כמאה אלף מבקרים. מטרת התערוכה היא לעקוב אחר חייו של האומן. יש כאן פריטים אישיים שנוגעים לחייו, כמו: רישומים, שרבוטים ומכתבים, שמטרתם להציג את חייו האישיים של האדם מאחורי היצירה. המוזיאון עבר שדרוג והפך לביתם של יוצרים סוריאליסטיים נוספים. 

הכתובת:

Berlin ,Leipziger Platz 7 , כיכר פוטסדאם. פתוח בין 10:00-20:00 כל יום. 


7 צפיות0 תגובות
bottom of page