מגנוס הירשפלד- היהודי שנלחם עבור זכויות הלהט"בים
top of page
  • לוטן דיקר

מגנוס הירשפלד- היהודי שנלחם עבור זכויות הלהט"בים

יותר מכל עם אחר, היהודים נמצאים בצמתים הקריטיים של מאבקי זכויות אדם, החל מבוב דילן ועד משה אליהו לוי, אקטיביזם הוא חלק מהמורשת. לפני היטלר גרמניה הייתה רפובליקה. באופן מפתיע היא הייתה הכי ליברלית באירופה, מופעי חשק היו דבר שבשגרה בברלין. גם מועדוני גייז היו דבר שלא הסתירו, נראה שהחגיגה לעולם לא תסתיים.

מגנוס הירשפלד נולד ב-1868 , הרופא היהודי היה ללא ספק טיפוס צבעוני. הוא נולד בעיר קולברג וחלם להיות רופא. הוא האמין בגרמניה ובכוחה להשתנות ולכן משום שהיה הומו בעצמו, דחף לשינוי. הוא הקים מכון לסקסולוגיה, שמטרתו הייתה לחקור את המין בצורה מדעית ולטעון שהלהט"ביות אינה פשע שנאה. הוא דחף מטופלים להכיר במיניות שלהם ולא להסתיר אותה ואף היה שותף בסצנת הדראג המחתרתית של ברלין.

הוא הלך בעקבות אביו שהיה רופא ויצא כנגד הגדרת גייז כחולי נפש. הוא אף נלחם נגד היחס לאנשים שהגיעו בקולוניות שהוצגו כחיות בגן חיות נודד. הוא ניסה להוכיח באופן מדעי, שלהיות הומו זה דבר שלא ניתן לשליטה ולכן אין צורך לרפא אותו או לכפות כל הליך כנגדו.

אולם, הוא נפל קורבן לתקופה השמרנית בה חי, וככל שהמפלגה הנאצית צברה כוח, יהדותו הפכה להיות מושא ללעג וביקורת. טענו שהוא "חרמן יהודי", פסאודו מדעי, שקרן ואויב האנושות. הוא ניסה לכרות ברית עם תופעה חדשה שצברה תאוצה בגרמניה באותה תקופה, והיא הפמיניזם שהגיעה מאמריקה, אולם הוא נכשל כישלון חרוץ.

למרות שטען שהומוסקסואליות היא כדרך הטבע, ב- 1920 הוא חטף מכות נמרצות וכמעט איבד את חייו. לאחר שהנאצים שרפו, הכו והשתמשו ברשימת המטופלים שלו כמידע לשלוח אנשים למשלוח ריכוז, הוא נאלץ לגלות מגרמניה.

בתחילה הוא ברח לניו יורק, אולם הוא החליט שעליו לסייר בעולם ולעולם לא לדרוך יותר במולדתו גרמניה. הוא נסע לישראל שאותה העריץ, אולם הוא חשב שהתנאים קשים מדי עבורו, שהוא לא יוכל להתגורר בארץ וחמה ושוביניסטית כהגדרתו. הוא נדד והטיף לזכויות של אוכלוסיית הלהט"בים, לה הקדיש את חייו.

הוא נפטר בשנת 1935 בניס בצרפת, הוא חזה בעליית הנאצים לשלטון, אולם לא בהרס שהם הסבו לעולם שנים מעטות לאחר מכן. הוא טען לצדק דרך מדע, משפט שהיה חקוק על מצבתו. שישה עשורים אחרי לכתו, להט"בים זכו לשוויון זכויות מלא.



6 צפיות0 תגובות
bottom of page