כמעט 40 שנה ל"שובו של הנוסע השמיני", במאי: ג'יימס קמרון, 1986
top of page
  • לוטן דיקר

כמעט 40 שנה ל"שובו של הנוסע השמיני", במאי: ג'יימס קמרון, 1986

הרבה שנים עברו ועדיין "שובו של הנוסע השמיני" הוא קלאסיקה נצחית, שמשודרת בדיסני פלוס וזמינה גם בישראל. לאחר הצלחתו העצומה של "הנוסע השמיני" בשנת 1979, עברו שבע שנים, עד שהאולפנים הצליחו להסכים על שחזור ההצלחה. המטרה הייתה לסגת קצת מהתמהיל המפחיד והקלסטרופובי של הראשון וליצור סרט אקשן בחלל, שגם יבדר וגם קצת יבהיל באותו זמן.


התקציב נראה מצחיק לימינו - 18 מיליון דולר, שזה הסכום שכיסה בקושי את הבגדים של "הנוקמים" של מארוול. למרות זאת, הם שכרו את הבמאי הכי לוהט של התקופה - ג'יימס קמרון, שבדיוק הצליח לביים את שובר הקופות הראשון שלו - "שליחות קטלנית". הוא העריץ את הסרט הראשון "הנוסע השמיני" וחשב שסוג כזה של סרט ייתן לו קרדיט גם עשרות שנים קדימה והוא צדק.


הרצון של קמרון היה ליצור תמהיל של כוכבים שיופיעו בסרט, אבל סיגורני וויבר התעקשה על מיליון דולר, סכום שהוא יותר מעשרה אחוז מהתקציב, מה שסגר הרבה מאוד אופציות לשמות מוכרים. הצילומים החלו באנגליה, בתנאים קשים ומעט מאוד ימי צילום.


אם נתמקד בסרט עצמו, אז הוא מתרחש על כוכב נטוש, בו היצור תוקף כורים. אחרי 57 שנים מהסרט הראשון ריפלי (סיגורני וויבר) מתעוררת אל עולם תאגידי מרושע ומנצל. מלאת טראומות והיא נשלחת ביחד עם נחתים לכוכב בו יש 70 משפחות, על מנת לגלות שהיצור חזר כתוצאה מניסויים של חברות ביולוגיה תאבות בצע, שניצלו את הכוכב לצורך ניסויים בלתי חוקיים.


הסרט "שובו של הנוסע השמיני" הוא מעין פנטזיית אימה טכנולוגית, שהייתה מאוד מתקדמת לתקופה וכיום היא כבר מיושנת. הנחתים עושים עבודה טובה, כי הם עברו מעין טירונות מזורזת, אבל אין ספק שהאפקטים כבר לא מבריקים כמו שהיו פעם. למרות שעברו הרבה מאוד שנים מאז, החייזר עדיין נראה גדול ומאיים כמו פעם, עבודה מצוינת של קמרון.


"שובו של הנוסע השמיני" הוא סרט קלאסי, שיצוטט כל כך הרבה פעמים במשך השנים והסמל של נחתים אל מול איתני החלל יופיע בעשרות יצירות. הסרט זכה להצלחה עצומה וגם למעלה ממאה מיליון דולר, פי שישה מהתקציב המקורי. ההמשכים הצליחו פחות, בעיקר משום שהעלילה שלהם מעולם לא הצליחה לשחזר את הכתיבה של קמרון.


"שובו של הנוסע השמיני" הוא אחד מסרטי ההמשך הכי טובים בכל הזמנים, שהצליח להיות החלק החשוב באחת מסדרות האימה הבדיוני הכי מצליחות בהיסטוריה של הקולנוע. למרות שעבר הרבה זמן וזה לא מפחיד כמו פעם, עדיין זהו סרט שכל חובבי קלאסיקות ישמחו לראות.



bottom of page