כמה מילים על המהפכה האמריקאית (1775 – 1783) והמהפכה הצרפתית (1789 – 1799)
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

כמה מילים על המהפכה האמריקאית (1775 – 1783) והמהפכה הצרפתית (1789 – 1799)

עודכן: 29 באוק׳ 2020

שתי המהפכות החשובות ביותר בעולמנו היו המהפכה האמריקאית והמהפכה הצרפתית, שהתרחשו קרוב מאוד האחת לשנייה, בסוף המאה ה-18, מה שלמעשה שינה את העולם המודרני. 

מעטים יודעים, ששני האירועים קשורים האחד לשני. ניתן להגדיל ולומר, שללא הצרפתים, ייתכן שהאמריקאים לעולם לא היו זוכים לעצמאות. הצרפתים שלחו סיוע עצום במלחמת העצמאות האמריקאית נגד הבריטים, ושילמו על כך במחיר כלכלי כבד ובחיי אדם. יתרה מכך, בשל התמיכה הצרפתית, החל קשר בין שתי המדינות, שהשפיע עמוקות על האליטה הצרפתית לצאת לרחובות והילחם נגד אי השוויון שפשה בחברה הצרפתית בשנים הללו. 

לפי היסטוריונים שמתמחים בתקופה, האמריקאים לא נלחמו עבור חופש במובן שאנו מבינים אותו. בנג'מין פרנקלין, נשיא ארצות הברית דאז וחבריו, היו אנשי ספר וקשורים לאליטה העשירה באמריקה, שהסיתה את ההמונים למאבק נגד הכתר הבריטי. מבלי להיכנס לעובי הסיפור ההיסטורי, ניתן לומר בכלליות, שהבריטים רצו לגבות מיסים כבדים מהקולוניה האמריקאית, תכנית שלא מצאה חן בעיני בעלי הממון. לכן, הם השתמשו ברעיונות שהיו פופולאריים באותה התקופה אצל האליטות, שדברו על שוויון וחופש. התוכנית הייתה פשוטה מאוד, לקדש את ערך הקניין ולומר להמונים, שהם נלחמים עבור חופש וחירות. המהפכה האמריקאית החלה על הזכות של האדם העשיר לשמור על הרכוש שלו, ולהילחם נגד כל ממשל שמנסה לקחת ממנו את כספו. זאת הייתה התחלת השיטה הקפיטליסטית, שמקדשת את האינדיבידואליות והרכוש הפרטי. 

החשיבות של המהפכה האמריקאית לא הייתה המטרה האמתית, אלא המילים הנצחיות שנכתבו על מגילת העצמאות. לדוגמא, איש מהמארגנים של המהפכה לא התכוון לשוויון, במובן של מי שאינו לבן ועשיר. אלא, שברבות השנים המילים, כמו: שוויון וחופש, קיבלו ציווי גלובאלי, שמתייחס לכל בני האדם באשר הם. רוב המחוללים של המהפכה האמריקאית היו בעלי עבדים, והגדיל לעשות ג'ורג' וושינגטון, הנשיא שהיה גזען והיו לו מטעים עצומים בגודלם, אותם תחזקו עבדים שחורים. 

המהפכה הצרפתית הייתה דומה למהפכה האמריקאית באלמנטים רבים, אך גם שונה מבחינות רבות. בתקופת המלך לואי השישה עשר היה משבר כלכלי חמור ביותר, שלמעשה מוטט את הממלכה כולה. גם כאן האליטה הבורגנית הגיבה בחומרה על כך, שהכסף שלהם מגיע לידיים לא מועילות ולא עובדות. הרצון של הבורגנים להתקדם במעלה הדרגות החברתי, נהדפה בשל השיטה החברתית, בה נקבע הייחוס של האדם לפי המקום בו נולד ולא הכישורים שלו. רבים מהם שאבו השראה ממגילת זכויות האדם האמריקאית, והם נוכחו לדעת, שניתן ליצור מהפכה על ידי בניית מטרה משותפת של שוויון וחופש ובכך להניע את ההמונים למרוד. ההבדל המרכזי בין שתי המהפכות הוא, שהצרפתים חשבו על כך, שיש לחלק את הכסף בין בני האדם. הסיסמה המפורסמת של "אחווה ושוויון", יצרה את השיטה הסוציאליסטית, שמטרתה חלוקת הכסף בצורה הוגנת יותר. יש לדייק ולומר, שעברו שנים רבות של מאבקים, עד שרעיונות אלו יושמו במלואם. אולם, מהפכות אלו היוו השראה, וכך החלו הסוציאליזם והקפיטליזם את דרכם ורבים למדו מהם. 




bottom of page