השחיין שהתגרה בחוקי הפיזיקה: אריק מוסמבאני
top of page
  • לוטן דיקר

השחיין שהתגרה בחוקי הפיזיקה: אריק מוסמבאני

בשנת 2000, בניגוד לכל חוקי הפיזיקה, דמות לא ברורה שחתה במים האולימפיים באולימפיאדת סידני. תנועות מגושמות, ראש מעל המים, ידיים פונות קדימה עם תנועות לא נעימות לעין. אריק מוסמבאני, נציג גינאה המשוונית, שלא ידע לשחות ברמה תחרותית, לא ניסה לזכות בזהב האולימפי אלא לא לטבוע. כך התחילה אגדה, אגדת הצלופח.

הוועד האולימפי החליט בצעד שנוי במחלוקת לקדם מדינות מתפתחות, לא על ידי מתקנים אולימפיים או תמיכה בתשתיות חלילה, אלא על ידי כרטיס חופשי לאולימפיאדה. כרטיסים אלו יצרו כמה מהסיטואציות ההזויות ביותר בתולדות המשחקים האולימפיים, אולם מוסמבאני התעלה על כולם.

מוסמבאני נולד בגינאה המשוונית, מדינה ענייה באפריקה עם כמיליון תושבים. הוא מעולם לא למד שחייה באופן פורמלי, ויש אגדות שאומרות שהוא למד מהדייגים כיצד שוחים. שם הוא למד את סגנון הצלופח, יש הטוענים כהלצה.

שמונה חודשים לפני האולימפיאדה בגיל 21, הוא קיבל משימה: להתחרות בבריכה. הבריכה הגדולה במולדתו הייתה 15 מטרים, כרבע מגודל בריכה תקנית. לאחר מכן, לא היה מאמן שחייה מוסמך בכל גינאה ולכן נאלץ להתאמן לבד ,מנסה לא לטבוע. כאשר הגיע לאוסטרליה, אותה לא ידע אפילו למקם על המפה, הוא בפעם הראשונה בחייו ראה אתלטים מקצועיים. מוסמבאני החליט לנסות לקבל טיפים מאנשי מקצוע, אולם רובם דחו אותו בבוז.

כאשר היה צריך לשחות, הוא היה ללא חליפה אולימפית, היה לו ספידו כחול קטן וזהו. הוא לא הבין מדוע שורקים, אלא רק זעקותיו של השופט שכנעו אותו להיכנס למים. הוא שחה בצורה מגושמת, זורק את ידיו קדימה בכבדות, רגליו מכות בכל פינה. הסיבוב שמצריך חזרה בבריכה, היה מהמוזרים שבמשחקים האולימפיים.

ואז החל מאבק, מלחמה בין מוסמבאני לבין הבריכה. הוא נאבק כדי לא לטבוע, משהו שנראה כמו אדם שנמצא בתוך סופת הוריקן. לבסוף הגיע לקו הסיום, תחת מבול של קריאות עידוד עצומות מהקהל. הוא קבע שיא שלילי - 1:52, יותר כפול מהזמן של שיא העולם שנקבע באותו יום. אפשר לומר שכמעט כל שחיין אחר, היה עושה זמן טוב יותר, אבל מוסמבאני נכנס להיסטוריה, האנשים שהיו באותו יום בבריכה נשבעו שלא ישכחו את המופע של הצלופח מגינאה.

הוא הפך לגיבור לאומי, למרות שהשיא שקבע בבריכה נשבר מהר מאוד על ידי הבאים אחריו. המדינה לא שכחה את אומץ לבו, הוא קיבל שיעורי שחייה והחל בקריירה חדשה: מאמן נבחרת השחייה של גינאה השוויונית, שעד היום לא הצליחה להעפיל לשום גמר.



bottom of page