המאהב - יצירתו של הכוריאגרף הנודע מרקו גקה בבית האופרה
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

המאהב - יצירתו של הכוריאגרף הנודע מרקו גקה בבית האופרה

המאהב

The lover

יצירתו של הכוריאגרף הנודע מרקו גקה

Ballet by Marco Goecke

עיבוד חופשי לספרה של מרגירט דיראס

Based on the novell by MarguerIte Duras

בביצוע בלט הנובר

Hannover Ballet

בעונת המחול בבית האופרה

שלוש הופעות החל מ- 2 במרץ 2023


מרקו גקה, אחד הכוריאוגרפים הבולטים בעולם המחול העולמי בשנים האחרונות, יצר עבור מיטב להקות המחול בעולם, מכהן זו העונה השלישית כמנהל האמנותי וכוריאוגרף הבית של בלט הנובר הפועל לצד בית האופרה בעיר.

"המאהב"´הינה היצירה הראשונה באורך מלא שיצר גקה עבור הלהקה. בלט המבוסס באופן חופשי על יצירתה החשובה של הסופרת הצרפתיית מרגריט דיראס.

בעקובת "המאהב" זכה גקה בתואר הכוריאוגרף של השנה, בשנת 2021. והיצירה זכתה לשבחים רבים בעיתונים ועיתוני המחול הנחשבים

בשפת התנועה המיוחדת שלו, עשירה, מלאת תפניות ושינויים מצליח גקה לחדור לנבכי נשמתן של הדמויות וחושף רגשות אנושיים. הוא מצליח לתרגם את עולמה של דיראס עם שפה ויזואלית מרשימה.

"המאהב" הוא רומן שפירסמה הסופרת האגדית ובו חלקי זכרונות ביוגרפיים מן התקופה בו גדלה בהודו סין, נערה בת 15 וחצי המתאהבת עד כלות בגבר סיני המבוגר ממנה. הרומן וכך גם הבלט מצליחים לגעת ברגש ובליבו של הקיום האנושי.


סיפור האהבה בין הנערה בת ה-15 לגבר המבוגר ממנה ב 12 שנה הוא סיפור אוניברסלי, הלוכד את ליבם של הקוראים וביצירתו ובכוריאוגרפיה שלו מצליח גקה להעביר את המתח, האירוטיקה, האהבה הגדולה והבדידיות העוטפים את הנערה ואת סביבתה. המחשבה על הפיכת הספר ליצירת מחול רדפה את גקה שנים רבות עד שהצליח להגשים אותה ביצירה סוחפת זו עם רקדני בלט הנובר.

העלילה מתחרשת בסייגון, בהודו סין כפי שנקראה אז הקולוניה הצרפתית, עיר אפופה באירוטיקיה, עם ערפלי לחות קבועים השורים עליה כל הזמן, ארץ מלאה ביצות, נערה לבנה חובשת כובע גברי ורוד ונעלי עקב מוזהבות, משפחה ללא אב עם נסיבות מורכבות, אם לא יציבה,ושני אחים פרובלמטיים מאד, סוחר סיני עשיר בלימוזינה שחורה, רעשי העיר, מפגש מלא תשוקה הנוגד את כל הכללים. סיפור אהבה חסר תקוה, אבל כזה הנמשך לאורך כל החיים. למרות ששני הנאהבים לא החליפו מילה ביניהם לאחר שהנערה עברה לחיות בפריז. להוציא שיחת טלפון בודדה בסיום.

מרקו גקה

מרקו גקה מונה למנהל להקת הבלט של הנובר החל מעונת 2019-2020, והביא ללהקה רוח חדשה, עם היצירות האנרגטיות שלו

מרקו גקה נולד בוופרטל, למד בלט במינכן ובקונסרבטוריון המלכותי בהאג, הולנד. ומיד החל לרקוד בלהקות בלט חשובות בגרמניה. בשנת 2000 יצר את עבודת המחול הראשונה שלו והחל ליצור עבודות עם רקדנים שונים.

ב- 2003 זכתה עבודה שלו בפרס של דום פריניון ,יצירה שהועלתה בבלט שטוטגרט. ואחרי יצר דואט לערב גאלה לבלט שטוטגרט, בעקבות יצירות אלו הוזמן גקה ליצור ללהקות מחול רבות. הוא מונה לכוריאוגרף בית בבלט שטוטגרט ויצר עבורם את הבלט המלא הראשון שלו "מפצח האגוזים". במשך שש שנים היה כוריאוגרף הבית של בלט סקפינו בהולנד ובעונה של 2013 מונה לכוריאוגרף בית בנדרלנדס דאנס תיאטר. הוא יצר מעל ל- 60 עבודות. יצירותיו הועלו על ידי מיטב להקות המחול בעולם ועד היום נמצאות ברפטואר של להקות בלט בולטות כמו בלט שטוטגרט, הנדרלנדס דאנס תיאטר, בלט בית האופרה של פריז, בלט מונטה קרלו, השטטס בלט ברלין, בלט ציריך וגם להקת קמע מבאר שבע רוקדת שתי עבודות שלו.

בחודש מאי 2022 הוענק לו הפרס היוקרתי ביותר בגרמניה בעולם המחול , פרס המחול הגרמני.


המוסיקה בבלט "המאהב"

מרקו גקה יצר פסקול מרתק המלווה את העבודה עם מגון יצירות הלקוחות מעולמות מוסיקליים שונים

שלושה פרקים מתוך יצירתו של המלחין הצרפתי קלוד דביוסי, "הים" la Mer , אדג'יו מהקונצרט לפסנתר של מוריס רוול, ואלס מאת שופן בצד הפואמה הסימפונית, "ערב עצוב" מאת המלחינה הצרפתית לילי בולנג'ה, ואטיוד לפסנתר מאת המלחינה הקוריאנית בת זמננו אונסוק צ'ין. ובתוכם משלב גקה קולאז' מוסיקלי – הנקרא "נוסטלגיה ויטנאמית" מאת מלחינים ויטנאמים שונים ומקנח בשירה של הרקדנית, זמרת אמנית הקברט, זיזי ז'נמייר, "הטריק שלי עם נוצות". חגיגה מזויקלית אמיתית.


בלט הנובר

החל מעונת 20 - 2019- מנהל אמנותית את לקהת הבלט מרקו גקה . הוא הביא להנובר רוח חדשה ואת סגנונו המיוחד המבוקש בכל העולם. סגנון מרגש ושפת מחול אנרגטית

תחת ניהולו הוזמנו לעבוד עם הלהקה יוצרים צעירים ויוצרים בעלי שם עולמי. זה יצר לקהל המחול המקומי מפגש עם עולם מחול חדש וגישה שונה לגמרי לעולם המרתק הזה. הלהקה גם מפתחת תוכניות מגוונות לחינוך באמצעות המחול ולקהל צעיר ומגוון.

בעונת 2020-2021 הרחיבה הלהקה את הפעילות ואת החשיפה לקהלים שונים בפלטפורמות רבות ומגוונות מעבר למופעים באולם המופעים, באמצעות פלטפורמות סטרימינג שונות.

אנסמבל רקדני בלט הנובר כולל 27 רקדנים המגיעים מ17 ארצות שונות.


המאהב של מרגריט דיראס

הרומן הקצר פורסם לראשונה בשנת 1984 וזיכה את דיראס זכתה בפרס גוקנור היוקרתי. הספר תורגם ל- 47 שפות, בהם גם פעמיים לעברית, התרגום האחרון הנפלא הוא של רמה איילון.

דיראס פרסמה את הספר כשהיתה כבר בת 70 , 55 שנה לאחר שפגשה את לאו, לחווית המפגש איתו התייחסה בשלושה ספרים. השנה מציינים 30 שנה לעיבוד הקולנועי של הבמאי הצרפתי ז'אן ז'אק אנו. עיבוד מרשים ואירוטי מאד לספר שזכה להצלחה גדולה בעולם.

מרגריט דיראס היתה סופרת, תסריטאית, מסאית ויוצרת קולנוע ניסיוני. מועמדת לאוסקר על התסריט לסרט "הירושימה אהובתי" של הבמאי אלן רנה..פמינסטית עוד לפני שהומצא המונח ואישה משוחררת מינית בתקופה שמרנית. דיראס נפטרה בגיל 81 בשנת 1996.


המאהב

בלט מאת מרקו גקה

תאורה אודו הברלנד

תפאורה ותלבושות מיכאלה שפרינגר/ מרוין אוט

דרמטוריה אסתק דרסן – שאבאק

בלט הנובר

במסגרת עונת המחול בבית האופרה

שלוש הופעות בלבד בישראל

יום חמישי 2.3 בשעה 20:00

יום שישי 3.3 בשעה 1300

יום שבת 4.3 בשעה 20:00


מחירי כרטיסים: 190-375 ₪

לרכישת כרטיסים: בית האופרה

הפקה בישראל בימות גלובל


קרדיט:

המאהב, ראלף מור


bottom of page