דמותו המורכבת של הממציא תומאס אלווה אדיסון
top of page
  • לוטן דיקר

דמותו המורכבת של הממציא תומאס אלווה אדיסון

איש אינו חולק על גדולתו של אדיסון' שנולד באמצע המאה ה-19. הוא הצליחי לעלות לגדולה, תוך שהוא מתגבר על חירשות מולדת וילדות קשה בצל אמא שלא יכלה לפרנס אותו. הוא הצליח לרשום למעלה מאלף פטנטים, וקידם את הטלפון והקולנוע, שלא היו מתפתחים בלעדיו.

אולם, בשנים האחרונות עולות טענות ונעשים מחקרים על דמותו הסבוכה. ראשית, אדיסון לא נהג לחלוק קרדיט עם עובדיו. היו עשרות עובדים שבלעדיהם לא היה יכול להגיע להישגים ולפסגות שכבש, אולם נהג בהם בקשיחות ואף הקטין את תרומתם. זה אינו דבר חריג בעולם העבודה של תקופתו, אבל אין ספק שלצד אדיסון היו אנשים מוכשרים נוספים שבגללו נמחקו מההיסטוריה. בנוסף, הוא היה חם מזג, מתארים שעובדיו רעדו כל פעם שהיה מופיע במשרדי החברה.

גם משפחתו סבלה מאישיותו המסובכת. הוא נהג לעבוד עד השעות הקטנות של הלילה ולהזניח את תפקידו כאב המשפחה. היו לו שתי נשים ושישה צאצאים, שחלקם הצליח יותר מאחרים. בתקופה של המאה ה-19 לא הייתה ציפייה מהגבר להיות מעורב מדי בגידול המשפחה, ילדיו כתבו שכמעט לא היה מעורב בגידולם וטיפוחם.

הוא נהג בדורסנות גם לגבי חברות שעבדו איתו. הוא לקח מענקי פיתוח והפר מענקי בלעדיות תוך כדי שהוא מנצל את מעמדו הציבורי והפיקוח הרופף שהיה באותן שנים על בעלי הון.

המקרה המוכר ביותר הוא יחסו הבעייתי כלפי בעלי החיים. אדיסון חשמל 44 כלבים, שישה עגלים, ג'ירפות ואף פילים. היחס לחיות לא היה בלב הקונצנזוס הציבורי באותן שנים, אבל אפילו במושגים של אותה התקופה היה זה חריג ולא הומני. נאמר שהוא פנה לקרקסים בכל רחבי המדינה, וניסה לקחת מהם פילים על מנת לערוך ניסויים אכזריים בחשמל.

אדיסון נחשב בתקופתו למכשף, לאדם בעל כריזמה כמעט על אנושית. הוא היה נערץ והצליח לפזר ערפל כבד על אישיותו, שכמעט נעדרה כל ביקורת לצד הישגיה הרבים. הוא הפך לסמל למנהל שיעשה הכל כדי שיצליח, כולל מעשים דורסניים.

כיום, דורות אחרי מותו, עולים קולות אחרים שמבקשים לחשוף את המרכיבים האנושיים גם מאחורי השמות הגדולים ביותר.



8 צפיות0 תגובות
bottom of page