בסינמטק ירושלים אונליין - פסטיבל "אקי-נו" לקולנוע יפני בישראל
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

בסינמטק ירושלים אונליין - פסטיבל "אקי-נו" לקולנוע יפני בישראל

פסטיבל "אקי-נו" לקולנוע יפני בישראל

מהדורה חמישית בסינמטק ירושלים אונליין


הפסטיבל יציג בבכורה בישראל את הסרטים הבולטים והטובים שהציע הקולנוע יפני בתקופה האחרונה ובהם סרטי דרמה, מתח, תעודה ואקשן יפני.


מקום מיוחד מייחד הפסטיבל ל הדבר האמיתי ,סדרת הטלוויזיה (הבחירה הרשמית פסטיבל קאן 2020) של קוג'י פוקאדה מהבמאים הצעירים הבולטים בתעשיית הקולנוע היפני



18-27/2/2021

באתר המקוון של סינמטק ירושלים

פסטיבל "אקי-נו" ("פסטיבל של סתיו") לקולנוע יפני יתקיים זו השנה החמישית בסינמטק ירושלים און ליין, בין התאריכים 18-27 בפברואר 2021 .


הפסטיבל המתקיים בתמיכת THE JAPAN FOUNDATION ושגרירות יפן בישראל, יציג בבכורה בישראל כמה מהסרטים הבולטים והטובים שהציע הקולנוע יפני בתקופה האחרונה ובהם סרטי דרמה, מתח, תעודה, סדרת טלוויזיה מלאה ואקשן יפני.


מנהל ואוצר הפסטיבל : רוני מהדב -לוין, מנהל סינמטק ירושלים .


זו הזדמנות נוספת לקהל הישראלי להיחשף לתעשיית הקולנוע היפני, מהגדולות והפורות בעולם, החמישית בגודלה כיום.

מאות סרטים מופקים במדינת האיים מדי שנה, סרטים שממשיכים מסורת קולנועית ותיקה, שהחלה כבר ב-1897,ועומדים על כתפיהם של כמה מגדולי הבמאים של המאה ה-20 שיפן הביאה לעולם.


לצד המסורת הנרחבת, הקולנוע היפני העכשווי מצליח ליצור דור של במאים צעירים משלל ז'אנרים שונים היוצרים לעצמם שם בינלאומי, ומציגים סיפורים יפנים עכשוויים ואוניברסליים.


במהדורתו החמישית והמקוונת של פסטיבל אקי-נו יוקרנו באתר סינמטק ירושלים, כמה מהסרטים הטובים ביותר שיצאו מיפן בתקופה האחרונה וגם כאלה של במאים בולטים החוזרים לפסטיבל ובהם:

סרטו של קיושי קוראסאווה – "אל קצוות העולם"- סרט שצילם קוראסאווה באוזבקיסטאן על צוות תוכנית טיולים יפנית המגיע לאוזבקיסטאן . קוראסאווה ידוע כאחד מהקולות הבולטים והחשובים ביותר בקולנוע היפני של עשר השנים אחרונות.

בקריירה שמשתרעת על פני חמישה עשורים, קוראסאווה ביים כ-50 סרטים בשני ז'אנרים עיקריים: ז'אנר המתח/אימה – עליו זכה לתהודה והכרה בנל"א בייחוד בעקבות סרטו "קיור" ב 1997 (וסגנונו בז'אנר זה מושווה רבות לאלפרד היצ'קוק), וז'אנר הדרמות המשפחתיות שמסרטיו המוכרים בתחום זה ניתן לציין את "טוקיו סונטה" מ 2008 (זוכה פרס חבר השופטים קאן - מבט מסויים – 2008) ו"מסע אל החוף (זוכה פרס הבימוי מבט מסויים קאן 2015, הוקרן במהדורה הראשונה של פסטיבל אקי-נו). קוראסאווה זכה לאורך הקריירה בפרסים בינלאומיים רבים האחרון שבהם פרס אריה הכסף בוונציה על סרטו "אשתו של מרגל".

"ברחוב" סרטו החדש של ריקיה אימאיזומי ("המרחק שביניהם") המצליח שוב להביא וייב אחר מחיי הצעירים ביפן, סרט תעודה מרתק על אחד מהסופרים הגדולים והשנויים במחלוקת ביפן יוקיו מישימה המביא תיעוד היסטורי נדיר של מפגש נפיץ בין הסופר הריאקציונר לבין מנהיגי הפגנות הסטודנטים בשלהי שנות ה-60 ו "אהבה ראשונה", סרטו היפהפה, האלים והקצבי של טקאשי מייקה, אחד מהבמאים הפורים ביפן שבפילמוגרפיה שלו כ 100 סרטים וסגנונו צוטט כהשפעה על "להרוג את ביל" של טרנטינו.


עוד בפסטיבל, הדרמה היפהפייה והאנושית "גנבי הסוסים: שבילי הזמן" קופרודוקציה יפן-קזחסטן שהיא שיתוף פעולה של הבמאית היפנית ליסה טאקבה והבמאי הקזחי ירלן נורמוקהמבטוב, "לאחר השקיעה" סרטו המלודרמטי הסוחף של מישיו קושיקאווה, על הורים מאמצים הנאלצים להתמודד עם חזרתה של האם הביולוגית לחיי ילדם באי הקטן בו הם גרים, "נער גאורמה, נערת פנורמה", סרטה של הבמאית נאטקושי סטה המבוסס על ספר מנגה פופולרי ומציג דרמת נעורים יוצאת דופן ו "איינו מוסיר" סרטו השני של הבמאי טאקשי פוקונאגה ,זוכה ציון לשבח פסטיבל טרייבקה 2020, סרט עלילתי מרגש על נער המתבגר בקהילת שבט ה-איינו ביפן ומתמודד עם אובדן אב וניכורו מהמסורת השבטית.


מקום מיוחד מייחד הפסטיבל ל- הדבר האמיתי ,סדרת הטלוויזיה (הבחירה הרשמית פסטיבל קאן 2020) של קוג'י פוקאדה שסרטיו הקודמים "הרמוניום" זוכה פסטיבל קאן ו"נערה נעדרת" הוצגו במהדורות הקודמות של הפסטיבל.

פוקאדה איגד את הסדרה גם לגרסה קולנועית של כ-4 שעות שנבחרה להיכלל באופן חריג בבחירה הרשמית של פסטיבל קאן 2020. פסטיבל אקי-נו יציג דווקא את גרסת הטלוויזיה על עשרת פרקיה.


פוקאדה נחשב לאחד הבמאים הצעירים הבולטים בתעשיית הקולנוע היפני ובקריירה קולנועית של 12 שנים הצליח הבמאי בן ה -40 לצבור קהל עוקבים ופרסים בינלאומיים רבים.


הפעם הוא חוזר למדיום שהתנסה בו בתחילת הקריירה שלו ומביים סדרת טלוויזיה, השומרת על הקו המאפיין את מרבית סרטיו : איש/ה זר/ה המסכנ/ת את חייהם של הסובבים אותם, בתמהיל המשלב מתח תמידי שאופף את הצפייה, סגנון סוחף, והומור דק.


בנוסף, יציע הפסטיבל לצופים הרצאות ושיחות (מצולמות) עם במאים.


הפסטיבל יציע השנה לראשונה במהדורה המקוונת לצד רכישת כרטיס בודד גם פס חופשי שיאפשר צפייה בכל סרטי הפסטיבל בימות הפסטיבל (וסדרת הטלוויזיה שתיכלל בו) ו שלושה אירועים נלווים לסרטים הכלולים במחיר

מחירים:

20 ₪ לכרטיס ו-120 ₪ לפס.

כתובת האתר www.jer-cin.org.il

טלפון: 9377*

18-27/2/21 באתר המקוון של סינמטק ירושלים


להלן תקצירי הסרטים בפסטיבל:

מישימה: העימות האחרון (MISHIMA: THE LAST DEBATE )

יפן 2020

קיוסקה טויושימה


תעודה. ב-1969 חוותה יפן גל של שביתות ומהומות סטודנטים בדרישה לסיים את המלחמה בויאטנם, לבטל את ברית ההגנה בין יפן לארה"ב ולשנות את מערכת ההשכלה הגבוהה. בשיאו של המשבר, הזמינו הסטודנטים לעימות את יוקיו מישימה, אולי הדמות הספרותית הבולטת ביפן לאחר מלה"ע השניה. מישימה, הומו גבעולי וחריף דעת, תמך בכינון סמכויות הקיסר, בשיבה לערכי הסמוראים, והקים לעצמו מיליציה בשם חוג המגן. אל מול 1000 סטודנטים נלהבים, החל מישימה להסביר את משנתו, תוך שהוא עוקץ את נמעניו הצעירים. מולו, כשבידו האחת סיגריה ובשניה בתו התינוקת, עלה סטודנט צעיר שהצליח לערער את מישימה משיווי משקלו. השניים התעמתו על שפה והשפעתה בעולם, על פוליטיקה ולמרות שלא הגיעו לעמק השווה – היה זה עימות מכובד ומרשים. כעבור 18 חודשים ינסה מישימה לעורר הפיכה צבאית, ינחל מפלה ויתאבד בסאפוקו. חמישה עשורים מאוחר יותר, מצא הבמאי קיסוקה טויושימה את תיעוד העימות. לצד החומר הארכיוני הוא חוזר אל גיבורי התקופה, ומגיש יצירה מחכימה ומעוררת מחשבה, הראויה ביותר לתשומת לב.

108 דקות

יפנית

תרגום לעברית


הדבר האמיתי (THE REAL THING)

סדרת דרמה בעשרה פרקים


במאי: קוג'י פוקאדה ("הרמוניום" זוכה פרס חבר השופטים פסטיבל קאן; "נערה נעדרת")

משחק: ווין מוריסאקי, קאהו טשוצימורה

פסטיבל קאן 2020 - הבחירה הרשמית


טשוג'י עובד בסוכנות למכירת צעצועים ומנהל מערכות יחסים לא מחייבות עם שתי נשים איתן הוא עובד. הוא משועמם מחייו חסרי ההתרחשויות. יום אחד הוא מציל את חייה של זרה מסתורית, אוקיו, אשר נתקעה עם רכבה על מסילת הרכבת. יוקיו היפהפייה מתנהלת באדישות מסוכנת לסביבתה ומחוללת בעיות רבות לכל הסובבים אותה, ביניהם טשוג'י. בניגוד לנטייתו הטבעית, טשוג'י מוצא את עצמו מעורב יותר ויותר בחייה של יוקיו, דבר המסבך אותו עם גורמי עולם תחתון ומוביל לצרות בחיי הזוגיות והעבודה שלו.


קוג'י פוקאדה הצליח לפרוץ בשנים האחרונות לבמה הבינלאומית עם סרטו הרמוניום שזכה בפרס חבר השופטים בקאן, ומאז גם סרטו נערה נעדרת וגם הסדרה הנוכחית,בפורמט סרט ארוך, שובצו בתחרויות השונות בפסטיבל קאן. על יצירתו הנוכחית נכתב בפסטיבל "אחת מיצירותיו הטובות ביותר של פוקאדה עד היום ואחד הסרטים המרגשים ביותר השנה בתחרות"

יפן 2020, 240 דקות ( 10 פרקים, 24 דקות לפרק), יפנית תרגום לעברית

חלק 1 – פרקים 1-5

חלק 2 – פרקים 6-10


גנבי הסוסים: שבילי הזמן (THE HORSE THIEVES: ROADS OF TIME)


במאים: ליסה טאקבה, ירלן נורמוקאמבטוב

משחק: סאמאל יסליאמובה (זוכת פרס השחקנית בפסטיבל קאן 2018 "אייקה"), מאדי מינאידארוב, מיראי מוריאמה

פסטיבל בוסאן, פסטיבל טוקיו


אונדאסין, סוחר סוסים הגר באיזור הכפרי בקזחסטן עם משפחתו, נוסע לשוק סמוך כדי למכור כמה מסוסיו אך שם מוצא את מותו מידיהם של גנבי סוסים בעודו מחזיק בחיקו גור חתולים שרצה להביא מתנה לבנו. בעזרת אנשי הכפר, רעייתו עורכת את לווייתו ומתכננת לחזור לחיק הוריה כאשר לפתע מופיע בכפר אורח מעברה, הדומה באופן מוזר לבנה, וחיבור עז נוצר בינו לבין הבן היתום מאב.

שיתוף פעולה יוצא דופן בין הבמאית היפנית ליסה טאקבה והבמאי הקזחי נורמוקאמבטוב יוצר קופרודוקציה מרהיבה ביופיה, המתרחשת בנופיה הכפריים של קזחסטן, ונעה בין סצנות קצביות עוצרות נשימה לדרמה נוגה לפרקים.

קזחסטן, יפן, 2019, 84 דקות. צרפתית, קזחית, רוסית - תרגום לעברית ואנגלית


איינו מוסיר (AINU MOSHIRI )

פסטיבלים: טרייבקה - ציון לשבח

בימוי: טאקשי פוקונגה

משחק: קנטו שימוקורה, דבו אקיבה


קנטו הצעיר בן ה-14, הוא בן שבט איינו - שבט ילידים אתני ביפן. הוא מנסה להתמודד עם האובדן על אביו שנפטר לאחרונה בעודו מרגיש ניכור לתרבות השבטית בכפר בו הוא גדל. בהדרכתו של זקן השבט, הוא לומד על פתח קטן בצוק שביער הסמוך המהווה, לפי האמונה של השבט, פתח אל העולם הבא, עולם המתים. קאנטו מחליט לבקר במקום בתקווה לראות את אביו המנוח.


בשליטה מרשימה ומלאת רגש בתסריט פרי עטו, מצליח הבמאי הצעיר טקאשי פוקונגה, שסרטו זה זכה בציון לשבח מחבר השופטים בפסטיבל טרייבקה, להגיש סיפור של משבר זהויות, התבגרות והתמודדות עם אובדן.

יפן, ארה"ב 2020, 84 דקות, יפנית, תרגום לעברית ואנגלית


עד לקצוות העולם (TO THE END OF THE EARTH)


בימוי: קיושי קוראסאווה ("טוקיו סונאטה", "מסע אל החוף")

משחק: אצ'וקו מדה, שוטה סומטני, ריו קאסה

פסטיבל לוקרנו, פסטיבל טורונטו

יוקו הצעירה מנחה תוכנית טיולים בטלוויזיה היפנית. יחד עם צוותה, היא נוסעת לאוזבקיסטאן בחיפוש אחר תכנים מעניינים לצילום לתוכנית המוקדשת למדינה הענקית. אישיותה הקופצנית ומלאת החיים כשהמצלמה נדלקת עומדת בניגוד לאופייה חסר הביטחון מחוץ לטווח המצלמה.

מסע הצילומים מלא הקשיים והמפגשים השונים עם התושבים המקומיים יעזרו ליוקו להתמודד ולהבין את הבעיות הניצבות בפניה בחייה האישיים.

קיושי קוראסאווה הבמאי הוותיק ומהמוערכים ביפן בת זמננו מציג ביד אמן יומן מסע בלתי שגרתי, יפהפה ומהורהר עם תפניות בלתי צפויות לאורכו.

יפן, 2019, 120 דקות, יפנית, אוזבקית, תרגום לעברית


אחרי השקיעה (AFTER THE SUN SET)

בימוי: מיציו קוסיקאווה

משחק: שיהורי קאנייה, מאהו יאמאדה


אקאנה עברה לפני שנה מטוקיו לישוב דייגים קטן באי נאגאשימה שם היא עובדת כמלצרית. בזכות אופיה הידידותי היא מתקבלת במהרה בקרב הקהילה המקומית, אך לצד זאת היא שומרת באדיקות על פרטיותה.

סאצו'קי היא ילידת האי, גרה עם בעלה ועם טווה בן ה-7, אותו אימצו כמשפחת אומנה מגיל טף.

סאצוקי ובעלה מחליטים לאמץ את טווה באופן חוקי, תהליך הדורש את הסכמת ההורה הביולוגי. במהלך האימוץ מתגלה להם כי טווה נזנח כתינוק באינטרנט-קפה בטוקיו ע"י אמו הביולוגית, שנכנסה בשל כך לכלא.

אמו הביולוגית היא אקאנה.


במלודרמה משפחתית המתרחשת על אי הדייגים הקטן המלא במסורת ייחודית לו, המשחק המצויין וקורע הלב של שתי האמהות יוצר סיפור אנושי ומרגש שאין בו טובים ורעים, רק בני אנוש עם חולשות, אהבה וחמלה.

יפן 2019, 133 דקות, יפנית, תרגום לאנגלית ועברית


פה ושם בעיר (OVER THE TOWN )

2020

ריקיה ימאיזומי

רויאיה ווקאבה, מואקה הושי

או עובד כמוכר בחנות לבגדים יד שניה. חמש דקות מההתחלה החברה שלו זורקת אותו, אחרי שהיא מתוודה שבגדה בו. מכאן והלאה אנחנו מלווים אותו בתהליך הפרידה – שיטוטים ברחוב, פגישות עם חברים בפאבים ובתי קפה, בילוי בהופעה, והשיא: סטודנטית לקולנוע מזמינה אותו להשתתף בסרט שלה. קשה להיות צעיר, גם בטוקיו. ריקיה ימאיזומי מצליח ללכוד יפה את הצרה הנקראת גיל ההתבגרות המאוחר – עשרים פלוס נניח – בעיקר בחוסר היכולת להפריד בין השאיפות האמנותיות לתשוקות של הלב. הגיבור הראשי שלו הוא שתקן חסר תקנה, שלא מצליח להבין אם כל בחורה שחולפת בחייו היא מושא אהבה חדש או עוברת אורח. חוץ ממנו יש עוד כמה דמויות משנה, אומללות ואהודות לא פחות. הטון העדין, הקצב המדוד והשילוב של אמפטיה ואירוניה דקה הופכים את "פה ושם בעיר" לדיוקן מדויק של דור אבוד.

130 דקות.

יפנית, תרגום לעברית


גאורמה בוי, פנורמה גירל (GEORAMA BOY , PANORAMA GIRL)

יפן

2020

נטסוקי סטה

אנה יאמדה, ג'ין סוזוקי

קניצ'י החליט לעזוב את התיכון שניה לפני האוניברסיטה. הוא מסתובב ברחוב עם סקייטבורד ומנסה להרשים בחורות. נדמה שהולך לו עם מאיומי, אבל אז מגיע הבחור שלה ודופק לו מכות. כשהוא כושל בדרכו הביתה הוא נתקל בהרוקו, בת ה-16. היא רק חיכתה שיום אחד יפול עליה נסיך כזה. היא עוזרת לו לקום ואחר כך תחפש אותו ברחבי טוקיו. בתוך ז'אנר סרטי הנעורים המתקתקים, זהו סרט הרבה יותר מהורהר ובשל. נטסוקי סטה לוקח יצירת מנגה מאמצע שנות השמונים, ומתרגם אותנו לימינו. זאת אמנם התבנית הקלאסית של "בחור פוגש בחורה", אבל בזכות המבנה המשוכלל, והמשקל המשמעותי שמשחקת טוקיו, עם תנופת הבנין, הנוף המתועש והאופק המואר, התוצאה מזכירה במקצת את סרטיו המוקדמים של וונג קאר ווי. בקיצור, זהו סרט חד פעמי, שמצליח לשלב יפה ובלי זיופים בין אורבניות מודרנית לרומנטיקת נעורים.

105 דקות

יפנית

תרגום לעברית


אהבה ראשונה (FIRST LOVE)

יפן

2019

טקאשי מייקה

סאקוראקו קונישי, מאסאטקה קובוטה

הוא מתאגרף יתום שהרגע קיבל מהרופא אבחנה טרמינלית. היא משלמת בגופה את חובותיו של אביה. המסלולים שלהם נפגשים כאשר איש יאקוזה צעיר מחליט לסכסך בין שתי כנופיות ולהשתלט על משלוח סמים. הבלאגן שמציף את טוקיו סוחף גם את שני גיבורינו ומוביל אותם לשביל בריחה לילי ומדמם. מייקה טקאשי הוא אחד הבמאים הפוריים בעולם בעשורים האחרונים: 100 סרטים בשלושים שנה. השליטה הקולנועית שלו פנומנלית והוא משתמש בה כדי לייצר מותחנים עם סף אלימות גבוה וחיוך דקיק. כאן הוא שואב מוסכמות ודמויות מסרטי הבי האמריקאים של שנות החמישים, ומשתעשע בהם בתוך העולם הקולנועי שלו. התוצאה אנרגטית, פרועה, מצחיקה, אפילו קצת רומנטית. זהו טור דה פורס, שבלי יותר מדי יומרות מצטבר לכדי חוויה קולנועית מספקת.

108 דקות

יפנית

תרגום לעברית


קרדיט: אהבה ראשונה First love production


46 צפיות0 תגובות
bottom of page