ביקורת סרט מחזמר: מטילדה, במאי: מת'יו וורצ'וס, 2022
top of page
  • יונה

ביקורת סרט מחזמר: מטילדה, במאי: מת'יו וורצ'וס, 2022

לאחרונה עלה הסרט "מטילדה" לפי ספרו של הסופר המוכר רואלד דאל בצורת מחזמר. הסרט הופק בשנת 1996 על ידי דני דה ויטו וגם הצליח מאוד.


הסרט מתאר ילדה שהחיים התאכזרו אליה - מטילדה וורמווד (אלישה וויר). היא נולדה לזוג הורים שלא יודעים כיצד להתמודד עם ילדה שונה מהם לחלוטין. אביה (סטיבן גרהם) רצה שיוולד לו בן, והוא מתכחש שנולדה לו בת והוא פונה אליה בלשון זכר. הוא נוכל קטן, ונשוי לאימה של מטילדה (אנדריאה ריינסבורו), מכורה לקניות ולתכניות טלוויזיה ולא מתייחסת בכלל לבתה.


מטילדה היא ילדה גאונית, מעל ומעבר לילדים בני גילה. היא לא הולכת לבית הספר עד שמכריחים את הוריה. עד אז היא מבקרת בספרייה, מתיידדת עם הספרנית וקוראת ספרים שהם הרבה מעבר לגילה. גם מתמטיקה לא מהווה בכלל בעיה עבורה. היא נכנסת לבית הספר ושם מכירה את מורתה, מיס האני (לשאנה לינץ'), שמאוד מבינה אותה, כי גם עברה חיים קשים מאוד. היא אוהבת ומעודדת את תלמידיה.


על כולם עולה במספר דרגות המנהלת המרשעת והסדיסטית - מיס טראנצ'בול (אמה תומפסון). היא עושה כאן תפקיד מדהים. לדבריה מדי פעם הייתה מפקידה את עצמה לאנשי האיפור במשך שעות. השחקנית היפהפיה הפכה כאן למנהלת המפלצת, מכוערת מאוד, שמנה, עם בגדים שונים ומשונים שמעוותים עוד יותר את דמותה. היא מתעמרת בילדים בלי כל סיבה, כמו הילדה שאימה קלעה לה צמות, והיא משתמשת בצמותיה כדי להשליך אותה כמו כדור ברזל, בו הייתה אלופה בעברה.


הילדים פוחדים מהמנהלת פחד מוות, כבר מהפסל בדמותה בכניסה לבית הספר. היא בנתה צינוק לילדים שהם לא ממושמעים לדעתה, ומכנה אותו בכינוי חיבה "צינוקי". מטילדה, שבביתה לא אוהבים אותה, הפכה לילדה לא ממושמעת. היא מתנקמת באביה ושופכת חומר מבהיר בצבע השיער שלו, שהופך אותו לירוק. היא שמה דבק בכובעו, שנדבק לראשו ואי אפשר להורידו.


בבית הספר מטילדה אומרת לא למיס טראנצ'בול, מילה שאף אחד מהתלמידים לא העז לומר לה. בכך היא יוצרת התחלה של התנגדות ומרד בקרב התלמידים. היא גם מתאמנת בעזרת מוחה המבריק בטלקינזיס, ומצליחה להזיז דברים ממקומם. כשנודע לה הקשר עם מיס האני ומיס טראנצ'בול, שהאחרונה גזלה ממנה את רכושה וירושתה מהוריה, היא מחליטה לעזור לה.


לאחר שמיס טראנצ'בול מטרטרת ומנסה להעניש ענישה קולקטיבית את כל התלמידים, מטילדה נכנסת לפעולה. היא מזיזה בכוח המחשבה את הגיר וכותבת על הלוח דברים נגדה בשם אביה של מיס האני. היא הורסת את כל הצינוקים המזוויעים ומאיימת עם השרשראות האימתניות על מיס טראנצ'בול. היא גורמת לה לברוח ומיס האני מקבלת את ניהול בית הספר במקומה.


בינתיים גילו את מעשי הנוכלות של אביה של מטילדה והוריה מתכוונים לברוח לספרד. מיס האני לוקחת את מטילדה תחת חסותה והן נשארות וחיות בשמחה ביחד.


סרט מקסים ביותר. יש בו כמה קטעים שיפחידו ילדים צעירים, ולכן הוא יותר לבני נוער. האחרים יהנו בכל רגע. הכל נעשה במינון הנכון. יש גם רגעים מצחיקים.


המשחק של כולם מצויין, הריקודים והשירים מקסימים. אין תחליף לאמה תומפסון, שעושה תפקיד גאוני וממש ראוי לפרס האוסקר. התפאורה מעולה, מעבירים את האווירה הקשה והעצובה בבית הספר, ואחר כך הלונה פארק הצבעוני והעליז. אסור להחמיץ.




bottom of page