ביקורת סרט: האישה, במאי: ביורן רונגה, 2018
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

ביקורת סרט: האישה, במאי: ביורן רונגה, 2018

עודכן: 29 באוק׳ 2020

סיפור הסרט:


הסרט "האישה" מתאר זוג מבוגר, שמקבל הודעה שהבעל הסופר הידוע, זכה בפרס נובל לספרות. רוב הסרט מתרחש בשטוקהולם ובאירועים בזמן קבלת הפרס.


התחלת הסרט בהווה וקיימים בו פלאשבקים לעבר לשנות החמישים והשישים, שמתארים כיצד בני הזוג הכירו, כאשר ג'וזף קסטלמן כבר היה נשוי עם תינוקת והרצה במכללה בה ג'ואן למדה. שניהם היו צעירים ונאים וג'ואן כתבה ספרים, אך עדיין לא פרסמה את יצירותיה. התפתח ביניהם רומן, שגרם לפיטוריו של ג'ו ולגירושיו מאשתו הראשונה. ג'ואן הצעירה (אנני סטרקה - בתה של גלן קלוז) עבדה בבית הוצאה לאור, וראתה שמקבלים להדפסה והפצה אך ורק את הספרים של גברים ולא את הספרים של הנשים. זה גרם למחשבות אצל ג'ואן, ולאחר שביקרה את ג'ו על כתיבתו, הם החליטו שתעבור עבור ג'ו על כתביו ותתקן אותם. הרומן הראשון ששוכתב על ידה נקרא "אגוז" והפך מיד לרב מכר.


כך הפכו חייהם המשותפים לתרמית לציבור הקוראים. ג'ואן ישבה וכתבה וג'וזף טיפל בענייני הבית והטיפול בילדים. בין השאר היו לו כמה בגידות קטנות, עליהן ג'ואן תמיד סלחה.


השינוי חל כאשר בשנת 1992 התבשר ג'וזף שזכה בפרס נובל לספרות. הטיסה לשטוקהולם ומתן הפרס משנים את חייהם. ג'וזף, ג'ואן ובנם דיוויד טסים לשטוקהולם ושם מתרחש הקתרזיס. יש חיכוך בין ג'וזף לבנו בשל חוסר יכולתו לפרגן לו על סיפור קצר שכתב. הם מקבלים הודעה שבתם ילדה את נכדם הראשון, ג'ואן, שטיפלה במסירות רבה בג'וזף, מבקשת לצאת ומשאירה לו משימה, שיבלע בעצמו את הכדורים שלו. הם פוגשים את נתניאל בון, שמשפיע עליהם. הוא מבקש לכתוב את הביוגרפיה של ג'וזף ותוך כדי כך מגלה פרטים מפתיעים על המשפחה. הוא יושב עם ג'ואן לשיחה וחש במצוקתה הרבה, אך היא לא מתוודה שכתבה עבורו את הספרים. ג'ון חוזר לסורו ומנסה לפתות צלמת צעירה שהוצמדה אלי לצלמו בטקס. זה לא מתממש, למרות שג'ואן חשה בכך. דיוויד, שנתניאל שוחח גם איתו והעלה את השערתו שג'ואן הסופרת היחידה במשפחה, רב עם ג'וזף ולא מגיע לטקס. ג'ואן בקשה מג'ו שלא יזכיר את שמה בנאומו, אך הוא עושה זאת והיא כועסת מאוד, וכאשר השכן לשולחן שואל מה מקצועה, היא עונה בכעס "אני ממליכה מלכים". ג'ואן עוזבת את המקום וג'ו רץ אחריה ומבקש שתיקח את פרס הנובל, כי הוא שלה. היא מסרבת והוא זורק אותו מחלון המכונית. הנהג יוצא ומחזיר אותו. ג'ואן אומרת לג'ו שהיא מבקשת להתגרש ממנו והם מתווכחים, ויכוח שממשיך במלון, עד שג'וזף מקבל התקף לב בשל מחלתו ומת.

כאשר הם חוזרים לארצות הברית, נתניאל ניגש לג'ואן, שאומרת לו בכעס, שאם ידפיס או יאמר משהו לקלקל את שמו של ג'וזף, היא תתבע אותו למשפט. דיוויד מתעניין בדברים שנאמרו והיא מבטיחה לו, שכאשר ישובו לביתם, היא תספר לו ולאחותו את השתלשלות העניינים והאמת כולה.



ביקורת:


הסרט מתאר הקרבה של אישה למען בעלה לאחר שנים רבות והתפכחות וראייה נכונה של המצב ביניהם. ג'ואן קסטלמן (גלן קלוז) המוכשרת, למעשה משכתבת או אפילו כותבת את הספרים של ג'וזף קסטלמן (ג'ונתן פרייס) שהוא בעלה. היא הקדישה את חייה למענו. מעולם לא התלוננה עד לרגע המכונן בשטוקהולם, שם מתבררת האמת, כולל התנהגותו של בעלה הבוגדני והנרקסיסטי. תוך השהות הקצרה שלהם נפתחים כעסים שהיו חבויים במשך זמן רב. ג'ואן חשה לא בנוח בכל הסיטואציה של הטקס, אך בכל זאת מנסה לתמוך בבעלה. היא, שטיפלה בו תמיד במסירות רבה, מחליטה לצאת ולהתאוורר דווקא בשטוקהולם ולא לתת לו בעצמה את התרופות שלו, אלא רק לתת הנחיות. היא מוכנה לשבת עם נתניאל בון הביוגרף, אך למרות שאלותיו החקרניות, היא לא מתוודה. בהיעדרה חוזר ג'וזף להתנהגותו הנלוזה, כאשר מנסה לפתות את הצלמת הצעירה והנאה שהוצמדה אליו בטקס. ג'ואן חשה בזאת וכועסת מאוד. כאשר ג'ון ממרה את פיה ומזכיר את שמה בטקס, הוא מגדיש את הסאה. היא לא מסוגלת לסבול יותר ויוצאת מהאולם וג'וזף אחריה. כבר במונית היא אומרת לו שהיא מבקשת לעזוב אותו והוא לא מוכן לכך. במצוקתו הוא מקבל התקף לב ומת. ג'ואן עצובה, אך נפתחת מספיק כאשר מוכנה לספר את סיפורם לילדיהם.


שחקנים:


ג'ון קסטלמן - גלן קלוז - נולדה ב-19 במרץ 1947. שחקנית מפורסמת, שזכתה בפרסים רבים, כמו: טוני, אמי, גלובוס הזהב, גילדת שחקני המסך. שיחקה בסרטים: העולם על פי גארפ, חיזור גורלי, שרה, פשוטה וגבוהה, הוק ועוד, וגם בסדרות כמו: המגן, נזקים ועוד.


ג'וזף קסטלמן - ג'ונתן פרייס - נולד ב-1 ביוני 1947, שחקן וזמר, שיחק ב-אוויטה, המלט, שודדי הקריביים, מיס סייגון ועוד. היה מועמד לפרסים ואף זכה בפרסי טוני.


נתניאל בון - כריסטיאן סלייטר - נולד ב-18 בינואר 1969, שחקן, זכה בפרס גלובוס הזהב, שיחק בסדרה מר רובוט, ובסרטים: מלכות הכיתה, רומן על אמת, רדיו חזק ועוד.


דיוויד קסטלמן - מקס איירונס - נולד ב-17 באוקטובר 1985, שיחק בסדרות - המלכה הלבנה, קונדור ובסרטים: ירח אדום, גוף מארח ועוד.


ג'ואן קסטלמן הצעירה - אנני סטרקה - נולדה ב-26 באפריל 1988, ביתה של גלן קלוז, שחקנית, שיחקה ב-דרום פסיפיק, ראצ'ד ועוד.


bottom of page