ביקורת ספר: דני אורבך, נמלטים - שכירי חרב במלחמה הקרה,כנרת, זב"מ, 2023
top of page
  • לוטן דיקר

ביקורת ספר: דני אורבך, נמלטים - שכירי חרב במלחמה הקרה,כנרת, זב"מ, 2023

המלחמה הסתיימה בתבוסה מהדהדת של גרמניה הנאצית ופינוי הזירה לשתי מעצמות על חדשות. ברית המועצות, שנשלטה על ידי סטאלין האכזר וארצות הברית, שהנהיגה את גוש המערב העולה. הן רבו על כישרונותיהם של הפושעים הנאצים הנמלטים, שהמפורסם ביניהם היה אבי פרויקט החלל האמריקאי פון בראון.


פושעים אחרים ברחו לברית המועצות ושימשו סוכנים סובייטים, אחרים אפילו עזרו לארצות ערב. לדוגמא, פרויקט הטילים הכושל של מצרים בשנות החמישים. אפילו המוסד חיזר אחרי כמה מהם, המפורסם הוא אוטו סקורצני, שהיה ראש חטיבת הקומנדו של היטלר. הסורים גייסו את ולטר ראוף, אחד מאבות משאיות הגז, שהשמידו אלפי יהודים. אולם, הוא הפך לסוכן כפול, לאחר שבגד במפעיליו וברח תחת מעטפת ישראלית לאקוודור.


יש לציין, שעיקר מאמצי המוסד היה חיסול אותם שכירי חרב נאצים, לפעמים בהצלחה והיו גם כישלונות. המפורסם ביותר הוא כמובן המרדף אחרי יוזף מנגלה, מלאך המוות מבירקנאו, שהסתיים במותו הטבעי. ההצלחה הייתה אדולף אייכמן, שעליה אין להכביר במילים. עקשנות המוסד מקבלת צורה ברדיפה העקשנית אחרי אלויס ברונר, טיפוס אכזרי ודי דוחה, שהתמחה בציד יהודים. הוא ספג מעטפות נפץ, שהפכו אותו לנכה ושרוף בכל חלקי גופו, עד שמת בסוריה במרתף.


כך, בשפה קולחת מתוארות בספר "נמלטים" פרשיות מפורסמות וגם אלמוניות, של מעצמות, אחרי אלו שהתנהגו כה באכזריות. אחרי הצלחות, כישלונות ואלו שהפכו לרוחות רפאים במאבקים פוליטיים גדולים, שהפכו לכלי שחמט.



17 צפיות0 תגובות
bottom of page