ביקורת סדרה: לא יאמן, יוצרים: סוזנה גרנט, איילת וולדמן, 2019
top of page
  • יונה

ביקורת סדרה: לא יאמן, יוצרים: סוזנה גרנט, איילת וולדמן, 2019

הסדרה "לא ייאמן" יצאה בשנת 2019, אבל אקטואלית גם בימינו. היא מתארת מקרי אונס שהתבררו כאונס סדרתי בידי אנס מאוד מתוחכם, והחקירות של הנאנסות וההבדלים ביניהם כאשר חוקרים גברים עשו זאת וכאשר נשים עושות זאת בצורה שונה לחלוטין ואף מביאות לפתרון התעלומה. הסדרה מתבססת על אירועים אמיתיים.


הפרק הראשון מתאר את מארי אדלר (קייטלין דיבר), צעירה בת 18 בלבד, שחייה היו קשים והיא עברה הרבה משפחות אומנות. כעת היא עומדת בפני שינוי בחייה, שכן משכנים אותה במקום בו משקמים צעירים בסיכון ומכינים אותם לחיים רגילים, כולל עבודה מסודרת. כול אחד מתגוררת בדירה פרטית משלו וכך גם מארי. לילה אחד פורץ לחדרה אדם רעול פנים והוא אונס אותה תוך שהוא כופת אותה בשרוכי נעליה וסותם את פיה שלא תצעק. לפני שהולך הוא מאיים עליה שלא תתלונן, אחרת היא בסיכון.


מארי מצליחה להשתחרר ומזעיקה עזרה. היא נחקרת בידי מספר בלשים, שמבקשים שתחזור על אירועי הלילה מספר פעמים ומנסים למצוא סתירות בדבריה. הם מתייחסים אליה כאילו היא אשמה. האנס לא השאיר אחריו סימנים, לא נוזלי גוף ולא ד.נ.א. וצריך להאמין לדבריה, אך הם חושבים שהיא המציאה את הדברים ומחליטים לסגור את התיק מחוסר ראיות, למרות שמארי ניסתה לשתף איתם פעולה ככול שיכלה.


הפרקים האחרים מתארים מקרים דומים למקרה של מארי, רק שהפעם יש שתי נשים בלשיות שחוקרות: גרייס רסמאסן (טוני קולט) וקארן דובאל (מריט וויבר). החקירה שונה לחלוטין, יש אמפטיה לנאנסות והן מאמינות לדבריהן. במקרה נודע לקארן דובאל, שבעלה גם שוטר, על מקרה דומה לזה שחקרה והיא יוצרת קשר עם גרייס רסמאסן. הן מחליטות לחקור ביחד, כאשר רואות את הדמיון במקרים.


בינתיים מראים גם כיצד חייה של מארי נהרסים. היא מסולקת ממקום מגוריה, חבריה לא מאמינים לה וגם מפטרים אותה ממקום עבודתה. היא מואשמת בשקר ונקנסת ב-500 דולאר. אך, היא משתדלת להחזיק מעמד. קורותיה גורמים לנו לכעס גדול ואנו מצפים לגילוי האמת על מנת שתפצה על הסבל הגדול שהיא עוברת.


הבלשיות בינתיים חוקרות את המקרים, והן מגלות מקרים נוספים דומים וכמובן, בסופו של דבר מגיעים לאנס הסדרתי, שמסתבר שהיו לו לפחות 30 מקרים דומים. כשהאמת יוצאת לאור, הבלשיות מוצאות אצל האנס גם את תמונותיה של מארי, מתקשרות לבלשים שחקרו אותה ושולחים אליהם גם את החומרים המפלילים. הבלש פרקר (אריק לאנג) מוצא את מארי ומביא לה מכתב בו מזכים אותה מעדות השקר בה האשימו אותה וגם מחזירים לה את 500 הדולארים שגבו ממנה. היא מאוד כועסת ומוצאת עורך דין שעוזר לה במשפט נגד המשטרה ומפצים אותה במאות אלפי דולרים, מה שעוזר לה לשקם את חייה. לפני שהיא עוזבת למקום אחר, היא מגיעה לבלש פרקר ודורשת ממנו התנצלות והוא עושה זאת. היא מתקשרת לבלשיות ומודה להן.


כעת היא קונה ג'יפ נוח ויוצאת לעולם לאחר מספר שנות סבל, שהיו נמנעות אם היו מאמינים לה וגם אולי היו פחות נאנסות אחרי המקרה שלה. הסדרה מבקשת לגרום לנו לכעוס על המקרה הקשה של מארי ואולי לדאוג לנשים שיחקרו בעדינות ובהבנה מקרי אונס וגם להשתדל להאמין לדברי הנפגעות.




bottom of page