ביקורת סדרה: ההתרסקות, במאי: מייקל לינדרסט, 2022
top of page
  • לוטן דיקר

ביקורת סדרה: ההתרסקות, במאי: מייקל לינדרסט, 2022

שלושים שנה עברו ועדיין הטראומה בהולנד נשארה טרייה ובלב החדשות. מטוס אל על התרסק במרכז מגורים ועשרות נהרגו, הסדרה עוקבת אחרי ניסיונות הטיוח של שתי המדינות והתחקירים המוקפדים שעקבו אחרי הנסיבות.


בשנת 1992 התרסק מטוס בואינג של אל על לאחר המראתו אל תוך שכונת מגורים. זה קרה באמסטרדם והתאונה גררה 39 קורבנות ו-4 אנשי צוות. זה התרחש בשל תקלה במטוס, לטייסים, שבמשך שנים נחשדו, לא היה קשר לתאונה.


העלילה של הסדרה "ההתרסקות" עוקבת אחרי אלו ששרדו ונפגעו מהתאונה ועיתונאי אמיץ שמנסה לחשוף את האמת.


יש הרבה דיוק עובדתי ואפילו נרטיבי ברמת התסריט. זה ממש לא שיעור דידקטי או סדרה חדשותית אקטואלית, אלא שחזור היסטורי מוקפד מאוד. ברמת הדיאלוגים והיחסים הבין אישיים של הדמויות, לא נמצא עניין מיוחד מעבר למשהו קלישאתי, שכבר ראינו בסדרות רבות. אבל ברמת העניין ההיסטורי, יש הרבה מתח, אקשן וגם ביקורת כלפינו כישראלים.


רוב הצופים, בייחוד הצעירים, כבר לא זוכרים את הפרשה. זאת פרשה שמהווה חור שחור בהיסטוריה שלנו, אבל כזאת שראוי שנראה ונכיר. לכל מדינה את הנקודות שהיא פחות מתגאה בהן, וההתרסקות איננה החלק המהולל ביותר של מדינת ישראל.


נראה כי זאת לא התנסות נעימה לראות סוכני מוסד כרעים אשר משמידים ראיות ופועלים כנגד האמת, תוך טיוח ראיות. אבל הפרשה הייתה ונחשפה ומאז יחסי המדינות השתקמו.


יש בסדרה "ההתרסקות" שילוב של שיעור היסטורי חשוב וגם דרמה זוכת פרסים. לכן, חשוב ואפילו הכרחי שכמה שיותר צופים יראו אותה וילמדו פרק מעניין ביחסי הולנד ישראל.


ראה גם:

הסרט קרטר

bottom of page