אמון גת - הקצב מפלאשוב שהיה חבר של אוסקר שינדלר
top of page
  • לוטן דיקר

אמון גת - הקצב מפלאשוב שהיה חבר של אוסקר שינדלר

גבר מלא, שבטנו השמנה חשופה, רוכן במרפסת עם רובה צלפים. הוא מכוון לעבר אסיר יהודי אומלל, שתוך שניות בודדות יקפח את חייו. התמונה האייקונית הזאת הפכה על ידי סטיבן שפילברג היהודי ב"רשימת שינדלר" לאחת הסצנות הידועות ביותר, בכיכובו של רייף פיינס, אחד מהשחקנים הבריטים הגדולים בדורו.


הוריו היו אינטלקטואלים מוכרים וסוחרי ספרים באוסטריה ארץ מולדתו. הוא נולד בשנת 1908, למרות שהוריו ניסו לחנכו לאהבת הקריאה, הוא מעולם לא התחבר לנושא. אמון גת היה פרחח ולכן כבר בגיל צעיר הועבר לפנימייה קשוחה בניהולו של כומר. לאחר שהנאצים פרסמו מודעה שקסמה לו, הוא החליט להצטרף אליהם. גת היה תלמיד גרוע וחשב שזאת דרך עבורו להתבלט.


כבר בגיל 17 אמון גת הפך לראש צוות ופעל כנגד מתנגדים ואף הואשם בהטמנת מטען חבלה. הוא נמלט מאוסטריה לאחר שישב שנה בכלא והחליט לחזור לאהבתו הגדולה והיא המפלגה הנאצית. הוריו ניסו להניא אותו מהימין הקיצוני ואשתו התנגדה לפעילותו כנאצי. הוא התגרש וסירב לשמוע לאביו ואף התגייס לאס אס והפך להיות מפקד בלוק בדכאו.


הדו"חות מספרים שגת היה אכזרי וחסר מצפון, אך אהוד על ידי מפקדיו. הוא התחתן שוב ונולדו לו שני ילדים, הוא השתלט על העסק של אביו והפך לאימפריה עסקית. לא שהוא היה איש עסקים מבריק, הוא פשוט פעל בבריונות ואלימות כנגד המתחרים.


כאשר הפתרון הסופי התחיל בשנות הארבעים, גת קיבל הצעה להיות ממונה על אזור בפולין. הוא הקים מחנה עבודה והתנהל באכזריות שהייתה חריגה אפילו עבור נאצים מסוגו. הוא זכה לדרגת קצונה והיה מושחת עד ליסוד. יהודים ששיחדו אותו זכו להימנע מגורל הגירוש למחנה השמדה ולהישלח למחנה עבודה שהוא הקים.

במחנה העבודה גת איבד כל רסן מוסרי. הוא השתמש בכלבים כדי להתעלל באסירים ונהג לצלוף ממרפסתו על אסירים סתמיים. יש הטוענים שרצח 500 איש במו ידיו, מספר דמיוני ומפלצתי כאחד. על השתתפותו האישית בטבח של יהודי קרקוב גת זכה לכינוי "הקצב מפלאשוב", המקום בו היה ממוקם מחנה העבודה הידוע לשמצה שלו.


שיאו של גת היה כשזכה לדרגה מקבילה לדרגת קפטן (סרן). הוא המשיך להיות מושחת מאוד. אוסקר שינדלר הצליח להתחבב עליו ולהגן על היהודים ואף ליצור תת מחנה, בזכות שוחד עצום שנתן לאמון גת, שהמשיך כל העת לרצוח את אסיריו שלא זכו להגנה. לבסוף גת היה כה אכזרי, שהאס אס אבחן אותו כסובל מהפרעה נפשית ועד סוף המלחמה היה בבית הבראה לחולי נפש.


בסוף המלחמה גת ניסה להתחזות לחייל ורמאכט, אך הוא זוהה במהירות ונעצר. הוא נשפט בבית דין צבאי והוצא להורג על אחריותו לרצח עשרת אלפים איש. הוילה שבה הוא גר עדיין קיימת ומשפחתו חיה עדיין בגרמניה. פרסומו הגיע מהסרט "רשימת שינדלר" והוא הפך לסמל של אכזריות וחוסר אנושיות.



16 צפיות0 תגובות
bottom of page