אברהד שנגארט - איש משכיל בעור של מפלצת אכזרית
top of page
  • לוטן דיקר

אברהד שנגארט - איש משכיל בעור של מפלצת אכזרית

עודכן: 28 ביוני 2023

אברהד שנגארט נולד ב-1903 למשפחה פשוטה בגרמניה. העיר לייפציג של אותה תקופה הייתה עיר יחסית עשירה, אולם, אביו פתח מבשלת בירה ואימו הייתה עקרת בית, מה שלא הבטיח בית יציב ועשיר במיוחד. בשל השקפותיו הפוליטיות של אביו הוא נמשך ללאומנות ושמרנות, מה שהביא אותו להצטרף למפלגות ימניות קיצוניות כבר בגילאים צעירים.


שנגראט שירת בפרייקור, מיליציות אולטרה ימניות, שניסו לבצע הפיכות במדינות שונות. הוא ככל הנראה לא היה מהפכן או חייל מוצלח במיוחד ולאחר שהצטרף להיטלר בפוטש בבית הבירה, הוא נמלט לבירה והחל חיים חדשים. בתחילה הוא עבד כפועל פשוט, אולם הוא השלים את לימודיו והפך לפקיד בנק.


במקביל שנגארט למד משפטים והכיר חברים גזענים וימניים כמוהו, הם המליצו לו להצטרף למפלגה חדשה, המפלגה הנאצית. הוא הצטרף לאס אה, החולצות החומות, שקדמו לאס אס. הוא היה אחד מהמצטרפים הראשונים, אולם הפך לעורך דין בכיר ולכן חשב שהשתייכות לתנועה תפגע בשמו הטוב והפחית את מעורבותו.


שנגארט הוציא דוקטורט במשפטים אפילו בהצטיינות ועלייתו של היטלר לשלטון הביאה אותו במהרה לזרועות הנאציזם והגזענות. ככל הנראה הוא היה אדם בעל כישורים, משום שמילא שורה של תפקידים והתקדם במהירות רבה. מסגן אלוף לפני פרוץ המלחמה, הוא הגיע להיות לדרגת תת אלוף באס אס, כאשר הוא משמש כפקיד בכיר ויועץ ראשי.


אולם, אברהד שנגארט לא הסתפק בעבודה משרדית והחליט לצאת לשטח. הוא הגיע לקראקוב ושם בנה יחידות רצח ניידות, שעשו טבח באוכלוסייה המקומית, אלפי נרצחים. בהמשך הוא הפגין את כישורי השיטור שלו והפך להיות אחראי על המשטרה החשאית. לא לפני שרצח יהודים בשטחי ברית המועצות. הוא אף יזם והיה חלק ממבצע הרצח של משאיות הגז ושמו יצא למרחקים כמומחה להרג המוני.


פרסומו הגיע מהשתתפותו בוועידת ואנזה, כאיש שטח שמומחה ברצח המונים ותיאר לפי הפרוטוקולים את התנאים בשטח. בהמשך, לאחר הרצח ההמוני שביצע בפולין והידלדלות מספר היהודים הוא עבר להולנד וגם שם ביצע טבח באוכלוסייה המקומית והוציא להורג למעלה ממאתיים אסירים על פעולות המחתרת המקומית.


רבים ניסו להתנקש בו ללא הצלחה והוא נקם באוכלוסייה המקומית. שנגארט היה נאצי קנאי עד סוף ימיו והוא נתפס די בקלות בסוף המלחמה. לאחר משפט זריז הוצא להורג על ידי הצבא הבריטי, שהביא למותו בתלייה.



9 צפיות0 תגובות
bottom of page