11 סדרות העשרה קולנועיות חדשות בעונת 2022-23 - סינמטק תל-אביב
top of page
  • פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

11 סדרות העשרה קולנועיות חדשות בעונת 2022-23 - סינמטק תל-אביב

סדרות העשרה קולנועיות חדשות בעונת 2022-23 המרחיבות את הדעת עם סרטים נבחרים מהרפרטואר העולמי והמקומי והרצאות מרתקות על מהפכות, תנועות ודמויות ששינו את ההיסטוריה, שואה, הורות ומשפחה, יצירות מופת מוזיקליות, תרבויות, אמנות, רוח ונפש ועוד...

בכל הסדרות טובי המרצים וסרטים מהרפרטואר העולמי והמקומי


אין תחום שהקולנוע לאורך שנותיו לא נגע בו והאיר עליו זרקור: אמנות, פוליטיקה, היסטוריה, מערכות יחסים, גיאוגרפיה, פילוסופיה ועוד ועוד.

סינמטק תל אביב מציע לעונת 22-23 : 11 סדרות העשרה הנוגעות לתחומי עניין שונים ובהן סרטים המשולבים בהרצאות של מיטב המרצים .

הסדרות בעונה זו יכללו ויאירו נושאים מגוונים ובהם "מסע אל הקסם הקולנועי המיתולוגי", "קולנוע מספר שואה", "יצירות המופת המוזיקאליות בקולנוע", 'תיקון עולם' על מהפכות, תנועות ודמויות ששינו את ההיסטוריה, "הורות ומשפחה בחיים ובסרטים", "סרטים בשחור לבן" סדרות כמו "סינמה נירוונה" ו'מחוץ לפריים' שיגעו בחייהם וביצירתם האלמותית של אמנים פורצי דרך וסדרה של מועדון טרום-בכורה במסגרתה יוקרנו סרטי איכות טרם יציאתם לבתי הקולנוע.

המרצים שיובילו את הסדרות הם מהטובים בתחומם ובהם: : פרופ' אייל נווה, ד"ר נמרוד טל ,פרופ' שלמה זנד,פרופ' גדי אלגזי,פרופ' אסף פינקוס, פרופ' עוזי אלידע ,אורן נהרי, גיל שוחט ,רינת ריבק ואגון, ד"ר דורון לוריא-כץ, יוסי אורן, איילת אידלברג, רון פוגל ועוד. בנוסף למרצים נבחרים בסדרת טרום בכורה בקולנוע ,הפועלת בשיתוף אסכולות ומכללת סמינר הקיבוצים.

***הסדרות "תיקון עולם: מהפכות, תנועות ודמויות ששינו את ההיסטוריה" ו "הורות ומשפחה בחיים ובסרטים" מוכרות לגמול השתלמות למורים .

למידע נוסף והרשמה:


מצ"ב פירוט הסדרות-


תיקון עולם: מהפכות, תנועות ודמויות ששינו את ההיסטוריה

בשיתוף עם מכללת סמינר הקיבוצים.

אוצרי הסדרה: פרופ' אייל נווה, ד"ר נמרוד טל ורינת ריבק ואגון

תנועות לתיקון עולם ובראשן דמויות מופת סוחפות היוו ומהוות מנוע מרכזי המניע את גלגלי ההיסטוריה. התנועה לביטול העבדות, התנועה הסופרג׳יסטית והתנועה לזכויות האזרח, הן רק דוגמאות ספורות לארגונים ששמו להם למטרה לשנות את המציאות הפוליטית, החברתית, התרבותית והכלכלית בתקופתן, ובמידה רבה הצליחו בכך.

ההרצאות והסרטים בסדרה יעקבו אחר ההיסטוריה, ההשפעה והמורשת שלתנועות רפורמה והאנשים שהובילו אותן ברחבי העולם. הסדרה תבחן את מאפייניהם הייחודיים לצד המכנה המשותף המחבר אותן זו לזו כמסגרות אנושיות חוצות גבולות וזמן. מבעד למחקר ההיסטורי ולמסך הקולנוע ייחשפו העולמות, הקשיים, ההצלחות והחלומות של מובילי מהלכים ותנועות לתיקון עולם.

בין הסרטים שיוקרנו : נשים בחזית המאבק לזכות בחירה : ״סופרג'יסטיות״, התנועה לזכויות האזרח בארה"ב: בין התקוממות לתיקון : ״סלמה״ , המהפכה האמריקנית השנייה: מלחמת האזרחים וביטול העבדות ¨גלורי" , ציוני דרך במאבק הלהט"בים : "מילק" , ש"ס – סיפור ההקמה, הסרט ומה שביניהם : ״הבלתי רשמיים״, אוסטלגיה: החומה שנפלה במבט קולנועי מתגעגע : ״בלון״, המהפכה הצרפתית – מיתוס ומציאות : ״משהו מגוחך"


יצירות המופת המוזיקאליות בקולנוע

המוזיקה בקולנוע והקולנוע שבתוך המוזיקה בחוויה משולשת: הרצאה, קונצרט,

וסרט באורך מלא. הסדרה עוסקת בקשר בין יצירות מופת מוזיקליות ובין אומנות הקולנוע. חווייה של התבוננות תרבותית ואינטלקטואלית חדשה לצד ביצוע יצירות של המלחינים הנדונים בסדרה על פסנתר הכנף שעל הבמה.

עורך, מרצה ומנגן: גיל שוחט. מלחין, מנצח, פסנתרן ומרצה למוזיקולוגיה

בין הסרטים שיוקרנו : "כוכב נולד" , ״בארי לינדון״ , ״אפוקליפסה עכשיו״ , ״היירספריי״, ״מזימות בינלאומיות״ ו״מוות בוונציה״ ,


מסע הקסם הקולנועי

סדרת הדגל של סינמטק תל אביב מגישה ימי עיון מרתקים העוסקים בעולם הקולנוע במיטבו. בכל מפגש תיהנו מהרצאה של מרצה מוביל בתחומו ומשלושה

סרטים שונים שיוקרנו במהלך היום, מסרטים ישראליים קצרים ומטרום בכורות שיפורסמו כחודש מראש.

אוצר התכנית: פיני שץ. במאי קולנוע ומנהל תוכניות הסינמטק

בין הסרטים שיוקרנו : "חמים וטעים" (60 שנה למותה של מרלין מונרו) , "לאן את הולכת אאידה" נשים בצל המלחמה בעולמה הקולנועי של יסמילה זבניץ', "הרחק מגן עדן" - בין זרות לאחרות, "טוטסי" - מי רשאי לשחק את מי? , "הנסיכות" - ההגירה בקולנוע הלטיני, "קליאו מחמש עד שבע" -הקולנוע של אנייס ורדה - "קליאו מחמש עד שבע" , "ונזכור את כולם" -80 שנה למרד גטו ורשה, "ונזכור את כולם" | מרצה: רינת ריבק , ״כך היינו״ -יופי ועצבות – בחזרה לכך היינו , ו "קברט" - שלבים בהתפתחות המיוזיקל הקולנועי.


קולנוע מספר שואה

בשיתוף "יד ושם"

במפגשי הסדרה ייבחן התהליך המורכב והמרתק שעשה הקולנוע המקומי והעולמי ביחסו למלחמה ולשואה. נברר כיצד משקפות ומעצבות יצירות שונות את תודעת ההמון בארץ ובעולם ומשמשות כאספקלריה לזיכרון והיסטוריה.

הסדרה תשלב חשיפה והעמקה בנושאים ואירועים שהיוו אבני דרך בעיצוב פניה של החברה הישראלית. בסדרה ירצו אנשי אקדמיה ומיטב המומחים בתחום.


מנחה: רינת ריבק-ואגון. מתמחה ומרצה בנושא ייצוגים קולנועיים של תקופות היסטוריות והשואה.

בין הסרטים שיוקרנו : גבולות ייצוג זיכרון השואה - ״שפאר בדרך להוליווד״ , נקודות ציון בזיכרון השואה בפולין – "אידה" , בין הפטיש לסדן: בעלי זכויות היתר בפרספקטיבת הזיכרון המשתנה - פרשת קוזלצ'יק״, לציון יום השואה הבינלאומי איצטדיון החורף: בצרפת לא שוכחים - ״נקודת איסוף״, שנת 43 – המפנה - ״צא וראה״ , מרד גטו ורשה בקולנוע ובטלוויזיה - ״ונזכור את כולם?״, גורלם של יהודי יוון בדגש על סלוניקי - יום ראשון מעונן״, כמו כן יקיים יום עיון ביד ושם.


מחוץ לפריים: אמנות בראי הקולנוע

מזמינים אתכם להיכרות עם שדה האמנות דרך עדשת המצלמה הקולנועית. בכל מפגש נפְַתח אלמנט הלקוח מעולם התוכן של סרט אחד לכדי דיון מעמיק ביוצר ובגוף יצירתו, באסתטיקה הוויזואלית, במחשבה האמנותית או בנושא מוכר מתולדות האמנות הפלסטית.

מנחה: ד"ר דורון לוריא. מרצה אוצר וחוקר אמנות. מומחה למוזיאולוגיה, לאמנות אירופאית ולחקר האותנטיות של יצירות אמנות. שימש כאוצר בכיר לאמנות וכרסטורטור הראשי במוזיאון תל אביב לאמנות עד 2017 .

בין הסרטים שיוקרנו "ההצעה הטובה ביותר" , "הציור" , "נערה עם עגיל פנינה" , "הרוחות של גויא", ״פרידה״ ו "רמברנדט שלי"


הורות ומשפחה בחיים ובסרטים

בשיתוף מכללת סמינר הקיבוצים

בתווך שבין התפתחות טכנולוגית מואצת ובין מערכת חינוך שמתמודדת עם שפע אתגרים מתחלפים ובלתי נגמרים, נצבת גם המשפחה. הורים וילדים – מבנה גרעיני שמגיב כל הזמן להתרחשויות ולשינויים שמסביב.

בקורס ייחודי וחוויתי זה תהנו מהרחבת דעת ועיון רב ממדי בסוגיות של משפחה , הורות וחינוך חוצות זמנים, מקומות ותרבויות והשתקפותן בקולנוע.


״לילסדה״ - הקן שלא התרוקן . יחסים במשפחה נוכח מצבים משתנים ותקופות מתחלפות , ״חדרי הבית״ - הורים עם סגנון – דגמים והשפעות. מעכב או מקדם – חינוך בעולם של השתנות מתמדת , ״הנה אנחנו״ -משפחות עם צרכים אחרים - מבט קולנועי. קשיים והתגברות של הילד האחר, הוריו והסביבה , "איים אבודים" - חייבים לדבר על זה – תקשורת במשפחה. הרגלים קיימים ונרכשים של שיח במשפחה , ״פיגומים״ -הכיתה והמורה – סיפור אהבה קולנועי. סמכות כהזדמנות לסחף ושינוי – לחיוב ולשלילה, ״שרוכים״ - שרוכים – מפגש עם שחקן הסרט, נבו קמחי, ו - ״קפטן פנטסטיק״ - אני ועצמי – תודעה, דימוי והשתנות. בין האני לזולת – הביטחון להיות עצמי בחברת האחרים


תרבויות בראי הקולנוע א׳

בשיתוף 'הקמפוס'

מפגשים עם תרבויות עולם מבעד לעדשת המצלמה. כל מפגש כולל סרט קולנוע עלילתי באורך מלא והרצאה המבהירה את הרקע ההיסטורי, התרבותי והחברתי של הסרט.

בין הסרטים שיוקרנו : ״עושות סדר״ , ״לאנץ' בוקס״ , ״פרשת המים״, ״עלובי החיים״ , ״המועמדת המושלמת״ , ״לילה בספריה״, ״ואז רקדנו״


תרבויות בראי הקולנוע ב'

בשיתוף 'הקמפוס'

מפגשים עם תרבויות עולם מבעד לעדשת המצלמה. כל מפגש כולל סרט קולנוע עלילתי באורך מלא והרצאה המבהירה את הרקע ההיסטורי, התרבותי והחברתי של הסרט.

בין הסרטים שיוקרנו : ״להציל את הנדריקס״, ״התנגדות״ , "סוס מנצח" , "המין החזק" , ״אהבה בימים קרים״ , ״קולט״ ו ״המילים הפשוטות"


מפגשים אינטלקטואלים

עורך ומנחה : יוסי אורן

בין עובדות להבניית זיכרון , דברי הימים וסרטי הקולנוע

בין הסרטים שיוקרנו : "עכו חלומות " - אהבה בין קהילתית בקולנוע הישראלי , "החגיגה של בבט" - היסטוריה על השולחן: מהפכת האוכל של העת החדשה, "דקמרון" - לצייר את פאזוליני, להסריט את ג'וטו להתפלמס עם בוקאצ'ו , "לילה טוב ובהצלחה" - פחד וחשד: עידן המקרתיזם , בסקיאט: הקולנוע מצא ואן גוך חדש (שם הסרט יפורסם בהמשך ) , ההיסטוריה היא סיפור: מיתוס אלמו (שם הסרט יפורסם בהמשך) , "אחי איפה אתה ? " הבמאי והמשורר: בין היסטוריה למיתולוגיה, ו הקולנוע על רקע העימות, בין דמוקרטיה וטוטליטריזם (שם הסרט יפורסם בהמשך)


סינמה נירוונה: המסעות המרתקים ביותר - המסעות אל תוך עצמנו ואל העולם שמעבר

עם איילת אידלברג

סדרה המפגישה למסעות סובבי עולם נחקור עם עולמנו הפנימי וההתייחסות השונה לחיים ולמוות במגוון תרבויות. נעמיק בגישת עולם הרוח, נעסוק במשמעות הסימבולית והאנרגטית של הלב, בחשיבותם של סיפורי עם על מנת להגיע אל מעמקי הלב והרגש.

עורכת ומנחה: איילת אידלברג. אנתרופולוגית, חוקרת תרבויות ודתות, עורכת מסעות בעולם החומר ובעולם הרוח.

הסרטים שיוקרנו : מפעימות הלב לפעימות החיים - ״כוחו של הלב״, המסע המרתק מכולם: מסע אופטימי בין הזמנים והרבדים -״המוות מאפשר חיים״, המסע אל הסיפור שבפנים -״יופיו של סיפור״ , המסע בחומר וברוח - מציאת המורה שנולד מחדש - ״להיות מי שהייתי״ -


סרטים בשחור לבן

המעבר מסרטים בשחור לבן לסרטים בצבע התרחש באופן גורף החל לפני כשבעים שנה. למרות זאת, ובמיוחד במאה ה 21- חוזרים יוצרי הקולנוע לעשייה קולנועית בשחור-לבן. בסדרה זו ננסה להבין, דרך חמישה מפגשים מרתקים, מדוע ישנה חזרה לקולנוע לא צבעוני. מה הוא הקסם של הסרטים בשחור-לבן והאם מדובר באמירה קולנועית חדשה או בעצם חזרה למקורות.

מנחה: רון פוגל – מבקר קולנוע ועיתונאי

הסרטים שיוקרנו: "הארטיסט " , "פרספוליס", " סרט לב" , "פחד" , "נברסקה",


תמול שלשום

מיסודה של הגב' יהודית ביאלר

סדרת הרצאות וסרטים עם בכירי המרצים בארץ במגוון נושאים המתקיימת מידי יום א' בשעה 17:00 . מתחילים בהרצאה מרתקת ומסיימים בסרט נבחר.


מועדון טרום בכורה בקולנוע עונת 22/23

בשיתוף ״אסכולות״


במסגרת מועדון טרום-בכורה מוקרנים סרטי איכות טרם יציאתם לבתי הקולנוע

ולפני חשיפתם לקהל הרחב. הסרטים נבחרים בשיתוף המפיצים הגדולים של

ענף הקולנוע. מדי חודש נבחר סרט חדש בעל ערך ועניין ואליו נלווית הרצאה

רלוונטית מפי טובי המרצות והמרצים של אסכולות.

הזדמנות חד פעמית להצטרף למועדון טרום בכורה בקולנוע, סדרת מפגשים חודשיים, בה תצפו לפני כולם, במיטב הסרטים ותשמעו את טובי המרצות והמרצים.

הסרט הנבחר יפורסם סמוך למועד ההקרנה.


קרדיט:

הארטיסט - תמונה באדיבות קולנוע לב


bottom of page