top of page
פורטל תרבות שורשים ועסקים לבני ובנות 50 פלוס

רודיאו, במאית: לולה קיבורן, 2023

סרטה של לולה קיבורון

צרפת 2022, 105 דק'

יוקרן החל מה 9.2.2023 בסינמטק תל אביב ובסינמטקים נוספים בארץ

סינופסיס:

ז'וליה היא בחורה צעירה מפרברי פריז, שמתנהלת בעולם בכוחות עצמה בלבד, בעזרת לא מעט מזג חם ופרוע. אהבתה הגדולה היא אופנועים, עליהם היא דוהרת במהירות שיא, מאושרת. בעקבות מפגש מקרי היא מצטרפת לחבורת רוכבי "רודיאו" – הכינוי בצרפת לעולם המחתרתי של התכנסויות אופנוענים שחיים בשולי החברה, ומציגים בהם לראווה את הרכבים החדשים והמשופצים שלהם, ואת שלל התרגילים והפעלולים המסוכנים, שהם מבצעים עליהם בחוסר פחד מעורר השתאות. בחבורת הגברים הקשוחה הזו, היא מפלסת לה מקום כאשה רוכבת יחידה, נחושה להוכיח את עצמה, מחפשת בית משלה בעולם וקהילה להיות חלק ממנה. מנהיג הכנופיה שיושב בכלא מתרשם מהיכולות היחודיות שלה, ומכניס אותה לעולם הפשע. הוא גם מצוות אותה לאשתו, אופליה, וילדם הקטן, שמבלים את רוב זמנם, בהוראתו, סגורים בבית, עם יציאות בלעדיות לביקורים בבית הכלא. ז'וליה עוזרת להם עם מטלות הבית, קניות וסידורים, ובינה ובין אופליה מתפתחת מערכת יחסים רגשית עדינה ומיוחדת. ואז מגיע זמנו של השוד הגדול והמורכב אותו ז'וליה מתכננת.

רקע:

לולה קיבורון הבמאית והתסריטאית, בלתה כשבע שנים בתחקיר שהביא אותה להיכרות עמוקה עם עולם הרודיאו האורבני בפרברי פריז, בו חבורות של צעירים על אופנועי מוטורקרוס, dirt bikes, נפגשות ועושות תרגילים משוגעים עם האופנועים, תחרויות במהירות שיא. זו קהילה אלטרנטיבית של אנשים בשולי החברה, מאוחדים באהבה לאופנוע ותשוקה לרכיבה. יש להם תרבות שלמה, שפה, מודעות חברתית, הם נחשבים ע"י הבורגנות הצרפתית לאנרכיסטים בלתי רצויים. במהלך ההקרנות הראשונות של הסרט בצרפת נשמעו התנגדויות נחרצות מצד אנשי ימין לתרבות המיוצגת בסרט.

את ז'ולי לדרו, השחקנית הראשית, מצאה קיבורון באינסטגרם, לשם היא העלתה סרטונים שלה עושה טריקים על האופנוע. לדרו היא באמת חלק מתרבות הרכיבה. קיבורון יצרה קשר, ולאט אך בנחישות קנתה את אמונה, עשתה אותה לכוכבת הסרט, ולדרו נותנת הופעה מרשימה ועצמתית. כמו לדרו רבים מהמופיעים בסרט הם נון-אקטורס מקהילת הרוכבים.

אנטוניה בורסי שמשחקת את אופליה, אשתו של דומינו מנהיג החבורה, היא גם תסריטאית-שותפה בסרט, וזוגתה של קיבורון. הן עברו תהליך כתיבה ממושך ביחד עם הנון-אקטורס מהקהילה, שכולם היו תסריטאים–שותפים בסרט. לקיבורון היה מאד חשוב להכניס את הקול האותנטי שלהם לתסריט. קיבורון ובורסי גם ערכו סשנים ארוכים עם לדרו ושאר הרוכבים של הכנה לצילומים ולימוד הדמויות, וקיבורון מודה שהיא התאהבה בקהילת הרודיאו, בקולקטיב האינטנסיבי הזה.

קיבורון מגדירה עצמה כנון- בינארית. הסרט מעביר היטב את התחושה של מיניות לא מוגדרת ולא חד משמעית. מערכת היחסים שנרקמת בין ז'וליה ואופליה, עדינה ומגששת, מציגה יפה את הערפול ביחס לזהות המינית של ז'וליה.

"רודיאו" הוא סרט הביכורים של לולה קיבורון, אך הוא משויף ומיומן מבחינת עשיה קולנועית ברמה גבוהה ומדוייקת. מעניין לציין שהשקיעו רבות בעבודת הסאונד. איש הסאונד של קיבורון הרכיב מקלטי קול מיוחדים אותם הניח ממש בתוך האופנועים כדי לתפוס את מלוא העוצמה המדהימה של המנועים. "רודיאו" משלב כח וכעס ומצוקה עם רגישות ורכות והמחשה של היופי בחיבור בין נשמות, והרצון להשתייך.

שחקנים:

ז'ולי לדרו – ז'וליה

אנטוניה בורסי – אופליה

קאיס – יאניס לאפקי

דומינו – סבסטיאן שרדר

צוות:

בימוי: לולה קיבורון

תסריט: לולה קיבורון ואנטוניה בורסי

הפקה: שארל ז'יליבר

צילום: רפאל ונדנבוש

עריכה: רפאל טורס קלדרון

סאונד: לוקאס דומז'ן, ג'פרי פרייר, ויקטור פרוד

מוזיקה מקורית: קלמן דוראן

ליהוק: ג'ולי אליון

מכירות בינלאומיות: Les Films du Losange

הפצה: סינמטק תל אביב

הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל קאן 2022 במסגרת היוקרתית "מבט מסויים" Un Certain Regard, וזכה בה בפרס השופטים המיוחד.

פסטיבלים נוספים בעולם: פסטיבל מלבורן, פסטיבל BFI לונדון, פסטיבל סלוניקי יוון, פסטיבל רקיאוויק איסלנד, פסטיבל טורינו איטליה, ורבים נוספים

פסטיבלים בארץ: פסטיבל ירושלים, פסטיבל גאה TLV


קרדיט:

התמונה העליונה: לולה קיבורן, במאית הסרט "רודיאו, באדיבות הסינמטק תל אביב

התצמונה התחתונה: מתוך הסרט "רודיאו", באדיבות הסינמטק תל אביב


3 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page