top of page
לוטן דיקר

פאוול פרנקל הגיבור שההיסטוריה מחיה מחדש

בשנת 1943 התחוללו קרבות קשים בגטו ורשה. שני ארגונים נלחמו עד המוות כנגד מכונת מוות מאורגנת ומשומנת. אקדחים אל מול מכונות ירייה, לוורמכט, חיל הרגלים הגרמני היו אבדות כבדים. למרות זאת, דגלים של תנועות הנוער היהודיות ודגל פולין הונפו בגאווה במשך ארבעה ימים רצופים.


את מרדכי אניליביץ רבים מכירים ומוקירים, אולם את ראש הארגון אי"ל פאוול פרנקל, הרבה פחות. אנשיו תכננו להימלט ליערות ומשם להמשיך להילחם, אולם הגרמנים רצחו אותם לפני. כל אנשיו נפלו יחד איתו ולכן רבים מפרטי חייו נותרו עלומים.


שמו העברי היה אברהם והוא נולד בורשה והיה פעיל בקן של בית"ר. האזכור הראשון היה בשנת 1938, שמזכירים אדם אצילי, נאה מראה ומאוד נחוש. כיום החוקרים טוענים שהיה איש צבא פולני ואף קצין, דבר שהיה נדיר מאוד עבור יהודים באותה תקופה. יש עדויות שהיה ימאי ואף ארגן קבוצות הגנה כנגד אנטישמים.


הוא הקים ארגון מחתרתי לפני המלחמה בשם "ברית החיילים" והיה מומחה בלוחמת גרילה. ארגונו השתתף בקרבות המרכזיים כנגד הנאצים והיווה את הכוח הלוחם העיקרי. משפחתו הייתה מתבוללת, אך האירועים קירבו אותו ליהדות, הוא היה תחבולן ולכן הצליח להתל בגרמנים.


אחת מהבעיות הגדולות הייתה האיבה בין שני הארגונים, אי"ל ואצ"י, שלחמו כיחידה אחת בשל מחלוקות פוליטיות. עדיין פרטים רבים מעורפלים והמחקר ממשיך ומנסה לגלות פרטים חדשים, אבל ללא ספק, שבשנים האחרונות הוא מצליח לקבל מקום מרכזי יותר בתודעה הציבורית הכללית.



17 צפיות0 תגובות

Comentarios


bottom of page