יחידת הקצבים של אוסקר דירלוונגר (1895 - 1945)
top of page
  • לוטן דיקר

יחידת הקצבים של אוסקר דירלוונגר (1895 - 1945)

לעיתים המציאות עולה כל סיוט, כואב ומופרע ככל שיהיה. הנאצים היו ידועים באכזריות המתפרצת שלהם, אולם גם הם נרתעו מסיפורו הייחודי של אוסקר דירלוונגר. בתמונות המעטות ששרדו, הוא נראה כמו איש מבוגר שאינו מזיק, עם חיוך ממזרי מתחת לשפם מסודר. אך, אשליה זו רחוקה מהמציאות, שכן האיש הזה היה מגדולי הסדיסטים בדורות האחרונים. באופיו ובהתנהגותו הוא מדגים את השחיתות והסיאוב המוסרי שפשטו ברייך השלישי.

באופן אירוני דירלוונגר לא נולד למשפחה הרוסה או מתעללת. הוא נולד ב- 1895 וכבר בגיל 18 התנדב להילחם בצבא הפרוסי כמפעיל מכונות ירייה. כחייל הצטיין בקרב והיה ידוע כחסר פחד או מורא. בהמשך זכה בשני עיטורי גבורה ואף קיבל דרגת סגן. דירלוונגר אהב את הברוטליות והאכזריות של המלחמה, שהרסה את מעט העכבות שהיו לו, ושילוב של אלכוהוליזם ופוסט טראומה הפכו אותו אכזרי במיוחד.

הוא התקשה להניח לטבעו האלים ולהתרחק משדה הקרב, ולכן התנדב למיליציות ימניות שפעלו בגרמניה ובפולין. דירלוונגר היה אכזרי וחסר פשרות, ואף החל לקחת סמים, שעוד יותר פגעו בשיפוטיות שלו. למרות שהיה רזה וצנום, הוא השתתף בקרבות פנים מול פנים ואף נפצע קשות בראשו.

בזמן שהתאושש מהפציעה, הוא השלים לימודי דוקטורט, מה שמלמד שהיה אדם משכיל לא פחות מאשר אכזר. סדרת פשעים גרמו להדחתו מהמפלגה הנאצית, אולם חברו גוסטלוב ברגר, ששירת איתו במלחמת העולם הראשונה, הגן עליו ומנע ממנו להיות מודח מהמפלגה. כדי לכפר על מעשיו שוב נשלח לחזית, הפעם נלחם במשך שלוש שנים במלחמת האזרחים בספרד.

דירלוונגר התנדב להילחם בוואפן אס אס, יחידת העילית שביצעה אין ספור פשעי מלחמה. הוא קיבל חטיבה משלו, שהורכבה מחיילים וצלפים שהיו ציידים בעברם. הם כונו "הציידים השחורים", והורכבו מפושעי מלחמה, סוציופתים, פושעים ואסירים למיניהם. הם נחשבו ליחידה הגרועה ביותר, האכזרית שנשלחה למשימות התאבדות שאיש לא היה מוכן לבצע.

דירלוונגר עשה משימות של שמירה וביטחון ואף פיקד על מחנה ריכוז בעצמו. שם הוא ביצע מעשי אכזריות, שהכו גלים בכל רחבי הרייך השלישי. למרות שלא ידע גבולות, הוא זכה לשבחים מהמעסיקים שלו. מצד הוא אחד היה יעיל, חיפה על הכוחות הנסוגים בקרבות הקשים ביותר. מצד שני, שום צבא לא יכול להחזיק אדם כה קיצוני.

הוא צבר מוניטין כמפקד שלא בוחל בעונשים רצחניים נגד אנשיו. הוא הוציא רבים להורג, לא הצליח להשתלט על מקרי שימוש בסמים ואלכוהול ואף התיר כל פשע מלחמה אפשרי. אין ספק שמדובר על יחידה שהייתה קיצונית בכל תקופה בהיסטוריה, שהמוסר שלה השתבש לחלוטין. למרות זאת, היא זכתה לשבחים עד סוף המלחמה. היא

פורקה בשל התקדמות המלחמה ולא כמעשה הגיוני של הגרמנים על מנת להפסיק את הטירוף.

ב- 1944 הפולנים פתחו במרד נגד הגרמנים. הוא נכשל חרוצות ודוכא על ידי אנשיו של אוסקר דירלוונגר, שהיו מהאכזריים מבין הנאצים שפעלו שם. הם ביצעו טבח באוכלוסייה האזרחית, במשך שבועיים הם חיסלו ארבעים אלף איש ואישה. רבים רואים בכך את אחת מפעולות המלחמה הנפשעות ביותר, בכל ההיסטוריה של הרייך השלישי כלפי אוכלוסיות שאינן יהודיות.

הוא הועלה לדרגת אוברפיהרר ואף זכה לעיטור גבוה על מעשיו. לימים נאמר שהוא קיבל אישור מהימלר לבצע את פשעיו ולא רק פעל על דעת עצמו. לאחר מכן הוא נלחם בסלובקיה, בלארוס ואף ניסה לעצור את הצבא האדום. אולם היחידה שלו החלה להתפרק מבפנים, אנשיו ערקו אחד אחרי השני עד שהוא נאלץ להסתתר.

לאחר שנתפס כתוצאה מבגידה של אחד מאנשיו, הוא הפך להיות לחלק מתעלומה. שומריו הפולנים, כך נאמר היכו אותו נמרצות עד למותו. אולם טענה זו מעולם לא הוכחה ועדיין לא יודעים כיצד איש אכזרי זה מצא את מותו.



165 צפיות0 תגובות
bottom of page