שמורת הטבע עין אפק - ליד קרית מוצקין
top of page
  • לוטן דיקר

שמורת הטבע עין אפק - ליד קרית מוצקין

במאה השמינית לפני הספירה הוקמה טחנת קמח בעין אפק על ידי הרומאים, שמטרתה הייתה לעצור את המים ולהפיק קמח. היא יצרה תופעת טבע נדירה במחוזותינו - אגם וביצה ביחד. הצלבנים הבינו את ערכה וביצרו אותה עד שהפכה למעין מבצר. הם התאימו אותן למקובל באירופה, מבנה מלבני עשוי מאבנים גדולות שיעמדו במתקפות.

לאחר מכן העות'מאניים שיפצו את המבנה, ומאז הוא משמש כשמורת טבע. כשמגיעים לעין אפק יש כמה אפשרויות, בעיקר ממסלול קצר בן שני קילומטרים בערך, שמתפתל לאורך האגמים הקטנים. האגמים מכילים צמחים נדירים, נרקיסים ואף סוגי דגים שונים.

בין האגמים ישנם גשרים שבהם ניתן ללכת על המים, מה שמהווה אטרקציה מהנה עבור הגילאים הצעירים. המסלול הקצר יחסית, עובר בין עצים, צמחיה ומקורות מים, כך שהוא מגוון וקל להליכה. לא בכל מקום מוצל, אך יש גם בדרך חלקים מוצלים. הנופים יפים ומהנים, ואם לא מגיעים בתקופות ושעות שיא, אין עומס גדול של קהל.

כאשר מסיימים את המסלול ניתן לצפות במבצר בתערוכה חביבה של כלים חקלאיים מתקופות שונות, מיצגים מתחלפים ואף סרט בן עשר דקות על הנוף וההיסטוריה של המקום. בנוסף יש שירותים נקיים, קיוסק, ספסלים ופינות מוצלות לפיקניק.

שמורת עין אפק נמצאת בתוך קריית ביאליק. ישנו שילוט רב אשר מפנה למקום. ניתן לבקר במשך שעתיים שלוש, המסלול עצמו הוא מעגלי ולכן מחזיר לחנייה שנמצאת מעט מחוץ לכניסה.


קרדיט:

תמונות משמורת הטבע עין אפק


bottom of page