שלמה פרל מחבר הספר "אירופה אירופה" הלך לעולמו (2 בפברואר 2023)
top of page
  • לוטן דיקר

שלמה פרל מחבר הספר "אירופה אירופה" הלך לעולמו (2 בפברואר 2023)

מלחמת העולם השנייה מלאה בסיפורים ייחודיים, אולם זה של שלמה פרל הוא ללא ספק אחד מהמיוחדים בהם. פרל נולד ב-1925 בגרמניה, להורים דתיים שהיגרו מרוסיה והאמינו שיוכלו למצוא עתיד טוב ביותר בגרמניה. אולם, המציאות טפחה להם בפנים והם נאלצו להתמודד עם עליית הנאציזם בשנת 1933.


שהיה בן 10 סולק מבית הספר ולאחר ליל הבדולח הוריו היגרו ללודג' בפולין שהייתה תחת שליטה סובייטית. הוא ואחיו נשלחו על ידי הוריו לברוח מתנועת הטלפיים של הנאצים, ולנסות להינצל מחוץ לטווח השפעתם. הוא ואחיו נפרדו לאחר שנתקלו בסיור גרמני לאורך הגבול ופרל הגיע לבית יתומים סובייטי. לאחר מבצע ברברוסה הוא מצא את עצמו בטור שמובל לירי. למזלו, בשל השפה הגרמנית הטובה בפיו, הוא הצליח לזייף את מוצאו כגרמני ארי מהמדינות הבלטיות.


שלמה פרל הצטרף ליחידת לוחמה שנעה לאורך החזית, כאשר הוא עוטה על עצמו זהות של מתורגמן מהשפה הרוסית לשפה הגרמנית. הוא שינה את שמו ליוזף פרייל, הצטיין בלחימה ואף הצליח לשבות עמדה רוסית, עליה הוא קיבל עיטור גבורה. הוא כל כך הצטיין, שמפקדיו שלחו אותו לבית ספר עלית של נוער היטלראי, שאמור להכשיר את קציני הדור הבא של הרייך השלישי.


למרות שעבר ברית מילה, הוא הצליח לשמור על סודו כיהודי עד סוף המלחמה ואף התאהב בנערה גרמניה שצידדה בנאצים, שניהל עימה רומן. הוא נשבה בסוף המלחמה על ידי האמריקאים, אך הוא הצליח לשרוד ושוחרר. הוא פגש במקרה את אחיו יצחק ששרד, אולם משפחתו המורחבת נרצחה במחנות, כולל אחותו הקטנה.


שלמה פרל נלחם במלחמת השחרור לאחר שעלה לישראל ב-1948. בארץ גילה כי אח נוסף שלו - דוד, שרד גם הוא. פרל הקים משפחה מחודשת, נישא לדבורה ונולדו לו 2 בנים. הוא כתב ספר בשם "אירופה אירופה", שהפך לרב מכר בכל רחבי העולם. הספר הפך לסרט מעולה באותו השם, וסיפורו עלה לתודעה והפך אותו למרצה מבוקש על השואה. הסרט "אירופה אירופה", שיצא ב-1990 היה מועמד לאוסקר וזכה בגלובוס הזהב. הוא מבוסס על סיפורו והוא מופיע בתחילתו ובסופו כדמותו האמיתית.


שלמה פרל כתב עוד ספר "קוראים לי שלמה פרל" על חייו לאחר השואה. הוא היה מרצה מבוקש ברחבי הארץ, גם בבתי הספר ובעולם על מה שקרה לו בשואה.


שלמה פרל היה אדם אמיץ ומעורר השראה, ששרד כנגד כל הסיכויים והקדיש את חייו לזיכרון השואה. הוא נפטר בשיבה טובה בגיל 97.



ראה גם:

13 צפיות0 תגובות
bottom of page